شبکه های اجتماعی در بازاریابی الکترونیک

 

 

( شبکه های اجتماعی در بازاریابی الکترونیک ) از سال ۲۰۰۴ اهمیت مفهوم وب ۲٫۰ در میان مالکان وب سایت و توسعه دهندگان افزایش پیدا کرد و در حال حاضر در جریان متداول، یک روش بازاریابی قلمداد می‌شود که شدیدا به رسانه های اجتماعی وابسته است. فناوری ها و قواعد اصلی وب ۲٫۰ در مقاله ای تأثیرگذار از Tim O` Reilly  توضیح داده شده‌اند. وب ۲٫۰ بر خلاف آن‌چه نام آن القا می‌کند، یک استاندارد وب جدید یا “تغییر پارادایم” نیست، بلکه نوعی تکامل فناوری ها و رویکردهای ارتباطی است که همیشه از طریق طبیعت تعاملی وب امکان پذیر بوده است، اما اهمیت آن همگام با گسترش اتصالات باند پهن پر سرعت و پذیرش مزایای رسانه های جمعی از سوی مصرف کنندگان رشد کرده است. در سال ۱۹۹۷، Hoffman وNovak  ۱۹۹۷ این تغییر را پیش‌بینی کرده و اعلام کردند:

“معرف کنندگان می‌توانند با واسطه تعامل داشته باشند. شرکت‌ها می‌توانند به این واسطه محتوای لازم را ارائه دهند و با شدت گرفتن فاصله از محیط‌های بازاریابی سنتی، مصرف کنندگان می‌توانند برای رسانه ها محتوای تجاری محور فراهم کنند”.

امروزه بسیاری از شروع‌های شناخته شده مانند ,Flickr, Facebook, Digg و YouTube که از آن‌ها تاکنون صدها میلیون یا حتی میلیاردها دلار خریداری شده است بر اساس قواعد وب ۲٫۰ راه اندازی شده‌اند و بسیاری از مالکان رسانه های کنونی و شرکت‌های موجود برنامه های کاربردی وب ۲٫۰ را یکپارچه سازی می‌کنند. بنابراین، به عنوان بخشی از نقشه توسعه برنامه های بازاریابی الکترونیکی شما، بررسی مدل های وب ۲٫۰ و اولویت‌بندی کردن آن‌ها برای ادغام در سایت های شما یا مشتریان‌تان بسیار حائز اهمیت است. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو می‌توانید پیرامون موضوع بازاریابی تبلیغات اینترنتی، اطلاعات جامعی را به‌دست بیاورید.

خصوصیات اصلی وب ۲٫۰ معمولا شامل این موارد می‌شود:

  • * پشتیبانی از مشارکت – بسیاری از برنامه های کاربردی بر اساس اصول نوع دوستانه مشارکت اجتماعی بنا شده‌اند.
  • * تشویق ایجاد محتوایی که کاربر تولید می‌کند – وبلاگ ها بهترین مثال برای چنین محتواهایی هستند. نمونه‌ای دیگر دائره‌المعارف مبتنی بر تشریک مساعی Wikipedia است و همین‌طور، You Tube با سایت های ویژه مانند Constant Comedy.
  • * فراهم کردن امکان امتیازدهی به محتوا و خدمات آنلاین – خدماتی مانند delicious و traceback در وبلاگ هایی که از این امر پشتیبانی می‌کنند به نظر سنجی گذاشته می‌شوند. این خدمات با توجه به میلیون‌ها وبلاگ موجود بسیار مفید هستند (رتبه‌بندی و تگ زنی (طبقه‌بندی) محتوا به نشان دادن ارتباط و کیفیت محتوا کمک می‌کنند).
  • * تأمین بودجه آگهی های خدمات رایگان – خدمات وبی مانند Google Mail / GMail وبلاگ های زیادی بر تبلیغات متنی مانند Google Adsense یا Overture Yahoo! Content Match استوار هستند. در روشی دیگر همه شبکه های اجتماعی فضای تبلیغاتی عرضه می‌کنند (برای مثال نگاه کنید به youtube advertise که پنج جایگزین متفاوت برای نشان های تجاری جهت تعامل با مخاطبان خود از جمله YouTube Video Ads, Contests, Brand Channels, Display Advertising و YouTube In Video Ads دارد).
  • * میزبانی شده به عنوان سرویس‌های وب یا برنامه های کاربردی تعاملی – مثال‌ها شامل Google maps, Flickr یا خدمات وبلاگ نویسی مانند Blogger  یاTypepad  هستند. البته برخی از برنامه های مشارکتی وب ۲٫۰ ممکن است دانلود یک plugin برای مرورگر با نرم افزاری جداگانه را نیز شامل شوند. برای مثال، Last.fm یک لینک دانلود دارد که به شما امکان می‌دهد تا فهرست آهنگ‌ها یا همه موسیقی‌هایی را که روی کامپیوتر خود اجرا می‌کنید، به اشتراک بگذارید یا scrobble کنید تا بتوانید از منافع و پیشنهادهای موسیقایی به اشتراک گذاشته شده مطلع شوید. جهان مجازی Second Life هم نیاز به یک دانلود حجیم ۳۰ مگابایتی دارد.  
  • * دخالت در تبادل داده های بین سایت ها از طریق داده های استاندارد مبتنی بر XML – برای مثال خوراک‌های RSS (که به طور خودکار هشدارهای به روز رسانی را از وب سایت های معین برای شما ارسال می‌کنند) مبتنی بر XML هستند. اقدامی از سوی Google برای راه اندازی این امکان که اصل تبادل اطلاعات ساخت یافته و جستجو را به تصویر می‌کشد Google Base است. این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد تا اطلاعات مربوط به خدماتی بخصوص مانند دوره‌های آموزشی را در قالبی استانداردشده بر اساس XML آپلود کنند. دسته‌های جدیدی از محتوا را نیز می‌توان تعریف کرد.
  • * استفاده از توسعه سریع نرم افزار با استفاده از رویکرد فناوری تعاملی به نام AJAX – بهترین نوع شناخته شده پیاده‌سازی AJAX, Google Map است و به دلیل عدم نیاز به نوسازی برای نشان دادن نقشه‌ها پاسخ‌گو است.
  • * سادگی در طراحی و سبک – بسیاری از برنامه های کاربردی وب ۲٫۰ روی یک فعالیت مانند شبکه های اجتماعی، نقشه‌برداری یا به اشتراک‌گذاری عکس متمرکز هستند، برای این‌که کار را تا حد ممکن ساده کنند، با به کارگیری تکنیک های طراحی مانند طرح های رنگی پاستل ساده، کادر های گوشه گرد، گرادیان‌ها و بازتاب‌ها ظاهری ساده برای خود ساخته‌اند.

وب ۳٫۰ چه چیزی با خود به همراه می‌آورد و کی این اتفاق می‌افتد؟

به نظر می‌رسد که وب ۳٫۰ به نوعی راهی به سوی آینده است چرا که تبدیل کردن آن به واقعیت نیاز به پیشرفت در فناوری و پهنای باند دارد. با این حال، اولین ریز موج‌ها هم اکنون با روندی به سوی ابزارچه ها و تجزیه کردن به راه افتاده‌اند. عناصر وب ۳٫۰ عبارت خواهند بود از:  

  • * افزایش به کارگیری سرویس ها و برنامه های کاربردی مبتنی بر وب (مانند واژه پرداز و صفحات گسترده Google)
  • * افزایش مشارکت محتوای سازمانی و خدماتی از سایت های دیگر یا شبکه ای در راستای یک سایت (با به کارگیری ابزاری مانند Yahoo ! Pipes و تبادل XML میان ابزارچه ها)
  • * افزایش به کارگیری ویدیوی جریانی (خدماتی مانند Joost که از طریق به کار گیری YouTube و IPTV پیشنهاد شده‌اند)
  • * افزایش به کار گیری محیط‌های مجازی جذابی مانند Second Life
  • * افزایش تبادل اطلاعات میان شبکه های اجتماعی که به نیازهای مختلفی پاسخ می‌دهند (همان‌طور که توسعه اخیر Google OpenSocial نشان می‌دهد)
  • * افزایش به کار گیری نشانه گذاری معنایی که منجر به وبی معنایی شد که Tim Berner`s Lee آن را بیش از ۱۰ سال قبل پیش‌بینی کرده بود. به نظر می‌رسد که نشانه گذاری معنایی نیاز خواهد داشت نرم افزارهای کاربردی هوش مصنوعی را توسعه دهد که محتوا و خدمات را به کاربران وب توصیه می‌کند بدون آن‌که آن‌ها مجبور باشند فعالانه دنبال آن‌ها بگردند و داوری خود را در مورد بهترین محصولات و نشان های تجاری به کار بندند (یعنی خدمات مقایسه خرید خودکار به طوری که به کارگیری خوراک‌های داده ای استاندارد شده بین سایت های مقایسه خرید و Google Base القا کرده‌اند)

برای ما، این آخرین نکته است که هدف نهایی را نشان می‌دهد و در آن، به شکلی که شرح داده شده است “وبی داریم که شبیه شما فکر می‌کند”.  شما می‌توانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.

تحقیقات شبکه اجتماعی

برای ما تأثیر شبکه های اجتماعی بر اندازه استفاده از رسانه ها شدیدترین روند از زمان رشد خود وب به شمار می‌رود. همزمان با نگارش این اثر، نرخ های رشد خارق‌العاده بوده و هیچ نشانه ای از این‌که این رشد فروکش کند به چشم نمی‌خورد. به این تصویر لحظه‌ای رشد و به کارگیری جهانی سایت های شبکه اجتماعی که هیئت مخاطبان Comscore آن را در سال ۲۰۰۷ تهیه کرده است نگاهی بیندازید؛ این آمار نشان دهنده حجم سرسام‌آور مخاطبان و نرخ رشد شبکه های تراز اول است:

  • * MySpace، ۱۱۴ میلیون، ۷۲%
  • * Facebook، ۵۲ میلیون، ۲۷۰%
  • * Hi5، ۲۸ میلیون، ۵۶%
  • * Friendster، ۲۴ میلیون، ۶۵%
  • * Orkut، ۲۴ میلیون، ۷۸%
  • * Bebo، ۱۸ میلیون ۱۷۲%
  • * Tagged، ۱۳ میلیون، ۷۷۴%

این تغییر در مصرف رسانه ها، پیامدهای مهمی برای تبلیغ گران در این امر داشته است که چگونه به مصرف کنندگانی که در حال حاضر وقت کمتری در کانال ها یا سایت های رسانه ای متداول صرف می‌کنند، دست یابند و آن‌ها را هدف قرار دهند. نشان های تجاری نیز نیاز به فکر کردن در این مورد دارند که گردانندگان شبکه های اجتماعی چگونه درباره آن‌ها بحث می‌کنند و این‌که چگونه باید بر آن‌ها اثر بگذارد.
البته، در فعالیت‌های روزافزون کاربران وب معایبی که در کتاب Keen 2007 ثبت شده است نیز وجود دارد؛ یعنی کتاب فرقه غیرحرفه‌ای‌ها چگونه دموکراتیک شدن دنیای دیجیتال به اقتصاد، فرهنگ و ارزش های ما حمله می‌کند. بخش عمده‌ای از آن چه او در مورد عدم وجود کنترل ویرایشی می‌گوید ممکن است معتبر باشد، اما تحقیقات همیشه نشان داده‌اند که مشتریان به نقدهایی بها می‌دهند که هم سن و سالان و به خصوص دوستان آن‌ها نوشته باشند. نقش رسانه های اجتماعی و دوستان، به ویژه در تأثیر بر فروش، در این تحقیق از Forrester  ۲۰۰۷ برجسته شده است:

  • * ۸۳% – نظر یک دوست یا آشنایی که از محصول یا خدمات استفاده کرده است
  • * ۷۵% – نقدی درباره محصول یا خدمات در یک روزنامه، مجله یا در تلویزیون
  • * ۶۹% – اطلاعات داخل وب سایت سازندگان
  • * ۶۳% – نقدی از یک کارشناس شناخته شده
  • * ۶۰% – نقدهای مصرف کنندگان در سایت یک خرده فروش
  • * ۵۲% – نقدهای مصرف کنندگان به قلم کاربران یک سایت محتوایی
  • * ۵۰% – اطلاعات داخل سایت های نظرات مصرف کننده آنلاین
  • * ۴۹% – نقدی آنلاین از طرف سردبیران یک سایت محتوایی
  • * ۳۷% – اطلاعات داخل چت روم های آنلاین با تابلوهای بحث و گفت‌وگو  
  • * ۳۰% – نقدی آنلاین به قلم یک وبلاگ نویس

این به خوبی نشان می‌دهد که سلسله مراتبی از اعتماد آنلاین وجود دارد که از آشنایان شناخته شده آغاز می‌شود و پس از آن رسانه های سنتی و کارشناسان شناخته شده اهمیت می‌یابند و درجه بندی‌هایی که مصرف کنندگان به آن‌ها به عنوان نسبتا غیرقابل اعتماد امتیاز داده‌اند. این نشان می‌دهد که مصرف کنندگان به خوبی قادر به اعمال فیلترهای خود و امتیاز دادن به درجه بندی‌ها هستند!
دیده شده است که بسیاری از رویکردهای وب ۲٫۰ شامل مشارکت و به اشتراک گذاری اطلاعات این نرم افزار های مختلف است، آرزوی بشر برای معاشرت و به اشتراک گذاشتن تجارب خود دلیل واقعی در پس موفقیت وب ۲٫۰ به شمار می‌رود. این مطلب از تحقیق Microsoft  ۲۰۰۷ بر اساس پرسشنامه‌ها برآمد که با شبکه های اجتماعی ترتیب داد که این انگیزه ها را برای به کارگیری شبکه های اجتماعی پیدا کردند:

  • * ۵۹% برای در تماس بودن با دوستان و خانواده
  • * ۵۷% نگاه کردن به فضای آدم‌های دیگر را دوست دارم
  • * ۴۷% می‌خواهم کسانی را با علایق و سلایق مشابه ملاقات کنم
  • * ۴۶% برای بیان نظرات و دیدگاه‌های خودم در مورد موضوعات مختلف
  • * ۲۰% این راه خوبی برای آشنایی با جنس مخالف است
  • * ۱۷% به کارگیری آن به منظوری خاص، برای مثال ازدواج یا شبکه های شغلی

به نظر می‌رسد که این تحلیل وب را به شکل جایگزینی برای یک باشگاه به تصویر می‌کشد! اما کار با شبکه های اجتماعی تنها به آشنایی با دیگران محدود نمی‌شود، چرا که مردم دوست دارند ابراز عقیده کنند، به بحث و گفت‌وگو شنیدن نظرات دیگران بپردازند؛ حال می‌خواهد در مورد محصول مصرفی الکترونیکی باشد یا در مورد یک نشان تجاری مد یا خدمات کسب و کار، بازاریاب های آنلاین نیاز به گوش دادن به این بحث‌ها دارند تا نظرات گوناگون را در مورد محصولات خود بشنوید و بنا به این عقاید اقدامات خود را شکل دهند. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو می‌توانید به کسب و کار خود رونق بخشید.

قانون نابرابری مشارکت ۹۰-۹-۱ Nielsen تشویق کاربران هر چه بیشتر به مشارکت

تشویق به مشارکت جامعه آنلاین چالشی بزرگ است چراکه اکثریت بازدید کنندگان این جامعه یا پنهان می‌مانند یا اصلا مشارکت نمی‌کنند. کارشناس قابلیت استفاده Jakob Nielsen نمونه‌هایی از مشارکت در Wikipedia (تنها ۲/۰٪ از بازدید کنندگان فعال هستند) و Amazon (کمتر از ۱٪ نقدهای خود را ارسال می‌کنند) به دست می‌دهد. او می‌گوید که در اکثر جوامع آنلاین، ۹۰٪ از کاربرانی که پنهانی عمل می‌کنند هرگز مشارکت ندارند، ۹ درصد از کاربران کمک کوچکی می‌رسانند و ۱٪ از کل کاربران تقریبا همه کارها را به انجام می‌رسانند. او توضیح می‌دهد:

  • * ۹۰% از کاربران پنهان هستند (برای مثال، می‌خوانند یا مشاهده می‌کنند، اما کمک نمی‌کنند).
  • * ۹% از کاربران گهگاه کمکی می‌کنند، اما اولویت‌های مهم‌تری دارند.
  • * ۱% از کاربران به شدت مشارکت می‌کنند و بیشتر کمک‌ها را ارائه می‌دهند: این‌طور به نظر می‌رسد که گویی کار و زندگی ندارند؛ زیرا اغلب فقط چند دقیقه پس از هر رویدادی که درباره آن اظهار نظر کرده‌اند پست دیگری می‌گذارند.

با این‌که دگرگون کردن کامل این اعوجاج غیر ممکن است ولی برخی از راهبردها را شرح می‌دهد. اول این‌که، باید روش‌های آسانی برای بازدید کننده ایجاد کنید تا کمکی ارائه دهد، روی رتبه‌بندی کلیک کند یا بدون نیاز به ثبت نام اظهار نظر نماید. دوم این‌که، مشارکت‌ها را خود کار کنید، اما توصیه‌های مرتبط با مقالات پر خواننده را نشان دهید، سوم این‌که، الگو فراهم کنید. چهارم این‌که، از کاربران با دادن پاداش به خاطر مشارکت آن‌ها تمجید به عمل آورید و سرانجام، مشارکت را از طریق طراحی یا دخیل کردن منتقدان تراز اول ارتقا دهید.

راه حل‌های تبلیغات دیجیتال مایکروسافت

راهبردهایی برای تبلیغ گران در شبکه های اجتماعی

با افزایش فوق‌العاده شبکه های اجتماعی طی چند سال گذشته، هم اکنون فرصت‌های زیادی برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی چه از طریق خرید فضای تبلیغات یا از آن هم جالب‌تر چه از طریق ایجاد فضایی برای نشان تجاری، ابزارچه ها یا کانال های نشان تجاری وجود دارد، که مصرف کنندگان را به تعامل با یک نشان تجاری با ترویج آن قادر می‌سازد. بخش تبلیغات دیجیتالی مایکروسافت روش‌های زیر را برای برقراری ارتباط با مصرف کنندگان در این فضا توصیه می‌کند (Microsoft 2007).

۱- انگیزه های مصرف کنندگان برای استفاده از شبکه های اجتماعی را شناسایی کنید. آگهی ها در صورتی که با وضعیت زندگی رایج کاربران شبکه با موضوعات مورد بحث مطابق باشند مؤثرتر خواهند بود.

۲- خود را به عنوان نشان تجاری معرفی کنید از وب برای نشان دادن ماهیت منحصر به فرد نشان تجاری خود به کار ببرید، اما در مورد چگونگی بیان آن جنبه نشان تجاری فکر کنید که به طور عادی دیده نمی‌شود.

۳- مکالماتی درست را آغاز کرده و در حفظ آن‌ها بکوشید. تبلیغ گرانی که در مباحثه‌ها شرکت می‌کنند بیشتر احتمال دارد تا با مخاطبان همدل شوند، اما به محض آن‌که بحئی درگرفت باید آن را دنبال کرد.

۴- توانمندسازی شرکت کنندگان، گردانندگان شبکه های اجتماعی فضاها وبلاگ هایشان را برای بیان خود به کار می‌گیرند، تهیه محتوا یا ابزارچه‌ها به منظور عجین کردن خود با یک نشان تجاری به نظر جذاب می‌آید. برای مثال، طی شش ماه اول پس از راه اندازی ابزارچه‌های نیکوکاری که روی وبلاگ ها و صفحات پروفایل جمع‌آوری کنندگان اعانه به کار می‌رود، ۲۰۰۰۰ دانلود انجام شد و به یکی از بزرگ‌ترین ارجاع دهندگان به سایت Justgiving تبدیل شدند(JustGiving 2007).

۵- طرفداران آنلاین نشان تجاری را شناسایی کنید. ابزارهای مدیریت شهرت را برای شناسایی اعضای با نفوذ شبکه های اجتماعی به کار ببرید که در حال حاضر طرفداران نشان تجاری هستند. به آن‌هایی که از همه مهم‌تر هستند، مراجعه کنید. به کارگیری تبلیغات متنی مانند آگهی های محتوایی مایکروسافت با Google Adsense را برای نشان دادن پیام های نشان تجاری داخل فضاهای آن‌ها هنگامی در نظر داشته باشید که نشان های تجاری مورد بحث قرار می‌گیرند.

قانون طلایی: مانند یک گرداننده شبکه اجتماعی رفتار کنید

مایکروسافت اصلی ساده و اساسی را توصیه می‌کند که به محتوای به وجود آمده توسط تبلیغ کنندگان کمک خواهد کرد تا با شبکه های اجتماعی هم سو شوند؛ از طریق موارد زیر مانند بهترین گرداننده شبکه اجتماعی رفتار کنید:

  • * خلاق بودن
  • * صادق و مؤدب بودن (اجازه بگیرید)
  • * منفرد بودن
  • * آگاه بودن از مخاطبان
  • * به روز رسانی منظم

قانون Metcalfe قدرت جامعه را اثبات می‌کند

قانون Metcalfe به منظور فعال سازی همکاری و گسترش دست‌یابی یک سازمان، به قدرت یک شبکه همبسته اشاره می‌کند. اصل این قانون به Bob Metcalfe، از بنیان‌گذاران و سرمنشأ مدیریت اجرایی سابق شرکت محصولات شبکه ای ۳Com بازمی‌گردد که می‌گفت:

“قدرت شبکه، بسته به تعداد کامپیوترهایی که به آن متصل هستند به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، هر کامپیوتری که به شبکه اضافه می‌شود در عین این‌که آن را به عنوان منبع به کار می‌گیرد منابعی نیز در قالب مارپیچی از ارزش و قدرت انتخاب روز افزون به آن می‌افزاید”.

خلاصه‌تر بگوییم که ارزش یک شبکه از طریق مربع اندازه این شبکه رشد می‌کند. ارزش جمعی این شبکه با نرخ (۱ – n) *  n رشد می‌کند. هرچه شبکه بزرگ‌تر باشد، ارزشمندتر می‌شود و ارزش یک عضو جدید در آن نیز بیشتر خواهد شد.
مهم‌ترین معنای ضمنی قانون Metcalfe برای بازاریابی دیجیتال، به صورت بالقوه در ارزش ایجاد شده از برپایی جوامع آنلاین در میان کارمندان، شرکا و مشتریان سازمان شما نهفته است. برای شبکه های راه اندازی شده در شرکت‌ها (شبکه های داخلی) یا بین همکاران (شبکه های خارجی)، قانون Metcalfe نشان می‌دهد که هرچه کارمندان یا شرکا اعضای فعال‌تری باشند ارزش افزایش بیشتری خواهد یافت.
در ابتدا، بازدهی تلاش و سرمایه گذاری شما ممکن است ناامیدکننده باشد، اما قانون Metcalfe مقرر می‌دارد که همین‌طور که اندازه شبکه بزرگ‌تر می‌شود، بازدهی نیز به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. این امر اهمیت بذر پاشی شبکه از طریق تشویق مستقیم پذیرش زود هنگام را قبل از آن‌که رشد خودکار شود، نشان می‌دهد.
آن‌جایی که جوامع به عنوان بخشی از پیشنهاد برای کسب و کار به وجود می‌آیند، قانون اهمیت حمایت از رشد شبکه را از طریق مرحله دشوار اولیه تا زمانی نشان می‌دهد که یک “حد تعیین کننده” از تعداد شرکت‌کنندگان به دست آمده باشد، بسیاری از جوامع هرگز از این مرحله عبور نمی‌کنند.

بهره‌برداری از روند Wikinomics

Wikinomics اصطلاحی است که Don Tapscott و Anthony Williams آن را برجسته کرده‌اند، این واژه توضیح می‌دهد که چگونه شرکت‌های تجاری می‌توانند از طریق به کارگیری اینترنت به منظور تسهیل در مشارکت و همکاری افراد برای کسب و کار ارزش تولید کنند. مثال‌هایی از طرح های کسب و کاری که در آن‌ها شرکت‌ها با موفقیت Wikinomics را به کار گرفته‌اند به شرح زیر است:

  • * Dell Ideastorm مشتریان Dell یا حتی غیر مشتریان، می‌توانند پیشنهاد محصولات و مشخصات جدید را بدهند به درستی Dell بخش “ایده های در حال عمل” جداگانه‌ای دارد که در آن مصرف کنندگان را در رابطه با اقداماتی که شرکت به عمل آورده است به روز رسانی می‌کند. در کنار بهبود بخشیدن به خدمات مشتریان، توضیح داده‌اند که چگونه سیستم هایی را در پاسخ به پیشنهادهای مطرح شده روی Ideastorm با سیستم عامل Linux (و نه Windows) عرضه کرده‌اند.
  • * سایت Procter and Gamble`s Innocentive که در آن دانشمندان، دانشجویان و دانشگاهیان می‌توانند روی مسائلی کار کنند که راه حل‌های صنعتی و فروش به ازای پرداخت پاداش نقدی آن‌ها را طرح کرده‌اند.
  • * Zopa یک سیستم مبادله وام آنلاین را عرضه کرد.
  • * آگهی های تولید شده توسط مشتریان از طریق Frito Lay، مالکان نشان تجاری Dorito, Doritos ویدیوهای گرفته شده توسط مصرف کنندگان را به عنوان محل بزرگی برای آگهی های خود در Superbow1 به کار گرفت. Doritos به دادن آگهی از طریق Yahoo متوسل شد که مسابقه‌ای را برای کاربران خود میزبانی کند تا به مطالب مورد علاقه خودشان رای دهند.
  • * Ministry of Sound مخاطب وب خود را به رای دادن به بهترین آهنگ‌ها ویدیوها برای نشر مجموعه‌های گلچین خود تشویق می‌کند. گرچه این سایت یک مالک رسانه سنتی به شمار نمی‌آید. در حال حاضر لینک های حمایت شده (از نظر مالی) و جستجوهایی در سراسر سایت را برای تولید درآمد اضافی شامل می‌شود.
  • * Dubit Informer بخشی از یک سایت انجمن چت نوجوان است که برای تحقیق بازار از نشان های تجاری مصرف کننده به عنوان عاملی مهم در مدل درآمد خود پورسانت می‌دهد. شرکت‌کنندگان به ازای نظرات خود یا پول دریافت می‌کنند یا از محصولات آزمایشی رایگان برخوردار می‌شوند.
  • * Wikipedia محتملا بهترین نمونه شناخته شده Wikinomics، ابتکاری کاملا نوع دوستانه توسط مؤسس آن Jimmy Wales یکی از معدود سایت هایی است که تبلیغات متنی نمی‌پذیرد، کاری که می‌تواند ماهانه میلیون ها دلار درآمد تولید کند.

مشاهده می‌کنید که Wikinomics می‌تواند برای طیف وسیعی از کاربردهای تجاری، به منظور ایجاد درآمد مرکزی مکمل از طریق تبلیغات متنی با برای پژوهش بازار به کار رود یا همان‌طور که در مورد پرداخت وام مطرح شد؛ یعنی به طور مستقیم برای تولید درآمد مبادله کند. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین می‌کند.

نظر Dennis Mortensen در باب کسب ارزش از شبکه های اجتماعی

برای مالکان شبکه های اجتماعی اهداف کسب و کار حول محور افزایش تبلیغات یا درآمد حق عضویت می‌گردد. برای به دست آوردن این جایگاه، افزایش مشغولیت کاربر محرک عملکرد به شمار می‌رود و هنگامی رخ می‌دهد که بازدید کنندگان وقت بیشتری را درون سایت صرف کرده و بیشتر به سایت باز گردند، بنابراین، برای ارزیابی میزان درگیری باید معیارهایی را برای ایجاد نسبت‌ها بر اساس موارد زیر نرمال کنیم:

KPIهای کسب درآمد از تبلیغات در شبکه اجتماعی:

  • * سود تبلیغات
  • * بازدیدها در هر هفته
  • * تبلیغات انجام شده
  • * واحدهای آگهی در هر بازدید
  • * CTR آگهی (از آن‌جایی که درآمد حاصل از تبلیغات اغلب به CPC و CPA وابسته است).

KPIهای درگیری کاربر با شبکه اجتماعی:

  • * نرخ تبدیل بازدید کنندگان ناشناس به اعضا
  • * مدت زمان عضویت فعال
  • * مدت زمان گذشته از آخرین ورود
  • * مدت زمان کلی صرف شده روی سایت

سپس با به کارگیری این معیارها می‌توان “آسایش” و کنترل را برای فعالیت‌های رسانه های اجتماعی به ارمغان آورد.

 

برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینه‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *