تولید در ساخت چند رسانه ای چه مراحلی را طی میکند؟
( تولید در ساخت چند رسانه ای چه مراحلی را طی میکند؟ ) سازنده چند رسانه ای ، همچون بسیاری از مسئولین خلاق، نقش وزنه تعادل را ایفا میکند. جریان ایده های موجود میان اعضای تیم ، شکل و حتى “شخصیت” محصول را تعیین میکند اما این کار غالبا منجر به ویژگیهای غیر واقعی و غیر عملی زیادی میشود که باید در برابر نیاز به ساخت محصولی که به موقع و بر اساس بودجه، قابل عرضه در بازار باشد، متعادل شود. طرح تولید هم طناب بندبازی و هم تور نجات است. این طرح باید انرژیهای خلاق تیم را برانگیزاند و در عین حال، محصول و مراحلی را که به تکمیل موفقیتآمیز آن منتهی میشود، به طور آشکار تعریف کند.
طرح های تولید ، اشکال مختلفی دارند اما هر کدام از آنها باید دارای این سه امر ضروری را باشند تعریف، طراحی و تولید . شاخصهای پیشرفت که گاهی اوقات آنها را جوایز مینامند، برای هر مرحله، شناسایی میشوند. غالبا، جوایز شامل مراحل قابل ارائه، اسناد یا مؤلفههایی از برنامه هستند که با شکلگیری محصول، در اختیار سفارش دهنده قرار میگیرند. زمان بندیهای پرداخت، اغلب به موارد قابل ارائه پیوند میخورند. هر مرحله به موارد پیشین خود وابسته است اما نتایج مراحل قبلی اغلب به صورت نتیجه کار بعدی، اصلاح میشوند. به عنوان مثال موانع موجود بر سر راه آمادهسازی یا اخذ گواهینامه برای بخش ویدئویی خاص ممکن است به تعریف مجدد محصول منتج شود. همانطور که پیش از این عنوان شد، تولید چند رسانه ای معمولا تکراری است یعنی مراحل قبلی، تغییر شکل پیدا میکنند و یا به صورت پیشرفت در تولید ، مجددا تدوین میشوند. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
مرحله ۱: تعریف
زمان، انرژی و دیگر منابع مورد نیاز جهت تولید چند رسانه ای باید توسط عاملی توجیه شوند. مهمترین سؤال در فرایند تولید این است: “هدف از این محصول چیست؟” دومین سؤال مهم این است: “چرا باید برای رسیدن به آن از چند رسانه ای استفاده کنیم؟”
“هدف از ساخت محصول، صرفا توصیف ویژگیهای آن نیست. “ساخت فروشگاه موسیقی تحت وب با نمونههای فیلمبرداری، مرور نقدها و ویدئوهایی از آخرین کنسرتها ” هدف محسوب نمیشود. ” افزایش فروش لوح فشرده Rolling Stone به خریداران زن با سن بین ۲۰ تا ۳۲ سال با حداقل بیست درصد یک هدف به حساب میآید. هدف از ساخت محصول، عملکرد برنامه را به روشنی بیان میکند.
شناسایی هدف مستلزم شناسایی مخاطبان آن نیز میباشد. کاربران مورد انتظار، چه کسانی هستند؟ سن، جنس، رده و ملیت آنها چیست؟ دسترسی آنها به کامپیوتر ها چگونه است؟ محتوا و نحوه ارائه آن باید برای کاربر مربوطه سفارشی شود.
با در نظر گرفتن هدف و مخاطب، سومین مجموعه سؤالات درباره خود کاربرد، مطرح میشود. مزایای چند رسانه ای برای دستیابی به هدف مورد نظر چیست؟ مؤلفه های رسانه مورد نیاز آن چیست؟ چه نوع تعاملی باید فراهم گردد؟ نحوه انتقال آن چگونه است؟ آیا بهنگام سازی منظم آن مورد نیاز است؟ هزینه های تقریبی تولید آن چقدر است؟
سپس تعریف محصول، وارد مراحلی میشود که مبتنی بر نتایج تدوینهای بسیار خاص میباشند. اغلب سه نوع سند کلیدی در این فرایند وجود دارد: طرح پیشنهادی اولیه، استوری بورد و مشخصه عملکرد.
طرح پیشنهادی اولیه
طرح پیشنهادی اولیه، شرح کوتاه و یک تا سه برگی در خصوص برنامه (کاربرد) پیشنهادی بوده که برای آغاز فرایند مذاکرات میان سازنده و سفارش دهنده مورد استفاده قرار میگیرد. طرح پیشنهادی هدف، مورد نظر را شناسایی میکند:
- * نیاز و مخاطب را تعیین میکند.
- * درآمدها و منافع متصور را مطرح میکند.
- * به طور اختصار محتوای رسانه متصور را شرح میدهد.
- * انواع و مصارف تعامل را توصیف میکند.
- * برآورد اولیه مقدار هزینه را ارائه مینماید.
طرح پیشنهادی اولیه اغلب شامل یک فلوچارت است. فلوچارت، دیاگرام کادر سادهای است که در شرح خلاصهای از محتوای محصول درج میشود. خطوط یا فلشها اغلب برای ایجاد اتصال میان این کادرها و برای شناسایی مسیرهای پیمایشی مورد استفاده قرار میگیرند. فلوچارت، دید کلی و گسترده، طرح اولیه یا خطوط اصلی محصول است.
استوری بورد
محصول از طریق استوری بورد، بیشتر تعریف میشود. استوری بورد یک سری طرح اولیه از صفحات اصلی به شمار میآید. ترسیمات غیر دقیقی از مؤلفه های رسانه ای همچون عکس، انیمیشن یا ویدئو در استوری بورد مطرح میشوند. دکمهها و دیگر اشیای پیمایشی همچون منوهای آبشاری نیز ترسیم شده و عملکرد آنها به طور اختصار شرح داده میشود. استوری بوردها را میتوان با مداد و خودکار بر روی بردهای سفید رنگ یا با کامپیوتر ایجاد کرد. برنامه های ارائه همه منظوه نظیر PowerPoint اغلب برای تهیه استوری بورد مورد استفاده قرار میگیرد. از برنامه های تألیفی قویتر نیز غالبا برای تهیه استوری بورد استفاده میشود. از آنجایی که این برنامه ها، محصول را بیشتر تعریف میکنند، لذا از این مزیت برخوردارند که به راحتی میتوان ویژگیهای پیشرفته را به استوری بورد اضافه کرد.
استوری بوردها، در جریان تعریف محصول، ابزارهای بسیار مفیدی برای برقراری ارتباط با مشتریان به شمار میآیند. آنها امکان عینی سازی ایده های مربوط به محتوا و ویژگیهای بارز را به سهولت امکانپذیر میکنند. این کار به سازندگان امکان میدهد ساختههای پیشنهادی خود به سفارش دهنده را قبل از صرف وقت و تدارک دیگر منابع، آزمایش کنند. همچنین استوری بوردها در جریان مراحل بعدی نیز اهمیت دارند زیرا آنها امکان ارتباط اهداف پروژه و نیازمندیها را به تمامی اعضای تیم سازنده تسهیل میکنند.
مشخصه عملکردی
مشخصه عملکردی توصیف مفصل عناصر و عملکرد محصول چند رسانه ای است. کدام مؤلفههای رسانه از قبیل ترسیمات، عکسها، بخشهای صوتی، انیمیشن یا سکانسهای ویدئویی ایجاد خواهد شد؟ چه نوع تعاملات کاربری (همچون گزینههای پیمایشی، پرسوجوها، پیشنهادات، عوامل تقویت کننده، سفارشدهی (Online) مورد پشتیبانی قرار خواهد گرفت؟
مشخصه عملکردی، اغلب بر اساس قرارداد کاری مفصل میباشد. این قبیل قراردادها برای موفقیت فرایند تولید ، حیاتی هستند. تازگی و پیچیدگی بالقوه محصولات چند رسانه ای، زمینه مناسبی برای ایجاد سوءتفاهم و مأیوس شدن را فراهم میآورد. هزینه ها و زمان بندیهای تحویلدهی میتوانند به راحتی با افزوده شدن و ایجاد تغییر در پروژه ، از کنترل خارج شوند. سازندگان و سفارش دهندگان باید آنچه را که وعده دادهاند، دقیقا درک کنند و اگر هر کدام از آنها بخواهند مشخصات خود را تغییر دهند باید از رویهها پیروی کنند.
مرحله ۲: طراحی
مرحله تعریف، مشخص کننده آن است که محصول چه چیزی باید باشد. هدف از مرحله طراحی، ایجاد مدل کاری ناقصی از محصول موسوم به نمونه سازی اولیه است. در طی طراحی محصول، اولین عناصر رسانه ای ساخته شده، رابط طراحی گشته و این عناصر برای ایجاد نمونه سازی اولیه ترکیب میشوند.
ایجاد رسانه
ایجاد رسانه مستلزم انجام چندین کار است. اول شناسایی رسانه مورد نیاز است. لیست مفصلی که لیست موجودی محتوا نامیده میشود، تهیه میگردد. این سند هر یک از عناصر یا “دارایی”، رسانه، طرف مسئول ایجاد کننده آن و تکمیل یا عدم تکمیل آن را لیست میکند.
لیست موجودی محتوا به جهت آن که برای کنترل اولیه و واقعی مورد استفاده قرار میگیرد، حائز اهمیت است. آیا ممکن است رسانه مورد نیاز، به موقع و مقرون به صرفه تولید شود؟ این لیست بعدأ و با ادامه کار فرایند طراحی و اصلاح، حذف یا اضافه کردن مؤلفههای رسانه به محصول، تصحیح خواهد شد. همچنین لیست مذکور کار اعضای تیم را در طول مرحله تولید پروژه، هدایت خواهد کرد.
از کارهای دیگر در ساخت رسانه میتوان به پیش تولید ، تولید و پس تولید اشاره کرد. پیش تولید ، فرایندی است که در آن کار آماده سازی رسانه برای ویرایش (تهیه اسکن از عکسها یا تصاویر دیگر، دیجیتالی کردن صدای آنالوگ یا منبع ویدئو یا انجام تبدیل فایل ها به یکدیگر) صورت میپذیرد. در مرحله تولید ، اقلام با استفاده از نرم افزار ای انتخابی برای آن محیط کاری (Final Cut Sound Forge Photoshop و غیره) ویرایش میشوند. در مرحله پس تولید ، رسانه با استفاده از نرم افزار دیگر ویرایش میشود تا جلوههای مورد نظر به دست بیاید. به عنوان مثال نرم افزار Adobe After Effects اغلب برای افزودن متن متحرک و جلوههای ویژه همچون جرقه زدن، دود یا آتش به ویدئو مورد استفاده قرار میگیرد.
طراحی رابط
رابط کاربر، محتوایی از برنامه است و کاربر مربوطه، آن را بر روی صفحه مشاهده میکند. این محتوا شامل ارائه مؤلفههای رسانه و منابعی همچون دکمهها، منوها، راهنماها و کنترل های خاص است که به کاربر اجازه میدهد با برنامه تعامل داشته باشد. این رابط در مرحله طراحی، به دقت تعیین میشود.
هدف از طراحی رابط آن است که کاربر را به نوعی درگیر کند. این کار در محصولات خطی و غیر تعاملی همچون کیوسک اطلاعاتی ساده ممکن است برای جلب توجه استفاده شود. رابط در برنامه های تعاملی کاملا توسعه یافته، ممکن است لازم باشد انتخابها را پیشبینی کرده، راهنماها را فراهم نموده و یا تعاملات جدیدی را بر مبنای پاسخهای قبلی کاربر، مثلا در بازیها یا آموزشها ارائه کند. صرف نظر از نوع برنامه، رابط کاربر باید مؤلفههای رسانه فعلی و تعاملات کاربر را به گونهای ارائه کند که اهداف محصول را پشتیبانی نموده و با انتظارات و تواناییهای مخاطبان آن مطابقت کند.
رابط کاربر باید لحن مناسبی داشته باشد. لحن برنامه توسط نوع مؤلفهها و کنترل های رسانه مربوطه در واقع هر لحنی را میتوان ایجاد نمود (لحن شوخی، خندهدار، عادی، رسمی، با وقار، جدی، کاری و غیره). تصاویر شبه کارتونی، رنگهای روشن اصلی و دکمههای متحرک بزرگ، به تنظیم لحن شوخی و خوش آمدگویی برای داستان انیمیشن جهت کودکان کمک میکنند. صداها، نوع قلم و ویدئو کلیپ هم به طور مشابه برای جلب توجه کودکان و پشتیبانی اهداف سرگرمی و آموزشی محصول انتخاب میشوند.
رابط کاربر باید شهودی، ثابت، قابل پیشبینی و قابل اعتماد باشد. رابط شهودی آن چیزی است که بلافاصله توسط کاربر، فهمیده میشود. راهبرد متداول برای ایجاد رابط شهودی، استفاده از استعارههاست. استعاره نشانه یا روال کاملا قابل درک و آشنایی است که به منظور ارائه چیزی جدید و نا آشنا مورد استفاده قرار میگیرد. استعارههای متداول در رابطهای چند رسانه ای شامل دسک تاپها، نوتپدها، کتابها و کنترل های VCR است. این تصاویر و فرایندهای آشنا، درک و تعامل کاربران با برنامه ها را آسانتر میکند. یکی از مهمترین ملاحظات برای تضمین رابط شهودی، حرکت آشکار و مؤثر است آیکونهای پیمایشی (فلشهای دکمهها یا متن زیر خط دار) به سرعت درک میشوند و به کاربران نشان میدهند که چگونه در برنامه، حرکت کنند. مرورهای کلی گرافیکی برنامه، مکان فعلی آنها را نشان داده و نشانگرهای پیشرفت نیز به جهتیابی آسان کاربران به مکانی که در آن قرار دارند و مکانهایی که میتوانند به آنجا بروند کمک میکنند.
سهولت استفاده نیز تا حدود زیادی به ثبات طراحی رابط بستگی دارد. شمار کمی از طراحیهای اصلی صفحه که همگی دارای مؤلفه پس زمینه و مکانهای پایدار کنترل های کاربر هستند، کار پیشبینی و کنترل محتوای محصول را برای کاربران، آسانتر میکنند. طراحان، فاکتورهایی همچون اندازههای نسبی و موقعیت مؤلفههای رابط را به دقت مورد توجه قرار میدهند. به عنوان مثال، وجود دکمهها یا متن بزرگتر و برجستهتر، از دید کاربر به منزله موارد مهمتر تلقی میشوند. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
رابط، زمانی قابل پیشبینی و قابل اطمینان است که اقدامات مشابه، به نتایج مشابهی انجامیده و اقدامات مشابه بتوانند با نتایج یکسانی، تکرار شوند. البته معنا و به کارگیری قابلیت پیشبینی و حتی قابلیت اعتماد، در محصولات مختلف، متفاوت است. احتمالا چرخ بازی رولت نباید در هر چرخش، یقینا نتایج یکسانی را به وجود آورد اما دکمه چرخشی باید سبب گردش شده و با نتایجی که آشکارا نمایش میدهد، توقف نماید.
نمونه اولیه
نمونه اولیه که مدل کاری ناقصی از محصول نهایی است، هدف مرحله طراحی به شمار میآید. نمونههای اولیه، سه عملکرد مهم را ارائه میدهد: اصلاح تعریف محصول، آزمایش ویژگیهای پیشنهادی و راهنمای کارهای بعدی اعضای تیم .
نمونه اولیه با استفاده از نرم افزار تألیف و یا زبانهای برنامه نویسی که محصول نهایی را به وجود خواهند آورد، ساخته میشود. سازنده و سفارشدهنده هر دو به عنوان اولین فرصت برای مشاهده چگونگی کار واقعی محصول میتوانند برای توصیف بیشتر محتوا و عمکردها از نمونه اولیه استفاده کنند. میتوان از رسانه های مختلفی استفاده کرد. گزینههای پیمایشی را میتوان تغییر داد و عملکردهای خاصی را میتوان حذف یا اضافه کرد.
انجام تست در تمامی مراحل ساخت چند رسانه ای اهمیت دارد اما زمانی که نمونه اولیه ایجاد شود، از اهمیت ویژهای برخوردار میشود. نمونه اولیه، اولین شمای محصول بوده و نخستین فرصت برای تست پیشنهادات و فرضیات تعریف و طراحی مراحل طراحی میباشد. غالبا تست کردن شامل بررسی داخلی و خارجی محصول است. طراحان، برنامه نویسان و کارشناسان رسانه، نمونه اولیه را تست میکنند تا مشخص نمایند آیا این نمونه توانسته است مطابق انتظار، عمل نموده و آیا محصول کامل را میتوان در محدوده زمان و تنگناهای بودجه ای پروژه ، ساخت. اغلب از تست کنندههای خارجی برای تأیید فرضیات و پیشبینیهای به عمل آمده توسط تیم پروژه استفاده میشود. آیا کاربران تست، از هدف محصول، آگاهی دارند؟ آیا آنها میتوانند حرکت نموده و از دیگر عملکردها به راحتی و به طور اثربخشی استفاده کنند؟
مشکلات یا محدودیتهای مشخص شده در این مرحله ممکن است مانع نارضایتی سفارش دهنده شده و در مدت زمان صرف شده برای زمان تولید صرفهجویی به عمل آید.
پس از بررسی و تست نمونه اولیه، میتوان از آن به عنوان منبع مهمی در مرحله بعدی پروژه چند رسانه ای استفاده نمود. اعضای تیم از نمونه اولیه به منظور راهنمایی کار افراد در تولید رسانه و روتینهای نرم افزار ای مورد نیاز برای تکمیل محصول استفاده میکنند. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
مرحله ۳: تولید
و در مرحله تولید ، تمامی عناصر محصول، ساخته و در کاربرد مورد نظر، یکپارچه میشوند. کارشناسان محتوا ، رسانه و اکتساب به کار خود جهت شناسایی، امنیت، ساخت و ویرایش عناصر رسانه اقدام میکنند. برنامه نویسان، روتین نرم افزار ای مورد نیاز را تکمیل نموده و رسانه را با رابط کاربر، یکپارچه میکنند. طراحان در بسیاری از پروژه ها به اصلاح خود رابط ادامه میدهند. به ویژه این کار در برنامه های بسیار تعاملی و تصوری همچون بازیها که اغلب به طور چشمگیری در طول مرحله تولید مورد طراحی مجدد یا “تنظیم” قرار میگیرند، صادق است.
همچنین تولید ، شامل تست تضمین کیفیت منظم است که با ارائه گزارش اشکالات موجود و مستند سازی اقدامات اصلاحی به عمل آمده کامل میشود. نسخههای آزمایشی محصول غالبا ساخته میشوند تا روند تست داخلی و خارجی را تسهیل کنند. نسخه آلفا شامل اغلب مؤلفههای رسانه بوده اما اشکالات زیادی در آن وجود دارد. پس از شناسایی اشکالات برنامه و تصحیح و گنجاندن باقیمانده مؤلفه های رسانه ای، نسخه بتا تهیه میشود. نسخه بتا دربرگیرنده تمامی رسانه بوده اما هنوز هم عاری از اشکال نمیباشد. سرانجام آن که در نسخه های بعدی بتا، برنامه ای کامل و عاری از اشکال و آماده برای توزیع فراهم میشود. این نسخه نهایی را گاهی gold master مینامند. تولید همچنین در برگیرنده تکمیل چندین کار دیگر نیز هست که برای تحویلدهی و توزیع ضرورت دارند. از جمله این مراحل میتوان به تهیه یادداشتها، دستورالعملها و بستهبندی اشاره کرد.
سرانجام آن که بسیاری از سازندگان محصولات چند رسانه ای بر اهمیت بایگانی کردن سیستماتیک اسناد پروژه همزمان با تکمیل فرایند تولید تأکید دارند. بایگانی به چند دلیل اهمیت دارد: ۱- میان گروههای مختلف که در ساخت فرایند تولید شرکت داشتند، مباحثاتی ایجاد شود ۲- لازم باشد تا پروژه در آینده مورد اصلاح یا بهنگام سازی قرار گیرد ۳- اسنادی که سازنده کپی رایت آنها را برای خودش نگه داشته است ممکن است در محصولات آتی مورد نیاز باشند. شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.