شبکه اجتماعی و انواع مدل های آن
( شبکه اجتماعی و انواع مدل های آن ) از سال ۲۰۰۴ اهمیت مفهوم وب ۲٫۰ در میان صاحبان وب سایت و توسعه دهندگان افزایش پیدا کرد و در حال حاضر در جریان متداول، یک روش بازاریابی قلمداد میشود که شدیدا به رسانه های اجتماعی وابسته است. فناوریها و قواعد اصلی وب ۲٫۰ در مقالهای تأثیرگذار از Tim O`Reilly توضیح دادهشدهاند. وب ۲,۰ برخلاف آنچه نام آن القا میکند، یک استاندارد وب جدید یا تغییر پارادایم نیست، بلکه نوعی تکامل فناوریها و رویکردهای ارتباطی است که همیشه از طریق طبیعت تعاملی وب امکانپذیر بوده است، اما اهمیت آن همگام با گسترش اتصالات باند پهن پر سرعت و پذیرش مزایای رسانه های جمعی از سوی مصرف کنندگان رشد کرده است. در سال ۱۹۹۷، Hoffman و Novak ( این تغییر را پیشبینی کرده و اعلام کردند:
مصرف کنندگان میتوانند با واسطه تعامل داشته باشند، شرکتها میتوانند به این واسطه محتوای لازم را ارائه دهند و با شدت گرفتن فاصله از محیطهای بازاریابی سنتی، مصرف کنندگان میتوانند برای رسانه ها محتوای تجاری-محور فراهم کنند.
امروزه بسیاری از شروعهای شناخته شده مانند Facebook، Digg, Flickr و YouTube، که از آنها تاکنون صدها میلیون یا حتی میلیاردها دلار خریداری شده است بر اساس قواعد وب ۲,۰ راهاندازی شدهاند و بسیاری از صاحبان رسانه های کنونی و شرکتهای موجود برنامه های کاربری وب ۲,۰ را یکپارچه سازی میکنند. بنابراین، به عنوان بخشی از نقشه توسعه برنامه های بازاریابی الکترونیکی شما، بررسی مدل های وب ۲٫۰ و اولویتبندی کردن آنها برای ادغام در سایت های شما یا مشتریانتان بسیار حائز اهمیت است.
خصوصیات اصلی وب ۲٫۰ معمولا شامل این موارد میشود:
- * پشتیبانی از مشارکت – بسیاری از برنامه های کاربردی بر اساس اصول نوع دوستانه مشارکت اجتماعی بنا شدهاند.
- * تشویق ایجاد محتوایی که کاربر تولید میکند – وبلاگ ها بهترین مثال برای چنین محتواهایی هستند. نمونهای دیگر دایره المعارف مبتنی بر تشریک مساعی Wikipedia است و همینطور، YouTube یا سایت های ویژه مانند Constant Comedy.
- * فراهم کردن امکان امتیازدهی به محتوا و خدمات Online – خدماتی مانند Delicious و traceback در وبلاگ هایی که از این امر پشتیبانی میکنند به نظرسنجی گذاشته میشوند. این خدمات با توجه به میلیونها وبلاگ موجود بسیار مفید هستند (رتبهبندی و برچسب زدن (طبقهبندی) به نشان دادن ارتباط و کیفیت محتوا کمک میکند).
- * تأمین بودجه آگهیهای خدمات رایگان – خدمات وبی مانند Google Mail/ GMail و وبلاگ های زیادی بر تبلیغات متنی مانند Google Adsense یا Overture / Yahoo ! Content Match استوار هستند. در روشی دیگر همه شبکه های اجتماعی فضای تبلیغاتی عرضه میکنند.
- * میزبانی شده به عنوان سرویسهای وب یا برنامه های کاربردی تعاملی- مثالها شامل Flickr, Google maps یا خدمات وبلاگ نویسی مانند com یا Typepad هستند. البته برخی از برنامه های مشارکتی وب ۲٫۰ ممکن است download یک plugin برای مرورگر یا نرم افزاری جداگانه را نیز شامل شوند. برای مثال، Last . fm یک لینک download دارد که به شما امکان میدهد تا فهرست آهنگها یا scroble همه موسیقیهایی را که روی کامپیوتر خود اجرا میکنید، به اشتراک بگذارید تا بتوانید از منافع و پیشنهادات موسیقایی به اشتراک گذاشته شده مطلع شوید.
- * دخالت در تبادل داده های بین سایت ها از طریق داده های استاندارد مبتنی بر XML – برای مثال خوراکهای RRS (که به طور خودکار هشدارهای به روزرسانی را از وب سایت های معین برای شما ارسال میکنند) میتنی بر XML هستند. اقدامی از سوی Google برای راهاندازی این امکان که اصل تبادل اطلاعات ساختیافته و جستجو را به تصویر میکشد Google Base است. این ابزار به کاربران اجازه میدهد تا اطلاعات مربوط به خدماتی به خصوص مانند دورههای آموزشی را در قالبی استاندارد شده بر اساس XML upload کنند. دستههای جدیدی از محتوا را نیز میتوان تعریف کرد.
- * استفاده از توسعه سریع نرم افزار با استفاده از رویکرد فناوری تعاملی به نام AJAX- بهترین نوع شناخته شده پیاده سازی AJAX، Google Maps است و به دلیل عدم نیاز به نوسازی، برای نشان دادن نقشهها پاسخگو است.
- * سادگی در طراحی و سبک – بسیاری از برنامه های کاربردی وب ۲٫۰ روی یک فعالیت مانند شبکه های اجتماعی، نقشهبرداری یا به اشتراکگذاری عکس متمرکز هستند. برای اینکه کار را تا حد ممکن ساده کنند، با به کارگیری تکنیک های طراحی مانند طرحهای رنگی پاستل ساده، کادرهای گوشه گرد، گرادیانها و بازتابها ظاهری ساده برای خود ساختهاند. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی شبکه های اجتماعی، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
وب ۳,۰ چه چیزی را با خود به همراه میآورد و کی این اتفاق میافتد؟
به نظر میرسد که وب ۳٫۰ به نوعی راهی به سوی آینده است چرا که تبدیل کردن آن به واقعیت نیاز به پیشرفت در فناوری و پهنای باند دارد. با این حال، اولین ریز موجها هم اکنون با روندی به سوی ابزارچهها و تجزیه کردن به راه افتادهاند. عناصر وب ۳٫۰ عبارت خواهند بود از:
- * افزایش به کارگیری سرویسها و برنامه های کاربردی مبتنی بر وب (مانند واژه پرداز و صفحات گسترده Google).
- * افزایش مشارکت محتوای سازمانی و خدماتی از سایت های دیگر یا شبکه ای در راستای یک سایت (با به کارگیری ابزاری مانند !Yahoo Pipes و تبادل XML میان ابزارچهها).
- * افزایش به کار گیری ویدیوی جریانی (خدماتی مانند Joost که از طریق به کارگیری YouTube و IPTV پیشنهاد شدهاند).
- * افزایش به کار گیری محیطهای مجازی جذابی مانند Second Life.
- * افزایش تبادل اطلاعات میان شبکه های اجتماعی که به نیازهای مختلفی پاسخ میدهند (همانطور که توسعه اخیر Open Social Google نشان میدهد).
به نظر میرسد که نشانهگذاری معنایی نیاز خواهد داشت نرم افزارهای کاربردی هوش مصنوعی را توسعه دهد که محتوا و خدمات را به کاربران وب توصیه میکند بدون آنکه آنها مجبور باشند فعالانه دنبال آنها بگردند و داوری خود را در مورد بهترین محصولات و نشانهای تجاری به کار بندند (یعنی خدمات مقایسه خرید خودکار به طوری که به کارگیری خوراکهای دادهای استاندارد شده بین سایت های مقایسه خرید و Google Base القا کردهاند).
برای ما، این آخرین نکته است که هدف نهایی را نشان میدهد و در آن، به شکلی که شرح داده شده است “وبی داریم که شبیه شما فکر میکند”.
تحقیقات شبکه اجتماعی
برای ما، تأثیر شبکه های اجتماعی بر اندازه استفاده از رسانه ها شدیدترین روند از زمان رشد خود وب به شمار میرود. همزمان با نگارش این اثر، نرخ های رشد خارقالعاده بوده و هیچ نشانهای از اینکه این رشد فروکش کند به چشم نمیخورد. به این تصویر لحظهای رشد و به کارگیری جهانی سایت های شبکه اجتماعی که هیأت مخاطبان Comscore آن را در سال ۲۰۰۷ تهیه کرده است نگاهی بیندازید؛ این آمار نشان دهنده حجم سرسام آور مخاطبان و نرخ رشد شبکه های تراز اول است:
- * My Space، ۱۱۴ میلیون، ۷۲ %
- * Facebook، ۵۲ میلیون، ۲۷۰ %
- * Hi5، ۲۸ میلیون، ۵۶ %
- * FriendSter، ۲۴ میلیون، ۶۵ %
- * Orkut، ۲۴ میلیون، ۷۸ %
- * Bebo، ۱۸ میلیون، ۱۷۲ %
- * Tagged، ۱۳ میلیون، ۷۷۴ %
این تغییر در مصرف رسانه ها، پیامدهای مهمی برای تبلیغ گران در این امر داشته است که چگونه به مصرف کنندگانی که در حال حاضر وقت کمتری در کانالها یا سایت های رسانه ای متداول صرف میکنند، دست یابند و آنها را هدف قرار دهند. نشانهای تجاری نیز نیاز به فکر کردن در این مورد دارند که گردانندگان شبکه های اجتماعی چگونه درباره آنها بحث میکنند و اینکه چگونه باید بر آنها اثر بگذارد.
البته، در فعالیتهای روز افزون کاربران وب معایبی که در کتاب (Keen (2007 ثبت شده است نیز وجود دارد؛ یعنی کتاب فرقه آماتورها: چگونه دموکراتیک شدن دنیای دیجیتال به اقتصاد، فرهنگ و ارزشهای ما حمله میکند. بخش عمدهای از آنچه او در مورد عدم وجود کنترل ویرایشی میگوید ممکن است معتبر باشد، اما تحقیقات همیشه نشان دادهاند که مشتریان به نقدهایی بها میدهند که هم سن و سالان و به خصوص دوستان آنها نوشته باشند. نقش رسانه های اجتماعی و دوستان، به ویژه در تأثیر بر فروش، در این تحقیق از (Forrester (۲۰۰۷ برجسته شده است:
- * ۸۳ % نظر یک دوست یا آشنایی که از محصول یا خدمات استفاده کردهاست.
- * ۷۵ % نقدی درباره محصول یا خدمات در یک روزنامه، مجله یا در تلویزیون.
- * ۶۹ % اطلاعات داخل وب سایت سازندگان.
- * ۶۳ % نقدی از یک کارشناس شناخته شده.
- * ۶۰ % نقدهای مصرف کنندگان در سایت یک خردهفروش.
- * ۵۲ % نقدهای مصرف کنندگان به قلم کاربران یک سایت محتوایی.
- * ۵۰ % اطلاعات داخل سایت های نظرات مصرف کننده Online.
- * ۴۹ % نقدی Online از طرف سردبیران یک سایت محتوایی.
- * ۳۷ % اطلاعات داخل چت رومهای Online یا تابلوهای بحث و گفتگو.
- * ۳۰ % نقدی Online به قلم یک وبلاگ نویس.
این به خوبی نشان میدهد که سلسله مراتبی از اعتماد Online وجود دارد که از آشنایان شناخته شده آغاز میشود و پس از آن رسانه های سنتی و کارشناسان شناخته شده اهمیت مییابند و درجه بندیهایی که مصرف کنندگان به آنها به عنوان نسبتا غیرقابل اعتماد امتیاز دادهاند. این نشان میدهد که مصرف کنندگان به خوبی قادر به اعمال فیلترهای خود و امتیاز دادن به درجه بندیها هستند!
دیده شده است که بسیاری از رویکردهای وب ۲٫۰ شامل مشارکت و به اشتراک گذاری اطلاعات بین نرم افزارهای مختلف است. آرزوی بشر برای معاشرت و به اشتراک گذاشتن تجارب خود دلیل واقعی در پس موفقیت وب ۲٫۰ به شمار میرود. این مطلب از تحقیق Microsoft 2007 بر اساس پرسشنامهها و مصاحبه هایی برآمد که با شبکه های اجتماعی ترتیب داد که این انگیزهها را برای به کارگیری شبکه های اجتماعی پیدا کردند:
- * ۵۹ % برای در تماس بودن با دوستان و خانواده.
- * ۵۷ % میخواهم کسانی را با علایق و سلایق مشابه ملاقات کنم.
- * ۴۶ % برای بیان نظرات و دیدگاه خودم در مورد موضوعات مختلف.
- * ۲۰ % این راه خوبی برای آشنایی با جنس مخالف است.
- * ۱۷ % به کارگیری آن به منظوری خاص، برای مثال ازدواج و یا شبکه های شغلی.
به نظر میرسد که این تحلیل وب را به شکل جایگزینی برای یک باشگاه به تصویر میکشد! اما کار با شبکه های اجتماعی تنها به آشنایی با دیگران محدود نمیشود، چرا که مردم دوست دارند ابراز عقیده کنند، به بحث و گفتگو و شنیدن نظرات دیگران بپردازند؛ حال میخواهد در مورد محصول مصرفی الکترونیکی باشد یا در مورد یک نشان تجاری مد یا خدمات کسب و کار. بازاریابان Online نیاز به گوش فرا دادن به این بحثها دارند تا نظرات گوناگون را در مورد محصولات خود بشنوند و بنا به این عقاید اقدامات خود را شکل دهند.
قانون نابرابری مشارکت ۱-۹-۹۰ Nielsen: تشویق کاربران هر چه بیشتر به مشارکت
تشویق به مشارکت جامعه Online چالشی بزرگ است چرا که اکثریت بازدید کنندگان این جامعه یا پنهان میمانند یا اصلا مشارکت نمیکنند. کارشناس قابلیت استفاده Jakob Nielsen نمونههایی از مشارکت در Wikipedia (تنها ۰٫۲ ٪ از بازدید کنندگان فعال هستند) و Amazon (کمتر از ۱ % نقدهای خود را ارسال میکنند) به دست میدهد. او میگوید که در اکثر ج.امع آنلاین، ۹۰ % از کاربرانی که پنهانی عمل میکنند هرگز مشارکت ندارند، ۹ % از کاربران کمک کوچکی میرسانند و ۱ % از کل کاربران تقریبا همه کارها را به انجام میرسانند. او توضیح میدهد:
- * ۹۰ % از کاربران پنهان هستند (برای مثال، میخوانند یا مشاهده میکنند، اما کمک نمیکنند).
- * ۹ % از کاربران گهگاه کمکی میکنند، اما اولویتهای مهمتری دارند.
- * ۱ % از کاربران به شدت مشارکت میکنند و بیشتر کمکها را ارائه میدهند: اینطور به نظر میرسد که گویی کار و زندگی ندارند! زیرا اغلب فقط چند دقیقه پس از هر رویدادی که در باره آن اظهار نظر کردهاند پست دیگری میگذارند.
با اینکه دگرگون کردن کامل این اعوجاج غیر ممکن است ولی برخی از راهبردها را شرح میدهد. اول اینکه، باید روشهای آسانی برای بازدید کننده ایجاد کنید تا کمکی ارائه دهد، روی رتبهبندی کلیک کند یا بدون نیاز به ثبت نام اظهار نظر نماید. دوم اینکه، مشارکتها را خودکار کنید، اما توصیههای مرتبط با مقالات پرخواننده را نشان دهید. سوم اینکه، الگو فراهم کنید. چهارم اینکه، از کاربران با دادن پاداش به خاطر مشارکت آنها تمجید به عمل آورید و سرانجام، مشارکت را از طریق طراحی یا دخیل کردن منتقدان تراز اول ارتقا دهید.
راه حلهای تبلیغات دیجیتال Microsoft
راهبردهایی برای تبلیغ گران در شبکه های اجتماعی
با افزایش فوقالعاده شبکه های اجتماعی طی چند سال گذشته، هم اکنون فرصتهای زیادی برای تبلیغات یا از آن هم جالبتر چه از طریق ایجاد فضایی برای نشان تجاری، ابرارچهها یا کانالهای نشان تجاری وجود دارد که مصرف کنندگان را به تعامل با یک نشان تجاری یا ترویج آن قادر میسازد. بخش تبلیغات دیجیتالی Microsoft روشهای زیر را برای برقراری ارتباط با مصرف کنندگان در این فضا توصیه میکند Microsoft، ۲۰۰۷.
۱- انگیزه های مصرف کنندگان برای استفاده از شبکه های اجتماعی را شناسایی کنید. اگهیها در صورتی که با وضعیت زندگی رایج کاربران شبکه یا موضوعات مورد بحث مطابق باشند مؤثرتر خواهند بود.
٢- خود را به عنوان نشان تجاری معرفی کنید از وب برای نشان دادن ماهیت منحصر به فرد نشان تجاری خود استفاده کنید، اما در مورد چگونگی بیان آن جنبه نشان تجاری فکر کنید که به طور عادی دیده نمیشود.
٣- مکالماتی درست را آغاز کرده و در حفظ آنها بکوشید. تبلیغ گرانی که در مباحثهها شرکت میکنند بیشتر احتمال دارد تا با مخاطبان هم دل شوند، اما به محض آنکه بحثی در گرفت باید آن را دنبال کرد.
۴- توانمندسازی شرکت کنندگان. گردانندگان شبکه های اجتماعی فضاها و وبلاگ هایشان را برای بیان خود به کار میگیرند. تهیه محتوا یا ابزارچهها به منظور عجین کردن خود با یک نشان تجاری به نظر جذاب میآید. برای مثال، طی شش ماه اول پس از راهاندازی ابزارچههای نیکوکاری که روی وبلاگ ها و صفحات پروفایل جمعآوریکنندگان اعانه به کار میرود، ۲۰۰۰۰ download انجام شد و به یکی از بزرگترین ارجاعدهندگان به سایت Justgiving تبدیل شدند.
۵- طرفداران Online نشان تجاری را شناسایی کنید. ابزارهای مدیریت شهرت را برای شناسایی اعضای با نفوذ شبکه های اجتماعی به کار ببرید که در حال حاضر طرفداران نشان تجاری هستند. به آنهایی که از همه مهمتر هستند، مراجعه کنید. به کارگیری تبلیغات متنی مانند آگهیهای محتوایی Microsoft یا Google Adsense را برای نشان دادن پیام های نشان تجاری داخل فضاهای آنها هنگامی در نظر داشته باشید که نشانهای تجاری مورد بحث قرار میگیرند.
قانون طلایی: مانند یک گرداننده شبکه اجتماعی رفتار کنید
Microsoft اصلی ساده و اساسی را توصیه میکند که به محتوای به وجود آمده توسط تبلیغ کنندگان کمک خواهد کرد تا با شبکه های اجتماعی همسو شوند: از طریق موارد زیر مانند بهترین گرداننده شبکه اجتماعی رفتار کنید:
- * خلاق بودن.
- * صادق و مؤدب بودن (اجازه بگیرید).
- * منفرد بودن.
- * آگاه بودن از مخاطبان.
- * به روزرسانی منظم.
قانون Metcalfe قدرت جامعه را اثبات میکند
قانون Metcalfe به منظور فعالسازی همکاری و گسترش دستیابی یک سازمان، به قدرت یک شبکه همبسته اشاره میکند. اصل این قانون به Bob Metcalfe از بنیانگذاران و سرمنشأ مدیریت اجرایی سابق شرکت محصولات شبکه ای ۳Com بازمیگردد که میگفت:
“قدرت شبکه، بسته به تعداد کامپیوترهایی که به آن متصل هستند به صورت تصاعدی افزایش پیدا میکند. بنابراین، هر کامپیوتری که به شبکه اضافه میشود در عین اینکه آن را به عنوان منبع به کار میگیرد، منابعی نیز در قالب مارپیچی از ارزش و قدرت انتخاب روز افزون به آن می افزاید”.
خلاصهتر بگوییم که، ارزش یک شبکه از طریق مربع اندازه این شبکه رشد میکند. ارزش جمعی این شبکه با نرخ (۱ – n * (n رشد میکند. هرچه شبکه بزرگتر باشد، ارزشمندتر میشود و ارزش یک عضو جدید در آن نیز بیشتر خواهد شد.
مهمترین معنای ضمنی قانون Metcalfe برای بازاریابی دیجیتال، به صورت بالقوه در ارزش ایجاد شده از برپایی جوامع Online در میان کارمندان، شرکا و مشتریان سازمان شما نهفته است. برای شبکه های راهاندازی شده در شرکتها (شبکه های داخلی) یا بین همکاران (شبکه های خارجی)، قانون Metcalfe نشان میدهد که هرچه کارمندان یا شرکا اعضای فعالتری باشند ارزش افزایش بیشتری خواهد یافت.
در ابتدا، بازدهی تلاش و سرمایه گذاری شما ممکن است ناامید کننده باشد، اما قانون Metcalfe مقرر میدارد که همینطور که اندازه شبکه بزرگتر میشود، بازدهی نیز به صورت تصاعدی افزایش پیدا میکند. این امر اهمیت بذرپاشی شبکه از طریق تشویق مستقیم پذیرش زودهنگام را قبل از آنکه رشد خودکار شود، نشان میدهد.
بهره برداری از روند Wikinomics
Wikinomicsاصطلاحی است که Don Tapscott و Anthony Williams آن را برجسته کردهاند. این واژه توضیح میدهد که چگونه شرکتهای تجاری میتوانند از طریق به کارگیری اینترنت به منظور تسهیل در مشارکت و همکاری افراد برای کسب و کار ارزش تولید کنند. مثالهایی از طرحهای کسب و کاری که در آنها شرکتها با موفقیت Wikinomics را به کار گرفتهاند به شرح زیر است:
- * Dell Ideastorm. مشتریان Dell یا حتی غیر مشتریان، میتوانند پیشنهاد محصولات و مشخصات جدید را بدهند. به درستی، Dell بخش ایده های در حال عمل جداگانهای دارد که در آن مصرف کنندگان را در رابطه با اقداماتی که شرکت به عمل آورده است به روز رسانی میکند. در کنار بهبود بخشیدن به خدمات مشتریان، توضیح دادهاند که چگونه سیستمهایی را در پاسخ به پیشنهادات مطرح شده روی Ideastorm با سیستم عامل Linux (و نه Windows) عرضه کرده اند.
- * Zopa یک سیستم مبادله وام Online را کرد.
- * آگهیهای تولید شده توسط مشتریان از طریق Frito Lay صاحبان نشان تجاری Dorito . Doritos ویدیوهای گرفته شده توسط مصرف کنندگان را به عنوان محل بزرگی برای آگهیهای خود در Superbowl به کار گرفت. Doritos به دادن آگهی از طریق Yahoo متوسل شد که مسابقهای را برای کاربران خود میزبانی کند تا به مطالب مورد علاقه خودشان رأی دهند.
- * Ministry of Sound مخاطب وب خود را به رأی دادن به بهترین آهنگها و ویدیوها برای نشر مجموعههای گلچین خود تشویق میکند. گرچه این سایت یک صاحب رسانه سنتی به شمار نمیآید، در حال حاضر لینک های حمایت شده از نظر مالی و جستجوهایی در سراسر سایت را برای تولید درآمد اضافی شامل میشود.
- * Dubit Informer بخشی از یک سایت انجمن چت نوجوان است که برای تحقیق بازار از نشانهای تجاری مصرف کننده به عنوان عاملی مهم در مدل درآمد خود پورسانت میدهد. شرکت کنندگان در ازای نظرات خود یا پول دریافت میکنند یا از محصولات آزمایشی رایگان برخوردار میشوند.
- * Wikipedia محتملا بهترین نمونه شناخته شده Wikinomics، ابتکاری کاملا نوع دوستانه توسط مؤسس آن Jimmy Wales، یکی از معدود سایت هایی است که تبلیغات متنی نمیپذیرد، کاری که میتواند ماهانه میلیونها دلار درآمد تولید کند. مشاهده میکنید که Wikinomics میتواند برای طیف وسیعی از کاربردهای تجاری، به منظور ایجاد درآمد مرکزی مکمل از طریق تبلیغات متنی یا برای پژوهش بازار به کار رود یا همانطور که در مورد پرداخت وام مطرح شد؛ یعنی به طور مستقیم برای تولید در آمد مبادله کند.
نظر Dennis Mortensen در باب کسب ارزش از شبکه های اجتماعی
برای صاحبان شبکه های اجتماعی اهداف کسب و کار حول محور افزایش تبلیغات و یا درآمد حق عضویت میگردد. برای به دست آوردن این جایگاه، افزایش مشغولیت کاربر محرک عملکرد به شمار میرود و هنگامی رخ میدهد که بازدید کنندگان وقت بیشتری را درون سایت صرف کرده و بیشتر به سایت بازگردند. بنابراین، برای ارزیابی میزان درگیری باید معیارهایی را برای ایجاد نسبتها بر اساس موارد زیر نرمال کنیم:
KPIهای کسب درآمد از تبلیغات در شبکه اجتماعی:
- * سود تبلیغات.
- * بازدیدها در هر هفته.
- * تبلیغات انجام شده.
- * واحدهای آگهی در هر بازدید.
- * CTR آگهی (از آنجایی که درآمد حاصل از تبلیغات اغلب به CPC و CPA وابسته است).
KPIهای درگیری کاربر با شبکه اجتماعی:
- * نرخ تبدیل بازدیدکنندگان ناشناس به اعضا.
- * مدت زمان عضویت فعال.
- * مدت زمان گذشته از آخرین ورود.
- * مدت زمان کلی صرف شده روی سایت.
سپس با به کارگیری این متریکها میتوان آسایش و کنترل را برای فعالیتهای رسانه های اجتماعی به ارمغان آورد.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.