برنامه نویسی و نرم افزارهای تألیف
( برنامه نویسی و نرم افزارهای تألیف ) همه نرم افزار های تألیف میتوانند هم ساختارهای پیمایش اولیه و هم سایر تعامل های ساده مانند پخش صدا یا تصویر را ایجاد کننده نرم افزار هایی مانند PowerPoint از مجموعهای از کادرهای محاورهای برای تعیین وظایف دکمههای روی صفحه نمایش استفاده میکنند، اصطلاحات هایپرلینک شده را اضافه میکنند و شکلهای سادهای از انیمیشن را میآفرینند.
این تعامل های ساده برای نمایش ابتدایی چند رسانه ای مناسب است ولی پروژه های پیچیدهتر به انعطافپذیری و کنترل بیشتری نیاز دارند. برای مثال، پروژه هایی با تعامل شدید مانند برنامه های آموزشی و بازیها، یا با تعامل عادی مانند ماشین حساب یا زمان سنج، نرم افزار های تألیفی با قابلیت برنامه نویسی را میطلبند برنامه نویسی در نرم افزار های تألیف، یا بر اساس اسکریپت هستند یا بر اساس “آیکون” اسکریپت مجموعهای از فرامین است که خصوصیات رفتاری عنصری خاص را در یک نرم افزار چند رسانه ای تعیین میکند. اسکریپت پشت یک دکمه میتواند سبب تغییر ظاهر آن شود یا هنگامی که دکمه ماوس فشرده میشود صدای کلیک تولید کند. اسکریپت ها شکلی از زبانهای برنامه نویسی سطح بالا هستند زیرا برای نوشتن فرامین خود از جملهبندی شبیه زبان انگلیسی استفاده میکنند. فرامین اسکریپت تفسیر شده هستند؛ یعنی آنها را به زبان ماشین ترجمه کرده و یکی یکی اجرا میشوند. این کار آزمایش و اشکالزدایی اسکریپت های تولید کنندگان را برای آنها آسانتر میسازد.
برخی زبان های اسکریپت نویسی تنها در محیطی تألیفی وجود دارند. برای مثال Lingo زبانی است که تنها در محدوده Director عمل میکند. سایر زبان های اسکریپت نویسی، از جمله JavaScript میتوانند با استفاده از یک ویراستار متنی ساده در خارج از محیط تألیف نوشته شوند. سپس میتوان آنها را در پروژه های چند رسانه ای مانند صفحات وب یا فایل های Flash گنجاند. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
نحوه کار اسکریپت ها
زبان های اسکریپت نویسی عملکرد به یک پروژه چند رسانه ای اضافه میکنند. تولیدکننده میتواند اسکریپت ها را برای کنترل انیمیشن ها، پخش ویدئو، اجرای برنامه های خارجی و کنترل تعامل برنامه نویسی کند. امکانات بی حد و حصر هستند. نخستین زبان اسکریپت نویسی Hyper Talk بود. این زبان که در سال۱۹۸۷ به بازار آمد، در محیط تألیف HyperCard دستهبندی شده بود و جمعی از برنامه نویسانی که معمولا روالهای HyperCard را مینوشتند برای آن به خدمت گرفته بودند؛ یعنی محیط تألیفی که در روزهای نخست تولید چند رسانه ای، به طور گستردهای رایج بود. زبان اسکریپت نویسی Director، یعنی Lingo به HyperTalk بسیار شبیه است. Flash به ActionScript، نوع دیگری از JavaScript، متکی میباشد که برای برنامه نویسی ویژگیهای صفحه وب بسیار رایج است.
زبان های اسکریپت نویسی به برنامه نویسی سازگار با شئ شبیه هستند. این اشیا حاوی مقیاسهایی هستند که بر اساس رویدادهایی که درون نرم افزار روی میدهند، دوباره مورد استفاده قرار گرفته، اصلاح و اجرا میشوند اسکریپت از یک “مدیر پیام” و مجموعهای از فرامین تشکیل شده است که به شیئی متصل هستند. این شئ میتواند یک دکمه، یک تصویر، بخشی از متن، یک صفحه نمایش با فریم و حتی توالی کاملی از صفحات باشد هر شیئی امکان داشتن یک توالی کد را دارد. برای مثال، یک دکمه میتواند این اسکریپت را داشته باشد:
On Mouse Down
Beep 2
Go Next
End Mouse Down
هنگامی که کاربری ماوس را روی آن دکمه نگه میدارد، کامپیوتر دو بار بوق خواهد زد و به صفحه بعد میرود “رویداد” MouseDown، کد ذخیره شده در شئ دکمه را اجرا میکند رویدادها و پیامها را در محیطی سازگار با شئ برمیانگیزانند. رویداد نگه داشتن ماوس پیامی به سیستم میفرستد نخستین شئی که مدیری مناسب (On Mouse Down) داشته باشد پیام را دریافت کرده و کد را اجرا میکند اگر دکمه مدیر مناسب نداشته باشد، پیام در سلسله مراتبی از اشیا منتشر میشود، هر بار برای یافتن مدیری که پیام را بگیرد، شئ را بررسی میکند. سلسله مراتب اشیا، درون سیستم تألیف تعریف شده است پیام میتواند از طریق دکمه، به تصویر، صفحه نمایش، پس زمینه و پروژه انتقال یابد تا زمانی که مدیری برای دریافت پیام “MouseDown” پیدا شود.
برنامه نویسی آیکون نوعی برنامه نویسی بصری است. آیکون ها در پنجره برنامه مرتب شدهاند و تولید کننده پارامترهایی را برای استفاده خاص از آیکون ها تعریف میکند. برای مثال، آیکون صدا به پارامترهایی برای تعریف نام صدا و مدت زمانی که باید پخش شود نیاز خواهد داشت. مزیت برنامه نویسی آیکون این است که به آگاهی از قوانین برنامه نویسی نیاز ندارد. تولید کننده تنها باید بداند که پارامترهای هر آیکون از نرم افزار را چگونه تعریف کند که نرم افزار به بهترین وجه کنترل شود. Authorware و IconAuthor با استفاده از رویکردهای برنامه نویسی آیکون، کنترل گستردهای بر تولید نرم افزار عرضه میدارند. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
پشتیبانی پایگاه داده ها
پروژه های چند رسانه ای ممکن است به دسترسی به یک پایگاه داده نیاز داشته باشند. پایگاه داده مجموعهای است از فایل های مربوط به هم که فیلد داده ای را به اشتراک میگذارند. برنامه های آموزشی چند رسانه ای ممکن است به پایگاه داده هایی نیاز داشته باشند که نام و عملکرد دانشآموز در بخشهای متنوع درسی در آن ثبت شوند. پرسشها از فایل پایگاه داده بازیابی شده و پاسخها درون فایل پایگاه داده دیگری ثبت میشوند. اگر دانشآموز در زمان دیگری بازگردد تا درس خود را تمام کند، نرم افزار پاسخهای قبلی را بارگذاری و بر اساس نام و یا رمز عبور آن دانشآموز، پاسخهای جدید را به فایل پایگاه داده پیوست میکند. Authorware و Director برای خواندن و نوشتن پایگاه داده ها ابزارهای خاصی دارند.
پیش نمایش، آزمایش و اشکال زدایی کردن
پیش نمایش، آزمایش و اشکال زدایی از اجزای مهم در توسعه پروژه های پیچیدهتر چند رسانه ای هستند. عناصر یک پروژه اغلب در یک حالت توسعه سرهم شدهاند؛ عناصری مانند نمای کلی PowerPoint، خط زمان Flash، یا خط جریان Authorware این رویکردها کارآیی تولید چند رسانه ای را بهبود میبخشند اما محتوای صفحه نمایش را آن گونه ظاهر نمیکنند که در محصول نهایی دیده میشود. کنترل های پیش نمایش به تولید کنندگان اجازه میدهند نرم افزار را به شکلی مشاهده کنند که برای کاربر ظاهر خواهد شد. فراهم کردن یک کنترلگر پخش شبیه به VCR pad یا دکمههای پخش، عقبگرد و توقف به عنوان دکمههایی عمومی، تکنیک رایج است. فعال کردن پخش کننده به تولید کننده اجازه میدهد تا چیدمان صفحه نمایش را پیش نمایش داده و پیمایش و سایر تعامل های کاربر را آزمایش کند.
نرم افزار هایی که مستقیما از برنامه نویسی پشتیبانی میکنند نیز به طور کلی توانایی اشکال زدایی دارند. یک اشکال زدا ابزاری است که کد اجرایی برنامه را برای کمک به تولید کنندگان در یافتن خطاهای برنامه نویسی ، ردیابی میکند. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
تحویل پروژه
برای تحویل یک محصول به کاربران، تولید کنندگان باید نرم افزار های خود را به شکلی منتشر کنند که خارج از محیط تألیف پخش شود. دو رویکرد اصلی برای این فرایند وجود دارد. در نخستین رویکرد، برنامه کوچک جداگانهای به نام پخش کننده، برای ارائه نرم افزار چند رسانه ای روی کامپیوتر کاربر، استفاده میشود برای برخی پخش کنندههای چند رسانه ای باید به همراه نرم افزار ها مجوز توزیع نیز صادر شود؛ اما برخی دیگر رایگان هستند. برای مثال، پخش کننده QuickTime، اغلب روی کامپیوتر کاربر حاضر و آماده پخش هر برنامه چند رسانه ای است که به فرمت QuickTime منتشر شده باشد. سایر پخش کنندههای رایج عبارتند از: RealPlayer, Windows Media Player، Flash Player
دومین رویکرد برای انتشار، پخش کننده را مستقیما در پروژه چند رسانه ای تعبیه میکند. در این حالت، پخش کننده دیگر جدا نیست و به بخشی از فایل نرم افزار تبدیل میشود. این کار اندازه فایل برنامه را افزایش میدهد، اما این مزیت را دارد که فایلی مستقل، برای توزیعی آسان تولید میکند. ویژگی قابلیت بستهبندی برای سی دی PowerPoint Viewer PowerPoint را در ارائه تعبیه میکند. کاربران لازم نیست برای مشاهده فایل، PowerPoint و یا پخش کننده جداگانهای داشته باشند. به طور مشابه، پروژه ای که در Flash انجام شده است میتواند به عنوان یک فایل پروژکتور مستقل منتشر شود. این فایل Flash Player را تعبیه کرده و برنامه ای را تولید میکند که بدون استفاده از هیچ مرورگری پخش میشود.
تولید کنندگان به هنگام تصمیمگیری درباره نشر، پلت فرم تحویل را نیز در نظر میگیرند. یکی از مزایای نرم افزار های شبکه ای این است که میتوان آنها را در طیف وسیعی از کامپیوتر ها مشاهده کرد. البته، صفحات نمایش داده شده در سیستم عامل های مختلف، ممکن است کاملا متفاوت باشند. نرم افزار های تألیف خاص شبکه معمولا حاوی امکاناتی برای کسب اطمینان از نمایش اثربخش در کامپیوتر های مختلف هستند. این خدمات عبارتند از: پالتهای رنگ سازگار با وب و ابزارهایی برای تنظیم فونت بین سیستم عامل های مختلف.
برای برنامه هایی که به منظور بهره برداری رومیزی تهیه شدهاند تنظیمات چشمگیرتری نیاز است. برای دستیابی به بیشترین مخاطب ممکن، پروژه هایی که در Director یا Authorware به انجام رسیدهاند معمولا دو بار منتشر میشوند. یک بار به فرمتهای سازگار با کامپیوتر های شخصی و یک بار برای سیستم عامل مکینتاش. برای پشتیبانی از انتشار برنامه به شکل چند سیستم عاملی، نرم افزار های تألیف میتوانند قابلیت تنظیم خصوصیات فایل و فرمتهای سازگار با سیستم عامل های کامپیوتر ای متنوع را داشته باشند. شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.