حرفه ای بودن در تولید چند رسانه ای چگونه است؟
( حرفه ای بودن در تولید چند رسانه ای چگونه است؟ ) در سال ۲۰۰۴ در لیسیستر انگلیس، استفان پاکیراه چهارده ساله توسط یکی از آشنایان جوان به نام وارن لبلانک به قتل رسید. لبلانک، پاکیراه را فریب داد و او را به پارکی برد و سپس با چاقو و چکش، از پشت سر به آن پسر جوان حمله کرد. تحقیقات پلیس به این نتیجه رسید که انگیزه برانک برای انجام قتل، دزدی بود (ظاهرا او به سوداگران مرگ، بدهکار بود)، پدر و مادر پاکیراه به این باور رسیدند که یک بازی کامپیوتر ای با نام Manhunt که توسط شرکت Rockstar Games توزیع شده بود، در ارتکاب این جنایت نقش داشته است. بازی Manhunt که یک بازی تیراندازی سه نفره است، به صورت گرافیکی، تصاویر کشت و کشتار خشونتآمیز را که گاهی اوقات با استفاده از سلاحهایی همچون سلاحهای مورد استفاده توسط لبلانک بود، نشان میدهد. تحقیقات از دوستان او نشان داد که بازی Manhunt، ذهن لبلانک را کاملا اشغال کرده بود و پاکیراه علنا ضد این بازی صحبت میکرد. او گفت: نحوه ارتکاب قتل وارن درست مثل صحنههای قتل در بازی Manhunt بود. آنها بر این نکته اصرار داشتند که ارتباطی میان آن بازی و جرمی که او مرتکب شده بود وجود دارد (بازی کامپیوتر ای موسوم به ۲۰۰۴ sparked hammer murder) این گزارشات به طور گستردهای در مطبوعات منتشر و نگرانیهای مردم از بابت تأثیرات ضد اجتماعی احتمالی بازیهای کامپیوتر ای خشونتآمیز بیشتر شد. آیا مسئولیتی متوجه سازندگان و توزیع کنندگان بازی Manhunt به خاطر ارتکاب این قتل وحشیانه بود؟
ممکن است عده کمی بگویند که آنها مسئولیتهای قانونی دارند. به نظر میرسد پلیس با این نظر که این بازی انگیزهای برای فرد حمله کننده ایجاد نموده، مخالف باشد اما سازندگان بازی Manhunt یقینا قصد آسیب رساندن به قربانی را نداشتند. اما مشخص است که جوامع و مالکان مشاغل، صرفا بر اساس تعهدات قانونی عمل نمیکنند. اخلاقیات مالکان مشاغل، ما را به فراسوی قلمروی اجباری قانونی میبرد تا به افراد بگوییم در چارچوب کاری و مشاغل خود، چه کار کرده و یا چه کار انجام ندهند. سازندگان بازی Manhunt، محصول خود را به عنوان یک بازی “آزارخواهی” ارتقا بخشیدند. در بررسی اولیه این گونه عنوان گردید: “بازی Manhunt میزان خشونت در بازی کامپیوتر ای را بالا میبرد. تنها بخشی از بازی به این گونه نیست، کل بازی به این صورت است (بازی کامپیوتری ۲۰۰۴ sparked hammer murder). مؤلفههای رسانه و تعاملاتی که سازندگان در آن تعبیه کرده بودند، انتخابهای هشیارانهای به حساب میآمد. آیا اندیشیدن به پیامدهای احتمالی ناشی از انتخاب، در حیطه مسئولیت کاری آنها قرار داشت؟ در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
برای پاسخ دادن به سؤالاتی از این دست لازم است به سؤال دیگری پاسخ بدهیم معنای “حرفه” و “مسئولیت کاری” چیست؟
حرفه
حرفه، شغلی است که مستلزم آموزش تخصصی میباشد. آماده شدن برای یک حرفه معمولا نیازمند آموزش رسمی است که اغلب از طریق برنامه معتبر آموزشی انجام میپذیرد. به منظور ادامه کار به شکل عملی، افراد باید نسبت به ادامه یادگیری اقدام کنند. مؤسسات کاری که برای پیشبرد علایق در زمینه حرف، تأسیس شدهاند، گاها استانداردهایی را برای ادامه تحصیل فراهم میسازند. آنها همچنین، آموزش و تحقیق را از طریق برگزاری کنفرانسها، تنظیم اساسنامهها و نشریات ارتقا میبخشند.
مؤسسات آموزش حرفه ای اغلب ضوابطی را برای اعضای خود فراهم میآورند. مهارت های تخصصی بسیاری از حرف (همچون پزشکان، قضات، مهندسان و معلمان برای انجام امور خطیر اجتماعی، ضروری هستند. در نتیجه، مالکان مشاغل، تعهداتی در قبال افرادی که به آنها مراجعه میکنند، داشته و در سطح وسیعتر، نسبت به جامعه، مسئول هستند. آنها همچنین نسبت به یکدیگر و به طور کلی در قبال حرفه خود مسئول هستند. نقش فعال مؤسسات حرفه ای در بیان، تشویق و تقویت این تعهدات، دیگر ویژگیهای حرف را نمایان میسازد. مشاغل به میزان زیادی خودمختار و خودسامان هستند.
ساخت چند رسانه ای در برگیرنده بسیاری از ویژگیهای یک حرفه است. سازندگان چند رسانه ای ، دانش تخصصی خود را به کار گرفته و مستلزم آموزش مستمر هستند. اعضای تیم های سازنده، همچون طراحان گرافیک ، مهندسان صدا و نویسندگان، اغلب به مؤسسات حرفه ای تعلق دارند که تخصص آنها را مشخص میکند. مؤسسات حرفه ای هم که خودشان به ساخت چند رسانه ای اقدام نمودند نیز در حال ظهور هستند. استانداردهای آموزشی با تعریف مواد درسی توسط کارشناسان حوزه، دانشکدهها و دانشگاهها در حال تهیه هستند. همان طور که در موضوع Manhunt مشاهده میشود، کار سازندگان چند رسانه ای ممکن است پیامدهای اجتماعی قابل توجهی به دنبال داشته باشد. سازندگان چند رسانه ای نیز همچون سایر مالکان مشاغل به تعدیل اقدامات خود علاقهمند هستند. سرانجام آنها نیز ممکن است، تعهدات خود را از طریق ضوابط رسمی اخلاقی تعریف کنند.
مسئولیت حرفه ای و کدهای اخلاقی
کدهای اخلاقی مربوط به حرف، نوعی احکام تعهدات هستند. مخاطبین این تعهدات، افراد، قوانین، جامعه و خود حرفه مربوطه هستند. کدهای اخلاقی استانداردها و تعهداتی هستند که مسئولیتهای مربوط به حرفه شخص را تعریف میکنند.
تولید چند رسانه ای که حرفه نوظهوری به شمار میآید هنوز توسط مجموعه متداولی از استانداردهای مرتبط با حرف، هدایت نشده است. برای درک وضعیت کد اخلاقی ممکن برای سازندگان چند رسانه ای ، کد اخلاقی مهندسی نرم افزار و رویه حرف را که مشترکا توسط انجمن ماشینهای کامپیوتر ای (ACM) و مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) ایجاد شده است، ملاحظه فرمایید. این کد مستقیما به کار برنامه نویس چند رسانه ای مرتبط بوده و راهنماییهایی را نیز برای دیگر اعضای تیم تولید پیشنهاد میکند.
کد اخلاقی مهندسی نرم افزار
این کد که در هشت “اصل” تنظیم شده و دارای مجموعه تعهدات خاص مرتبط با هر اصل میباشد. این اصول شامل تعهدات و روشهای کلی است که حرف مرتب با نرم افزار باید تعهد کنند. تعهدات خاص هر اصل، به شناسایی روشهایی میپردازند که در جریان کاری روزانه انجام میگیرند. اگر چه این اصول گاهی همدیگر را پوشش میدهند اما اعلام میدارند که مالکان مشاغل در حوزههای مختلف به طور کلی در قبال جامعه، قوانین حاکم بر کار آنها، ارباب رجوعها و کارفرمایان، همکاران و زیردستان و خود حرفه دارای تعهداتی هستند. خلاصه زیر، اصول مربوطه را شناسایی کرده و شماری از تعهدات موجود در کد ACM / IEEE را که به کار سازندگان چند رسانه ای مربوط میشوند، نمایان میسازد.
۱- اصل عمومی: مهندسان نرم افزار متعهد هستند همواره به نفع عموم مردم عمل کنند.
مالکان مشاغل متعهد هستند پیامدهای گستردهتر و عمومی کار خود را لحاظ کنند. این کد به طور اخص بر لزوم تولید و تأیید نرم افزار ای تأکید دارد که ایمن و با شاخصها مطابق بوده، تستهای مناسب را گذرانده، از کیفیت زندگی نکاهد و پنهان کاری یا آسیب رسانی به محیط زیست را کاهش دهد. همچنین از آنها انتظار میرود تا تواناییهای فیزیکی، معایب اقتصادی و دیگر عواملی که ممکن است دستیابی به نرم افزار مورد ساخت را محدود نماید، مورد توجه قرار دهند. سرانجام آن که این کد خواهان آن است که مالکان مشاغل باید داوطلبانه مهارتهای حرفه خود را در جهت حل و فصل مسائل عمومی به کار گیرند. هر کدام از این احکام، کمو بیش، تأثیر آشکاری در کار سازندگان محصولات چند رسانه ای بر جا میگذارد. همچنین لازم است روشهایی را که در آنها محصولات تولیدیشان بر کل جامعه تأثیرگذار است، لحاظ کنند. آنها باید از عملکرد صحیح، ایمنی و قابلیت دسترسی برای بعضی از افراد جامعه اطمینان حاصل کنند. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
۲- اصل سفارش دهنده و کارفرما: مهندسان نرم افزار باید به گونهای عمل کنند که منافع سفارش دهنده و کارفرما به بهترین شکل تأمین شده و عملکرد آنها با منافع ملی هم سازگار باشد. سازندگان، علاوه بر مسئولیتهای عمومی خود، در قبال سفارش دهندگان و کارفرمایان نیز دارای تعهدات خاصی میباشند. به عنوان مثال، کد آنها را ملزم میکند:
- * در حوزه کاری خود کار کرده و صادقانه محدودههای تجربی با آموزشی خود را تصدیق کنند.
- * از اموال سفارش دهندگان یا کارفرمایان فقط به صورت مجاز و در جای مناسب خود استفاده کنند.
- * محرمانه بودن اطلاعات سفارش دهندگان/ کارفرمایان را رعایت کنند.
- * به سرعت مشکلات عمده را با یک پروژه، آشکار کنند.
اغلب سازندگان چند رسانه ای ، در جریان کار خود به اطلاعاتی دسترسی دارند که باید به صورت محرمانه با آنها رفتار شود و همچنین تجهیزاتی در دیگر منابع در اختیار آنهاست که باید دائما از آنها به نفع سفارش دهنده استفاده شود، به شرطی که این کار با دیگر شرایط قانونی یا اخلاقی، مغایرت نداشته باشد. آنها باید توانمندیهای خود را صادقانه ارائه نموده و از دیگر تعهدات کاری که با تعهدات اولیه آنها تداخل دارد، جلوگیری کنند.
۳- اصل محصول: مهندسان نرم افزار باید اطمینان حاصل کنند که محصولات و اصلاحات مربوط به آنها با بالاترین استانداردهای حرفه ای ممکن منطبق باشد.
همچنین مالکان مشاغل باید متعهد باشند تا محصولاتی بسازند که:
- * کیفیت بالا و قیمت معقولی داشته و براساس زمان بندی ارائه شوند.
- * نگرانیهای اخلاقی، اقتصادی، فرهنگی، قانونی و زیست محیطی را در پی نداشته باشد.
- * به صورت سیستماتیک، تست و رفع عیب شوند.
- * به خوبی مستند شده باشند.
باز هم اشاره میشود که این نیازمندیها به طور شفاف در مسئولیتهای سازندگان چند رسانه ای که محصولاتشان باید با این استانداردها مطابقت داشته باشد، منعکس شود.
۴- اصل قضاوت: مهندسان نرم افزار باید تمامیت و استقلال در قضاوتهای حرفه ای خود را حفظ کنند.
مالکان مشاغل، مستقیما روشهایی را در نظر میگیرند که در آنها تصمیمات مختلفی در کارشان اتخاذ میگردد و آنها استانداردهای یکپارچگی را در تصمیمات خود حفظ میکنند. به عنوان مثال این کد مهندسان نرم افزار را ملزم میکند:
- * در ارزیابی نرم افزار، به صورت معقول و بیطرفانه رفتار کنند.
- * از شیوههای غیراخلاقی یا غیر قانونی همچون رشوه یا شارژ مجدد پرهیز کنند.
- * از نرم افزار های فاقد مجوز استفاده نکنند.
- * از تضاد منافع پرهیز کنند.
در حالی که قضاوتهای خاص مربوط به سازندگان چند رسانه ای به طور گستردهای با نقشهای متنوع در پروژه های متفاوت است اما لزوم حفظ استقلال و یکپارچگی در تصمیمات در خصوص حرف، در همه جای آن به کار گرفته میشود.
۵- اصل مدیریت: مدیران و رهبران مهندسان نرم افزار برای مدیریت تولید و نگهداری نرم افزار باید متعهد شده و روش اخلاقی را توسعه دهند.
مالکان مشاغل اغلب باید تکمیل پروژه ها را هدایت کرده و کار دیگران را مدیریت کنند. کد ACM / IEEE شامل چندین تعهد دیگر نیز میشود. به عنوان مثال، مهندسان نرم افزار باید:
- * رویههایی را به منظور ارتقای کیفی و کاهش میزان ریسک در تولید پروژه ایجاد کنند.
- * حق الزحمه عادلانهای در خواست کنند.
- * شرایط استخدام را آشکارا ارائه کنند.
- * توافق نامههای مالکیت فکری را در طول پروژه به طور عادلانه تنظیم کنند.
- * کار را مطابق با دانش و تجربیات کارمندان تعیین کنند.
این رهنمودها در متن پروژه چند رسانه ای تجاری مطلوب دارای مصادیق شفافی در کار مدیر پروژه و هرعضو تیم ناظر بر کار دیگران است.
۶- اصل حرفه: مهندسان نرم افزار باید یکپارچگی و اعتبار حرفه را مطابق با منفعت عمومی به پیش ببرند.
مالکان مشاغل معمولا با حرفه های خود شناخته میشوند و مراحلی را به منظور رسیدن به پیشرفت به کار میگیرند. کد ACM / IEEE این مسئله را با بیان مسئولیتهای زیر منعکس میکند:
- * شرکت در انجمنها و جلسات مربوط به مشاغل
- * ارتقای دانش حرفه ای عموم
- * مقدم دانستن منافع حرفه یا عموم بر منافع خود
- * پشتیبانی و دفاع از کدهای اخلاقی حرفه
اعضای مختلف یک تیم بهینه سازی، به خاطر تنوع کارهایی که به آن تعهد دارند، به صور گوناگون به حفظ منافع مختلف اقدام میکنند. به عنوان مثال، نویسندگان، نسبت به مهندسان صدا ، دارای مجموعه مختلفی از تعهدات مرتبط با حرفه خود هستند. اما در کار ساخت چند رسانه ای ، بسیاری از افراد میتوانند عملکردهای حرفه ای مهم دیگری را انجام دهند شرکت در مباحث عمومی در حال انجام در زمینه ماهیت و تلویحات کاربردهای چند رسانه ای که به ساخت آنها کمک کردهاند. به عنوان مثال بسیاری از مالکان مشاغل در ساخت بازیهای کامپیوتر ای که تهیه کردهاند، مصاحبههایی که با مطبوعات انجام دادهاند، مقالات یا وبلاگهایی که خودشان نوشتهاند و یا حضوری که در پخش برنامه های تلویزیونی مرتبط با آزمایش این جنبه از تولیدی چند رسانه ای داشته اند، فعال هستند. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
۷- اصل همکاران: مهندسان نرم افزار باید رفتاری عادلانه با همکاران خود داشته و از آنها پشتیبانی نمایند. از مالکان مشاغل در تمامی زمینهها انتظار میرود همکاران خود را ارج نهند. در کد ACM / IEEE الزامات این موضوع به شرح ذیل آمده است:
- * از تولید حرفه ای همکاران خود پشتیبانی کنند.
- * در ارزیابی کار همکاران عادلانه و واقعی برخورد کنند.
- * کار دیگران را به طور مناسب، ارتقا ببخشند.
این رهنمودها در هر گروه کاری، حائز اهمیت است. روند تولید چند رسانه ای تعاملی و تکراری است، افراد اغلب در کار یکدیگر مشارکت دارند و کار اولیه نیز غالبا در سایه تصمیمات بعدی، مورد تجدید نظر قرار میگیرد. روابط مؤثر بین همکاران در تبادلات خلاقانه و بده بستانهای انجام شده از اهمیت شایانی برخوردار است.
۸- اصل خود: مهندسان نرم افزار باید در یادگیری مادامالعمر مشارکت نموده تا رویه کاری خود را تعدیل کرده و روش اخلاقی را برای به کارگیری آن در حرفه خود ارتقا دهند.
مالکان مشاغل برای حفظ دانش، مهارتها و رویه مؤثر حرفه های خود، مسئولیت شخصی را تقبل نمایند. کد ACM / IEEE مهندسان نرم افزار را به انجام کارهای زیر ملزم می کند:
- * افزایش مداوم سطح دانش و مهارتهای خود.
- * طراحی، تست، تولید و نگهداری از نرم افزار با کیفیت بالا و مطمئن.
- * تهیه اسناد دقیق و شفاف، در محیطی که محصولات آنها، در آن تولید میشود.
اغراق کردن در مورد اهمیت این اصل در ساخت چند رسانه ای بسیار مشکل است. چند رسانه ای مستقیما تحت تأثیر تکامل مستمر فناوری دیجیتال و رشد سریع تولیدی محصولات و خدمات جدید قرار میگیرد. حفظ ارزش پول با تحولات اخیر در زمینههای مربوط به آنها برای کار با تمامی مالکان مشاغل در ارتباط با ساخت چند رسانه ای اهمیت دارد. کد ACM / IEEE ، طیف گستردهای از دستورالعملها را برای افرادی که در کار مهندسی نرم افزار هستند، پیشنهاد میکند. لزوم راهنمایی اخلاقی، اغلب در حوزههایی که حرفه در آنها، با چالشهای جدید در ارتباط با درک و رویه خوب پایهریزی شده مواجه شود، حس میگردد. به عنوان مثال در پزشکی، توسعه فناوری های پیشرفته به منظور حفظ حیات، به طرح سؤالات چالش برانگیزی درباره حقوق بیماران و مسئولیتهای پزشکان منجر شده است. شیوهها، رویهها و وسایل قانونی همچون Living Wills در بطن مباحث عمومی با مؤلفههای اقتصادی، سیاسی، مذهبی و اخلاقی ایجاد شدند. سازندگان چند رسانه ای نیز به طور مشابه باید به تغییرات و چالشهای ضروری پاسخ دهند. امروزه ایجاد و حفاظت از مالکیت فکری، به ویژه بسیاری از اشکال خلاقانه تحت پوشش قانون کپی رایت، چالشهای مهمی را پیش روی سازندگان چند رسانه ای قرار میدهد. کپی رایت در قوانین، ظهور پیدا میکند. هیچ چند رسانه ای نمیتواند بدون درک قانون کپی رایت به طور مؤثر و کارآمد عمل نماید. از این رو دانش کپی رایت به طور آشکار تحت دستور حرفه ای قرار میگیرد که سازندگان آن را میدانند و از قوانین حاکم بر کار خود پیروی میکنند؛ اما ارتباط کاری سازندگان چند رسانه ای با کپی رایت، چیزی فراتر از این دستور ساده است. در حال حاضر کپی رایت، نقطه کانونی رقابتی عمده میان علایق و ارزشهای فرهنگی مختلف به حساب میآید و سازندگان چند رسانه ای در این میان قرار دارند. شیوههایی که آنها توسعه میدهند و از آن پیروی میکنند و همچنین فناوریها و محصولاتی که به ساخت آنها کمک میکنند، تحت تأثیر مناظرات مستمر موضوع کپی رایت قرار گرفته و متقابلا آنها را تحتتأثیر قرار میدهند. برای درک موضوعات مرتبط با حرفه که توسط کپی رایت مطرح میشود، سازندگان چند رسانه ای باید ابتدا ترکیببندی سنتی و مراقبتهای خاصی که این مسئله برای سازندگان محتوا مطرح میکند را مورد توجه قرار دهند. شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.