گستره اصلی یا زمینه چیست؟
( گستره اصلی یا زمینه چیست؟ ) گستره اصلی بخشی از فضای تسخیر شونده است که به منظور ایجاد اثر هنری بر روی آن مادی و محسوس شده است. چون اثر هنری باید بتواند از همهی امکانات فضا به نسبت متعادل و معقول بهرهمند شوند بنابراین شکل گستره اصلی چهار گوش برگزیده شده است. در چهار گوش همانطور که پیشتر اشاره شد دو عنصر افقی – سرد- آرام و دو عنصر عمودی – گرم – فعال، شناخته میشود. دو عنصر افقی در بالا و پایین و دو عنصر عمودی مرزهای چپ و راست گستره اصلی را تشکیل میدهند. برای بررسی ویژگیهای اساسی گستره اصلی ، بدون آنکه با استناها درگیر شویم، شکل مربع را برایش برمیگزینیم. دوباره یادآور میشویم که مربع چهار گوشی است که چهار گوشه راست ۹۰ درجه و چهار ضلع برابر دو به دو موازی دارد.
مربع گسترهای است مادی و جسمانی و محل همآوری عناصر و نیروهای ترکیبگری که اثر را میسازند. این شکل از دو عنصر سبک، فعال در چپ و آرام در بالا و دو عنصر سنگین، فعال در راست و آرام در پایین تشکیل شده است. بنابراین پایین و راست گستره اصلی سنگین و بالا و چپ آن سبک است. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
در پایین، نیروها، کششها، وزنها همه تهنشین شده و در هم ادغام و متراکم میگردند و بخش سنگین گستره را به وجود میآورند. این نیروها و وزنها به تدریج که به سوی بالای گستره میروند از وزن خود میکاهند و ذراتشان هم پراکنده میشود گویا تبخیر شده و متصاعد میگردند. همانند بخارها و هوای گرم که بالا میرود. بالای گستره اصلی ذاتا سبک است. یک عنصر با وزنی ثابت، سنگینترین وزن خود را در بالای گستره دارد و در پایین و زنش در وزن خود گستره ادغام شده سنگینتر از وزن اصلیاش به نظر میرسد؛ به همین دلیل بالا احساس لعلافت، آزادی و رهایی از قیود را به خاطر میآورد. این لطافت و آزادی هر چقدر به مرز بالایی برسد بیشتر میگردد. حرکت از بالا به پایین سقوط، نزول و هبوط است و از پایین به بالا صعود، ترفیع و برتری است. صعود کندتر از سقوط انجام میگیرد. در صعود، هر چه بیشتر بالا رویم، وزن بیشتری از بین میرود و حجم سبکتر میشود، نیروی صعود به نیروی مقاومت نزدیک میشود و با آن هم سنگ میگردد و بنابراین سرعت، به حداقل میرسد. در سقوط برعکس هر چه بیشتر به مرز پایینی گستره نزدیک شویم فشردگی و سنگینی بیشتر میشود وزن گستره بر وزن جسم میافزاید ذرات به هم نزدیکتر شده و متراکم میشوند، مقاومت نیروهای مقاوم بسیار کم میشود و در هنگام سقوط، حرکت، نیرو، کشش همه در منتهای شدت خود هستند، بنابراین یک عنصر واحد، با وزنی ثابت، رنگ ثابت و اندازههای ثابت، در بالای گستره اصلی بسیار سنگینتر از آنچه که به صورت مجردش هست مینماید، رنگ آن گرمتر میشود و به دلیل سنگینتر جلوه کردنش (زیرا وزن بالای گستره از آن کاسته میشود)، اندازهاش بیشتر از آنچه در صورت مجردش هست مینماید. همین عنصر، با همین مشخصات، در پایین گستره سبکتر از آنچه که هست مینماید. (زیرا وزن پایین گستره بر وزن آن تسلط مییابد) و به همین دلیل کوچکتر آن حدی که باید باشد جلوه میکند و رنگش به تیرگی میگراید. اگر گستره اصلی را با دو خط میانگر اضلاعش به چهار بخش مساوی تقسیم کنیم، بخش بالایی سمت چپ سبکترین وزن را دارد و با تاریک – روشنهای بسیار روشن تطبیق میکند (یک عنصر سبک در بالا، یک عنصر سبک در طرف چپ) بخش پایینی سمت راست، سنگینترین وزن را دارد و با تاریک – روشنهای بسیار تیره هم سنگ است (یک عنصر سنگین در پایین و یک عنصر سنگین در طرف راست). بخشهای بالایی سمت راست و پایینی سمت چپ متعادلترین نواحی گستره هستند و با درجههای تاریک – روشن میانه همانند سبز میانه و خاکستری میانه هم سنگ هستند. هر کدام از این دو بخش از یک عنصر سبک و یک عنصر سنگین تشکیل شدهاند (بالا سبک و راست سنگین، چپ سبک و پایین سنگین). خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
اگر با قطرهایش گستره را به دو نیم کنیم، دو مورد متفاوت تمیز خواهیم داد: مورد متعادل که به وسیلهی قطر هماهنگ یا جور (قطری که از گوشهی چپ به بالا به گوشهی راست پایین کشیده میشود) تشکیل میگردد و مورد نامتعادل که به وسیلهی قطر ناهماهنگ، یا ناجور (قطری که از گوشهی راست بالا به گوشهی چپ پایین کشیده میشود) به وجود میآید. در ناحیهی متعادل، به هر طرف قطر یک عنصر سنگین و یک عنصر سبک با هم آمیختهاند و در مورد ناحیهی نامتعادل، در هر طرف قطر ناجور، دو عنصر سبک یا دو عنصر سنگین به هم افزوده شدهاند.
در قطر ناهماهنگ (ناجور)، کششها در دو طرف قطر نامساویند و احساس میشود که قطر از گوشهی بالایی کنده میشود و به سوی راستای عمودی حرکت میکند. ترکیبی در چنین وضعی را ترکیب تهییجی، میگوییم. در دو سوی قطر هماهنگ (جور)، کششها تقریبا برابرند و قطر آرام به نظر میرسد. ترکیب در چنین وضعی انجام شده را ترکیب غنایی گوییم. امکان دارد ترکیب در هر دو سوی هر دو قطر انجام گیرد. آنچه که با ترکیب قرینه یا قرینهسازی مشهور شده است. لیکن باید توجه داشت که در ترکیب قرینه، عناصر دو طرف قطرها نباید همانند و از دیدگاه درجه تاریک – روشن، هم ارز باشند. اینجا است که اصل قرینهی غیر قرینه (در زیباشناسی) مطرح میگردد، قرینهی غیر قرینه (که بهتر است قرینهی ناقرینه بگوییم)، در همهی دورانهای تاریخ هنر مورد بحث و تفحص هنرمندان و منتقدان بوده است و آنان ناقرینگی، را به انحا مختلف تعبیر و تفسیر کردهاند. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
یک ترکیب متقارن در دو سوی یک محور عمودی، ترکیبی است مذهبی و عرفانی زیرا محور عمودی که در میان ضلع پایینی گستره اصلی قرار میگیرد (چه آشکار باشد و چه القایی)، نیروهای دو طرف راست و چپ گستره را به سوی خود میکشد و در جهت بالا و میانه ضلع بالایی رهنمون میکند. در این حالت قاب اثر هنری از آنچه که هست به سوی بالا کشیدهتر حس میشود و بیننده صعود نیروها را به معبود احساس میکند، این ناحیه همانند شاهین ترازو عمل میکند و این چنین اثری را متوازن میگویند، چنین است که جریان هرگتی، در اروپای سدههای چهاردهم و پانزدهم و شانزدهم میلادی، به مثابهی یک هنر مقدس مذهبی عمل میکند و نیز در شیوهی خیالی نگاری ایرانی، در حماسههای مذهبی از همین روال ترکیب پیروی شده است. بر اساس آنچه که گفته شد هشت گونه ترکیب سادهی مختلف میتواند در گستره ایجاد شود: ۱) ترکیب نزولی، از بالا به پایین (ناپایدار)، ۲) ترکیب صعودی، از پایین به بالا (پایدار) ۳) ترکیب درونگرا در جهت ژرفا، از راست به چپ، ۴) ترکیب برونگرا در جهت سطح و رویه، از چپ به راست، ۵ و ۶) قطری ناهماهنگ از گوشهی چپ پایین به گوشه راست بالا و بالعکس)، ۷ و ۸) ترکیب قطری هماهنگ (از گوشهی راست بالا به گوشه چپ پایین و برعکس). اینها راستاهایی هستند که ترکیب را با به طور آشکار و یا به طرزی پنهان رهنمون میکنند. ترکیبهای دیگری نیز امکانپذیرند که از جوش خوردن دو یا چند مورد بالا با هم، یا همگرا و مرکزی، یا ناهمگرا و بدون مرکز مشترک (از مرکز گسترده دور شونده)، حاصل میشوند. این جوش خوردنها میتوانند در محلهای مختلف گستره اصلی میان خودشان و با خودشان مراکزی ایجاد کنند که سبب تجمع کششها و نیروها در آن مراکز گردند بنابراین امکانات ترکیب در گستره اصلی نامحدود است و اینجا نیاز درونی هنرمند است که به کمک او باید بیایید و این نیاز درونی نشأت گرفته از روح است که تعیین کنندهی سرنوشت ترکیب و رهنمونگر اصلی آن است، لیکن این هشدار را نباید نادیده گرفت که عدم توجه به ویژگیهای اقطار، در ترکیبهای قطری، گاهی ممکن است فاجعه آفرین باشد. یعنی یک عنصر با شکل مشخص و ویژگیهای تعیین شده و تثبیت شده به مجرد تغییر جهت دادن در گستره، یا به مجرد جابهجا شدن از بالا به پایین، از پایین به بالا یا دو سوی قطر ناهماهنگ به دو طرف قطر هماهنگ، در حالی که شکل ظاهر خود را حفظ میکند لیکن تمام ویژگیها و خصیصههایش دگرگون و دگردیس میشود. شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.