کپی رایت چه قوانینی دارد؟
( کپی رایت چه قوانینی دارد؟ ) یک دلیل بر درک مسئله کپی رایت برای سازندگان چند رسانه ای ، ایمنی در برابر عدول عمدی یا غیرعمدی از حقوق دیگران است. سهولت نسبی ویرایش دیجیتال ، کپی، نگهداری و ارسال سبب شده است تا پتانسیل تخطی از کپی رایت توسط هر عضو تیم تولید افزایش یابد. علاوه بر آن، طیف گستردهای از رسانه ها که ممکن است در محصولات چند رسانه ای قرار گیرند، اغلب مستلزم اخذ اجازه کپی رایت از بسیاری از افراد یا سازمان ها هستند. علاوه بر این برای آشنا شدن با کپی رایت که لازم است تا سازندگان، با حفظ حق مؤلفههایی همچون طراحی رابطی که ممکن است برای دیگر پروژه ها مفید باشد، از کار خود محافظت لازم را به عمل آورند. این امر نیز سازندگان را ملزم میکند چگونگی سازماندهی و تعریف کار تیم ها و مشاوران خود را فرا بگیرند. همچنین سازندگان میتوانند به منظور تعیین مالکیت کپی رایت برای مؤلفههای خاص در محصول چند رسانه ای توافقنامههایی را با سفارش دهندگان خود تنظیم نمایند. هر کدام از این فعالیتها مستلزم درک ماهیت کپی رایت، مصونیتهای حاصل از کپی رایت و نحوه به اجرا در آوردن آن است. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
کپی رایت تعریف شده
کپی رایت نوعی حمایت قانونی است که به سازندگان آثار تألیفی اورجینال اعطا میگردد. هدف اولیه حمایت کپی رایت، پیشرفت فرهنگی است چرا که افراد اگر بتوانند از مزایای اقتصادی حاصل از تلاشهای خود بهرهمند شوند، امکان تعهدپذیری آنها به انجام کارهای خلاقانه بیشتر است.
کپی رایت با دیگر محافظتهای معمول جهت تلاشهای خلاقانه با عنوان اختراع ثبت شده متفاوت است. کپی رایت در مورد اصطلاح اورجینال با خلاقانه به کار برده میشود اما در مورد اطلاعات، فرایندها، تئوریها با ایده هایی که عنوان میشود، مصداق ندارد. “Better mousetrap“ (تله موش بهتر) توسط قانون کپی رایت مورد حمایت قرار نمیگیرد اما عباراتی در تبلیغات تجاری و آگهیها وجود دارند که آن را این گونه قلمداد میکنند. از سوی دیگر، اختراعات ثبت شده حتما از mousetrap ها و دیگر اختراعات حمایت میکنند. اختراع ثبت شده، نوعی اعطای حقوق به خالق یک اختراع اورجینال و مفید به شمار میآید. دارنده اختراع ثبت شده، حق انحصاری ساخت، استفاده و فروش اختراع خود را در طی یک دوره مشخص زمانی در اختیار دارد.
قانون کپی رایت ایالات متحده، در واقع از هر نوع اثر، مثل ادبیات، موسیقی، درام، پانتومیم، هنر رقص، عکس، گرافیک، مجسمه سازی، فیلم سینمایی، محصولات صوتی و معماری حمایت به عمل میآورد. تنها شرط لازم آن است که اثر مربوطه در قالبی ثابت ارائه شود؛ فرمی که امکان حفاظت، امکان رؤیت و تکثیر و امکان ارتباط با آن نیز وجود داشته باشد (ایالات متحده ۲۰۰۷). رقص عادی که در گوشه خیابان صورت میگیرد، مورد حمایت قرار نمیگیرد مگر آن که در قالب ثابت و به صورت مجموعههایی از یادداشتها بر روی صفحات یا به شکل برنامه های ضبط شده ویدئویی ارائه شوند. اما پس از ثابت شدن و اوریجینال بودنشان، از آنها اتوماتیک، محافظت به عمل میآید. نیازی به ثبت شدن اثر مربوطه نبوده و از سال ۱۹۸۹ ارائه هیچگونه اطلاعیه کپی رایتی لازم نیست. برنامه های کامپیوتر ای به صورت “آثار ادبی” در نظر گرفته شده و تحت پوشش کپی رایت قرار میگیرند، اگرچه بحثهای زیادی در مورد لحاظ نمودن آنها به عنوان اختراعاتی که مشمول حمایت اختراعات ثبت شده هستند، وجود دارد. این درک گسترده از آثار تألیفی اورجینال در مورد سازندگان چند رسانه ای در ارتباط با پوششدهی آثار در قالب ثابت به معنای آن است که در واقع هر محتوای ساخته شده توسط طرف دیگر، به طور بالقوه تحت پوشش کپی رایت قرار میگیرد. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
محافظتهای کپی رایت
مالک کپی رایت دارای این پنج حق عمده میباشد:
- * تکثیر اثر مشمول کپی رایت
- * ساخت آثار اشتقاقی (به عنوان مثال، نسخه فیلمی از یک رمان)
- * توزیع کپیها به عموم افراد (فروش، اجاره، کرایه یا قرض دادن)
- * انجام کارهای تبلیغاتی
- * نمایش کارهای تبلیغاتی
پدیدآورنده اثر، حقوق فوق را برای خود محفوظ میدارد مگر آن که این حقوق به طور اخص به شخص ثالث انتقال یابد. به عنوان مثال خریدار یک تابلوی نقاشی، حق تکثیر آن را در قالب کارت پستال ندارد مگر آن که حق تکثیر آثار اشتقاقی از وی به مالک جدید انتقال پیدا کند. حقوق انتقالی باید در توافقنامههایی که با تأمین کنندگان محتوا به عمل میآید، ذکر شود. به طور مشابه، در قراردادهای سفارش دهنده هم باید حقوق مربوط به محتوای چند رسانه ای از قبیل طراحیهای صفحه نمایش که تأمین کننده مایل است آنها را حفظ نماید، دقیقا ذکر شود.
درمانهای کپی رایت
نقض کپی رایت هنگامی اتفاق میافتد که فردی، از هر یک از کاربردهای حفاظت شده مربوط به اثر هنری، بدون کسب اجازه از دارنده حق استفاده نماید. نقض کپی رایت ممکن است به مجموعهای از مجازاتها منجر شود. گاهی احکام بازداشتی صادر شده که به موجب آنها از تولید با توزیع بیشتر محصول مربوطه ممانعت به عمل آید. کپی های ناقض کپی رایت ممکن است ضبط شده یا منهدم شوند. غرامتهایی ممکن است برای خسارات واقعی مالی بعلاوه منافع شخص ناقض به دارنده حق کپی رایت اعطا شود. همچنین ممکن است خسارات کیفری و مجازاتهای جزایی تحمیل شود. در حالی که ثبت برای اثری که تحت پوشش کپی رایت قرار میگیرد الزامی نیست اما این سند عموما برای طرح دعوی در دادگاه علیه شخص ناقض لازم است. معمولا ثبت برای جمعآوری خسارات کیفری و حقوق وکلا مورد نیاز است. سازندگان چند رسانه ای به خوبی میدانند که باید آثار خود را ثبت نمایند. کار ثبت، هزینه چندانی ندارد، ولی دلیل مهمی برای مطالبه کپی رایت و زمینه خوبی برای اعمال قانون در صورت لزوم به حساب میآید.
حقوق ارائه شده به دارندگان کپی رایت برای یک دوره مشخص است. در حال حاضر در ایالات متحده، آثار بوجود آمده پس از سال ۱۹۷۸ در زمان حیات خالق اثر بعلاوه ۷۰ سال محفوظ میماند. اگر خالق اثر، یک فرد (مثلا یک شرکت) باشد، حفظ آن اثر به مدت ۹۵ سال از تاریخ انتشار اثر یا ۱۲۰ سال از تاریخ خلق اثر (هر کدام که زودتر فرا برسد) به عمل میآید.
استثناهای محافظت از کپی رایت
کار اورجینال همیشه توسط کپی رایت حمایت نمیشود. آثاری که کپی رایت آنها منقضی شده باشد یا کپی رایت اصلا در مورد آنها به کار گرفته نشود (به عنوان مثال آثاری که شکل ثابتی دارند یا بسیاری از انتشارات دولت فدرال ایالات متحده) اصطلاحا حوزه عمومی نامیده میشوند و ممکن است آزادانه توسط هر شخصی مورد استفاده قرار گیرند. افزون بر این، استفاده محدود ممکن است تحت تعالیم استفاده منصفانه از آثاری که تحت کپی رایت میباشند، به عمل آید.
استفاده منصفانه
تعالیم استفاده منصفانه به منظور پیشبرد اهداف مهم اجتماعی همچون در اختیار داشتن مطبوعاتی آزاد و باز، آموزش، تحقیق و بورسیه با در اختیار قرار دادن دفاعیه علیه مدعیان نقض کپی رایت فراهم میشود. شرایط استفاده منصفانه در بخش ۱۰۷ قانون کپی رایت شرح داده شده است. این قوانین شامل “تکثیر به تعداد … برای مصارفی همچون نقد، اظهار نظر، گزارش اخبار، تدریس (از جمله کپی های متعدد برای مصارف کلاس درس)، بورسیه و یا تحقیق میشد.
استفاده منصفانه، دسترسی نامحدود به آثار تحت کپی رایت را در اختیار مربیان، محققان یا دیگران قرار نمیدهد. در تشخیص این موضوع که آیا کاربردی خاص، منصفانه است یا خیر، معمولا چهار ضابطه مورد توجه قرار میگیرد. هدف و مشخصه بهرهبرداری، ماهیت آثار تحت کپی رایت ، میزان و اهمیت بخش مورد استفاده و اثر بهرهبرداری بر ارزش اثر مربوطه. تعیین استفاده منصفانه در هر مورد خاص به عوامل خاص آن، بهرهبرداری و سوابق درج شده و تصمیمات قبلی دادگاه بستگی دارد. به طور کلی استفاده منصفانه به احتمال قوی برای مصارفی است که غیر انتفاعی باشند (نه تجاری)، واقعی باشند (نه ساختگی) و منتشر شده باشند (خالقین آثار باید در اولین فرصت نسبت به انتشار آنها اقدام نمایند). از بخشهای کمی از اثر مربوطه استفاده شود، بر ارزش یا بازار بالقوه اثر مربوطه تأثیر نداشته و یا تأثیر اندکی به دنبال داشته باشد. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
کارهای تحت استخدام
اساسا مالک کپی رایت، خالق اثر به شمار میآید اما آثار به وجود آمده تحت مسیر خاص یک کارفرما و با استفاده از منابع کارفرما به احتمال قوی تحت عنوان کارهای تحت استخدام لحاظ میشوند. در این موارد، یک کارفرما ممکن است مالک کپی رایت کارهای انجام شده توسط یک کارمند باشد. اما در تشخیص استفاده عادلانه، ابهامات و عدم قطعیتهای زیادی در شناسایی کارهای تحت استخدام وجود دارد. توافقنامههای آشکار و کتبی که در آنها مالکیت کپی رایت در خصوص تولید پدیدآورندگان محتوا به تفصیل ذکر شده است در اختیار سازندگان و کارفرمایانشان قرار میگیرد.
قوانین کپی رایت به جستجوی تعریف و حفظ تعادل علایق، حقوق و تعهدات میان افراد و در سطح گستردهتر در میان مردم و اجتماع میپردازند. به عنوان مثال استفاده عادلانه در جستجوی تعادل میان حقوق اموال تک تک سازندگان و علایق اجتماع در مطبوعات باز و آموزش از قید رها شده است. این فرآیند متعادلساز همیشه به صورت سیال و متغیر بوده و مرزهای آن با عدم قطعیت مشخص میشوند. قانون کپی رایت ، تنها مجموعهای از مسیرهای خاص و هدایت کننده نیست که روی سنگ، حک شده باشد بلکه مجموعه اصول کلی را شامل میشود که کاربرد آنها در موارد خاص، طیفی از موارد شفاف و معین تا به طور چشمگیر بحث برانگیز و نامشخص را در بر میگیرد. به عنوان مثال، یک روزنامه نگار تا چه مقدار از اثر را میتواند در بخش بازبینی اثر، نقل قول نماید؟
به نظر میرسد تعداد اندکی از جملات قید شده را به راحتی میتوان تحت استفاده منصفانه مجاز شمرد اما واضح است که کل کتاب را نمیتوان مجاز دانست. استفاده ۳۰۰ کلمه از یک کتاب منتشر نشده دارای ۲۰۰۰۰۰ کلمه چطور. پاسخ به این سؤال به کاربرد ضوابط استفاده منصفانه بستگی دارد و حتی در اینجا ممکن است قضاوتها هم با یکدیگر موافق نباشند. ناشران Harper و Row در سال ۱۹۷۹ با مجله تایم توافق نمودند که مجله تایم اجازه دارد بخشهایی از کتاب خاطرات رئیس جمهور جرالد فورد را منتشر نماید. خاطرات خیلی زود در قالب کتابی به تألیف Harper و Row منتشر شد. پیش از انتشار تایم بود که روزنامه دیگری به نام Nation به طور پنهانی یک کپی از دست نوشته فورد را به دست آورد و مقالهای که تقریبا در آن ۳۰۰ کلمه را مستقیما از منبع مربوطه فراهم آورده بود، منتشر کرد. پس از این اقدام Nation مجلهتایم از پرداخت نهایی به Harper و Row سر باز زد و پس از آن به علت نقض قانون کپی رایت ، علیه مجله Nation شکایت کرد. یک دادگاه رده پایین اول به نفع Harper و Row رأی صادر نمود اما این تصمیم مورد تجدید نظر قرار گرفت. دادگاه استیناف به این شکل رأی صادر نمود که استفاده Nation در انتشار نقل قولهایی از کتاب خطی فورد جزو حیطه استفاده منصفانه بوده است. در سال ۱۹۸۵ دادگاه عالی، حکمی خلاف حکم دادگاه استیناف را صادر نمود؛ به این ترتیب که در واقع مجله Nation کپی رایت Harper و Row را نقض نموده است. دادگاه مطرح نمود که همان بخش از کتاب دست نویس فورد که توسط Nation اقتباس شده بود، درباره عذرخواهی رئیس جمهور سابق نیکسون بوده که اساسا بخش اصلی کتاب به شمار میآمد و از این رو “کمیت اساسی و زیربنایی” به شمار میآمد اگر چه بخش بسیار کوچکی از کتاب اصلی بود (Connor 1985)
همان طور که در این نمونه اشاره شد، عدم قطعیتهای موجود در این نوع استفاده از قانون کپی رایت مدتهاست که برای ناشران، روزنامه نگاران و سایرین سرمشق بوده است. البته تولید رسانه های دیجیتال هم به پیچیدهتر شدن موضوعات انجامیده است. شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.