قانون کپی رایت هزاره دیجیتال چیست؟
( قانون کپی رایت هزاره دیجیتال چیست؟ ) قانون کپی رایت هزاره دیجیتال DMCA بخش الحاقی قانون کپی رایت در آمریکاست که در سال ۱۹۹۸ وضع گردید. این قانون به نگرانیهای دارندگان حقوق در خصوص سرقت رسانه ها پاسخ داده و همچنین مفادی از پیماننامه سازمان مالکیت فکری جهانی سال ۱۹۹۶ (WIPO) را که مستلزم تجدیدنظرهایی در قوانین کپی رایت کشورهای امضا کننده من جمله ایالات متحده میباشد، به کار گرفته است. DMCA شماری از مفاد را شامل میشود که مستقیما بر کار سازندگان رسانه های دیجیتال اثر میگذارد. این قانون کپی مجاز رسانه های دیجیتال را با ارائه کتابخانهها، آرشیوها و مؤسسات آموزشی، مشخص نمود. همچنین توانایی تأمینکنندگان خدمات اینترنتی (ISP ها) را برای تخطی از قانون کپی رایت توسط کسانی که از خدمات آنها استفاده میکنند محدود کرد. قانون مذکور حتی در صورت عدم تخطی دیگر از محافظت در برابر کپی رایت هم، حیله اقدامات کنترلی DRM را نوعی جرم قلمداد میکند. این قانون ساخت و توزیع هر گونه “فناوری، خدمات با وسایل” که قصد فریب “اقدام فناوری اثرگذار بر کنترل دستیابی به اثر محافظت شده در برابر (کپی رایت)” را خلاف قانون تلقی میکند حتی اگر چنین ابزارهایی واقع در جهت تخطی از قانون کپی رایت قرار نگیرد. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
DMCA بحث برانگیز است. در واقع این قانون یک مطالعه موردی مجازی در تضاد با علایق سنتی، حقوق و قانون گذاری با چالشهای به وجود آمده توسط یک فناوری انقلابی است. ذینفعان رسانه هایی چون نرم افزار، سرگرمی و صنایع نشر، قانون مربوطه را با آغوش باز پذیرا شدند در حالی که کتابداران، محققان و گروههای مدعیالعموم، با آن مقابله کردهاند (موسسه UCLA Online در امور قانون و خط مشی فضای مجازی سال ۲۰۰۱). مفاد مختلف DMCAT، موضوعات عملی در خصوص نگرانی مستقیم به سازندگان چندرسانه ای در کار روزانهشان و همچنین موضوعات مهم اجتماعی و قانونی مربوط به حرف را مطرح میکند. در این میان میتوان به موضوعات زیر اشاره کرد:
- * سوء استفاده از مطالبات کپی رایت – شرکتهای تأمین کننده خدمات اینترنتی (ISP ها دارای انگیزه قوی هستند تا به محض مطلع شدن دارنده کپی رایت از اتهام به تخطی فورا نسبت به حذف رسانه ها از وب سایت هایی که میزبانی آنها را بر عهده دارند، اقدام کنند. این بدان علت است که معافیت آنها از این بابت نقض کپی رایت تحت مفاد DMCA به برداشت سریع یا غیرفعال کردن دسترسی به موارد توهینآمیز به محض مطلع شدن از تعامل با نقض مقررات است. فرآیند اطلاع رسانی معمولا ساده بوده و هیچ گونه تصمیم مستقلی برای قانونی بودن ادعا علیه اقدام ISP ها مورد نیاز نیست. این روش یک راه حل مستقیم و عملی را برای پاسخدهی به موارد نقض حقوق خود پیش پای سازندگان رسانه ها و سایر دارندگان کپی رایت قرار میدهد. از سوی دیگر، یک وب سایت ممکن است تنها به خاطر اتهام به نقض کپی رایت غیر فعال شود، چه این اتهام، صحت داشته باشد چه نداشته باشد. اگرچه این قانون ممکن است ضد ابلاغیهای باشد که نشان دهد رسانه در حال نمایش، به نقض کپی رایت اقدام میکند اما بسیاری از تأمین کنندگان خدمات اینترنتی از مسیر امنتری برای از میان برداشتن موارد مورد مناقشه استفاده میکنند. این کار، در را به سوی حملات پوچ یا کینه ورزانه به وب سایت ها و سایر برنامه های چند رسانه ای که در آنها در واقع هیچ گونه اقدامی خلاف قانون کپی رایت انجام نشده است، باز میکند. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
- * استفاده منصفانه – تنظیم کنندگان DMCA در مورد توازن محافظتهای کپی رایت با معافیتهای موجود در Fair Use (استفاده منصفانه) نگرانیهایی داشتند آنها صراحتا اعلام نمودند که هیچ عاملی در قانون بر محدودیتها با دفاعیههای نقض کپی رایت از جمله استفاده منصفانه وجود ندارد، اما بسیاری از منتقدین، دلیل آوردهاند که این قانون، مجاز بودن استفادههای منصفانه از رسانه ها را با اجازه دادن به دارندگان کپی رایت برای قرار دادن قفل غیر قابل گشوده شدن بر روی محتوایشان، کم اهمیت جلوه میدهد. تحت قانون DMCA فریب دادن دستگاه محافظ الکترونیکی، کار غیر قانونی به شمار میآید. بنابراین رسانه ای را که بتواند برای استفادههایی همچون تحقیق، نقد یا گزارش دهی اخبار کپی شود میتوان از طریق DRM غیر قابل دسترسی نمود. برای پیشبینی این مسئله، قانون همچنین فرایند ای را برای اعطای معافیت از ممنوعیت فریبدهی تعریف نموده به عنوان مثال معافیتی در سال ۲۰۰۶ در نظر گرفته شد که به موجب آن به کتابخانههای آموزشی و دپارتمانهای تحقیقاتی رسانه ها اجازه داده میشد که تنها برای مقاصد آموزشی، نسبت به فریب دادن تمهیدات محافظتی DRM آثار صوتی و تصویری اقدام نمایند. اما منتقدین اعلام میدارند که این چنین معافیتهای خاص نمیتواند دیگر مصارف منصفانه محتوا را که توسط DRM پشتیبانی میشود، مخاطب قرار دهد. استفاده منصفانه، همیشه حوزه مبهم قانون بوده و شیوه اعمال آن بنا بر تصمیم دادگاه میباشد. DRM از طریق DMCA به اجرا در میآید و ممکن است به طور کار آمدی این فرآیند آزمون و تجدید نظر درک استفادههای قابل قبول را کوتاه نماید چرا که در درجه اول، مانع استفاده فرضا منصفانه میشود. به عنوان مثال یک منتقد موسیقی نمیتوانست استفاده بالقوه منصفانهای از بخش کمی از آهنگ حفاظت شده توسط DRM را بدون تخطی از DMCA داشته باشد به این ترتیب چالشهای قانونی برای محدودیتهای استفاده منصفانه را هرگز نمیتوان در دادگاه مطرح کرد. لارنس لسینگ در کتاب فرهنگ آزاد مطرح نمود که این کار به جایگزین کردن کد کامپیوتری و “تصمیمگیری” دستگاه برای قانون و تجزیه و تحلیل مستدل داوری باز میگردد. وی میافزاید نرم افزار DRM ای که تحت هدایت شرکتهای سازنده رسانه ها ساخته میشود ممکن است کاربران را متعادل نماید و خلاقیت آنها را به طریقی که اصلا با موضوع کپی رایت ارتباطی ندارد، محدود کند به عنوان مثال او درباره محدودیتهای موجود در استفاده از کتاب الکترونیکی توسط Adobe از جمله عدم دسترسی به کپی، قرض دادن یا ارائه آثاری که در واقع در حوزه عمومی قرار دارند مطالبی را عنوان نموده است.
- * تحقیق – DMCA فریب دادن حفاظهای الکترونیکی طراحی شده برای جلوگیری از تخطی از کپی رایت را ممنوع میکند، به این ترتیب غیر فعال کردن این محافظتها حتی اگر استفاده غیر قانونی هم از رسانه هایی که تحت محافظت آنها است صورت پذیرد، غیر قانونی است، در حالی که قانون بقینا معافیتهایی را برای ممانعت از منظورهای تحقیقاتی فراهم میآورد، منتقدین اعلام کردهاند که آن معافیتها به اندازهای تنگ نظرانه تعریف شدهاند که هم تحقیقات و هم آزادی بیان را مانع میشوند، دستگیری دیمیتری آسکلیاروف و مجازات شرکت Elcomsoft که پیش از این عنوان گردید اغلب به صورت نمونههایی از تأثیرات مایوس کننده DMCA بیان میشود. در موارد دیگر، هیأت علمی و دانشجویان به خاطر در اختیار عموم قرار دادن نتایج تحقیقات خود از DRM به مجازات تحث قانون DMCA تهدید شدند. دست کم یک کتاب درسی به خاطر ترس از مجازات تحت DMCA با تأخیر منتشر شد. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
- * بیان خلاقیت – همانطور که در تمامی بررسی خود در خصوص چند رسانه ای مدرن مشاهده کردیم کامپیوتر دیجیتالی، شرایط ساخت و استفاده از رسانه ها را تغییر داده است. نرم افزار خاص رسانه که یادگیری آن آسان است، به افراد امکان میدهد به سادگی نظریه خود را در قالب، متن، صوت، تصاویر، ویدئو و انیمیشن بیان کنند. نرم افزار تألیف، امکان ترکیب رسانه ها و افزودن اشکال مختلف تعامل را تقریبا برای هر کسی فراهم میآورد. این توانمندیها، حوزههای جدیدی را برای بیان خلاقیت باز نموده و نسلی از کاربران کامپیوتر در حال ظهور هستند که با استفاده از این ابزارها، خود را کاملا مطرح مینمایند. مطالعهای توسط مرکز دموکراسی و فناوری در این زمینه آغاز شده است: “فناوری های دیجیتال و معماریهای باز کامپیوتری میتوانند به مصرف کنندگان امکان دهند تا با مصرف کنندگان غیر فعال رسانه ها فرق داشته باشند… در دنیایی که مردم به طور روزافزون خود را از طریق رسانه های غنی مطرح میکنند، میخواهند نظریات خود در خصوص تمامی انواع رسانه ها را به همان صورت که پیش از این درباره متون اعلام میداشتند، ابراز نمایند برخی از منتقدین ضمن تأیید استمرار اهمیت محافظتهای کپی رایت ، هشدار دادهاند که اقداماتی همچون DMCA، تعادل مطرح در خلاقیت را برهم میزند به عنوان مثال، لارنس لسینگ مطرح میکند که فناوری دیجیتالی که بر احتمالات خلاقانه جدید تأکید دارد میتواند اشکال غیر قابل پیشبینی کنترل های خفقانآور را نیز پشتیبانی کند محدودیتهای دیجیتالی مطرح شده در DRM را میتوان با نظارت اتوماتیک میلیونها وب سایت ترکیب نمود تا به طور مؤثری تفسیرهای کپی رایت را به صورت سختگیرانهتر از گذشته اعمال کرد. فعالیتهای اجرایی سازمانهایی همچون انجمن صنعت ضبط آمریکا (RIAA) روشن میکند که به طور موثری میتوان استفاده تک تک افراد از رسانه ها را کنترل کرد. این کار تأثیر به سزایی بر بیان خلاقیت دارد مطابق با گفتههای لسینگ در حال ساخت فناوری هستیم که جادوی کداک را به کار گرفته تصاویر متحرک و صوت را میکس میکند و فضای بیشتری را برای اعلام نظرات و فرصتی برای انتشار خلاقیت در همه جا فراهم میآورد. اما در عین حال، در حال تنظیم قوانینی هستیم که جلوی این فناوری را بگیرد این شرایط جدید بیان خلاقیت و رکود بالقوه نیازمند ادامه گفتگوها در خصوص محدودیتهای استفاده منصفانه و به کارگیری DRM است. کار سازندگان چند رسانه ای چه آماتور و چه حرفهای به شکلدهی این بحث حیاتی کمک خواهدکرد.
ادامه مباحثات پیرامون DCMA چالشهای اساسی مخفی در مورد DRM به عنوان فناوری کنترل دستیابی کپی را منعکس میکند. از سوی دیگر، این مسئله به عنوان دفاعیهای علیه سرقت دیجیتال مورد توجه دارندگان کپی رایت قرار میگیرد. شاید این مسئله در دنیایی که در آن فناوری دیجیتال، نه تنها ابزارهایی را برای قفل های رسانه های کپی رایت شده فراهم میآورد بلکه کلیدهایی برای قفلها به حساب میآیند، عملی نباشد. اما ممانعت از قفل شکنهای متبحر در از کار انداختن DRM هنوز هم بسیار کار دشواری است. ترکیب اهرمهای اجتماعی، قانونی و بازار، آینده این جنبه از مدیریت حقوق دیجیتالی را تعیین خواهد نمود محدودیتهای موجود در استفاده از رسانه دیجیتال ممکن است همیشه مولفهای از حقاظت کپی رایت باشد. اما این فرم از DRM که به عنوان اولین نسل، آن شرح داده شده است و هر آنچه که سرنوشت کنترل کپی / دسترسی خواهد بود، تنها تیمی از داستان مدیریت حقوق دیجیتال به شمار میآید. تلویحات موجود در استفاده از فناوری دیجیتال به منظور مدیریت حقوق مالکیت فکری، استراتژی دیگر و نسل دیگری از DRM به شمار میآید. این نسل دوم از DRM هنوز در خصوص محافظت از حقوق پدیدآورندگان و فرصتهای جدید برای پدیدآورندگان و کاربران به منظور بهره بردن از توزیع وسیعتر آثار تحت کپی رایت هم چنان نگران کننده خواهد بود. ته نقش کردن دیجیتال، یکی از فناوریهای DRM است که شواهدی از این احتمالات را نشان میدهد. شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.