آگاهی بصری در عمل چگونه اتفاق میافتد؟
( آگاهی بصری در عمل چگونه اتفاق میافتد؟ ) تجسم و پدید آوردن در ابتدای کار جریانی بسیار آزاد است. این مرحله هنگامی است که طراح با هنرمند عناصر بصری مربوط را با فنون متناسب با محتوای پیام به صورتی آزاد میآزماید. شاید بعضی از جزئیات که به تجسم نتیجهی نهایی کمک میکنند در کار او وارد شوند، ولی به طور کلی در این مرحله، از ریزهکاریها صرف نظر میشود، هر هنرمند راه و روشی خاص برای خود بر میگزیند. هنرمند در این مرحله به دنبال راهحلی برای ترکیب بندی خود میباشد که هم موجب رضایت او و هم به تناسب معنای مورد نظر، مفید فایده باشد، شاید به خاطر آزادی عمل وی در این مرحله است که افراد عادی ساختن یک عبارت بصری را پدیدهای فارغ از تعقل و تفکر میپندارند و هنرمند را در حالت استغراق در رؤیا مجسم میکنند. مسلما یک سلسله طرح های اجمالی و پرداخت نشده را نمیتوان به آسانی محصول عملی آگاهانه و هوشیارانه دانست، ولی حقیقت آن است که هنرمند، طراح یا صنعتگر و به طور کلی کسی که به کار برقرار کردن ارتباط بصری مشغول است، در این مرحلهی تصمیمگیری و بسیار حیاتی از کارش درگیر جریان بسیار بغرنجی از رد و انتخاب و سنجش است.
کلماتی نظیر استعداد، تسلط هنرمندانه، و شهود تا حدودی باعث سردرگمی و گمراهی شدهاند. لفظ شهود اغلب معنای «معرفت بلاواسطه» و بدون تفکر را تداعی میکند. و بی جهت نیست وقتی شهود را به معنای معرفت بلاواسطه در نظر میگیریم دیگر رقبتی نخواهیم داشت تا هنرمند را از آگاهی و هوشیاری چندان جدی بگیریم.
هر گونه عمل یا اقدام به ایجاد آثار بصری به هر صورتی که باشد، ساده یا پیچیده، مستلزم ایجاد چیزی است محسوس، چیزی که تاکنون وجود نداشته است. شاید بتوان گفت هر کسی میتواند چنین کاری انجام دهد هر چند که بیقواره باشد، ولی در این کار معیارهایی وجود دارد که باید به کار بسته شود. در طراحی، الهامات ناگهانی و نسنجیده جایز نیست، زیرا برنامه ریزی دقیق و آزمایشهای آگاهانه و دانش فنی، از لوازم اصلی برنامه ریزی اولیهی ساختن یک اثر بصری است. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
راه هنرمند
هنرمند باید به منظور یافتن راهحل مناسب برای ایجاد یک شیء زیبا و موزون که در عین حال پاسخگوی انجام کاری ویژه نیز باشد، متوجه رابطهی متقابل شکل و محتوای در آن باشد، و باید استراتژی های مختلفی را برای ترکیب بندی خود بیازماید. وظیفهی او در انتخاب فن یا تکنیک خاص در کارش باید بسیار هوشمندانه و از روی فکر باشد. خلق یک اثر بصری که پاسخگوی استفادهی مورد نظر و بیان هنری باشد، در حالات خواب و بیداری و فرو رفتن به رؤیایی هنری ممکن نیست، هر چند هم که هنرمند دارای استعداد و نبوغ کافی باشد. آگاهی و تفکر بصری تفاوت چندانی با آگاهی به طور کلی ندارد، مسئلهای که هنرمند در اینجا با آن مواجه است شناخت و تسلط بر وسایل و عناصر بصری است. او باید بداند که با چه کار میکند و چگونه باید آن را به انجام رساند. مهارت و استادی در هر کاری ( آگاهی ) نیاز به شناختی از وسایل اولیه و نحوهی اجرای کار دارد. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
ترکیب بندی بصری با عناصر اولیه – نقطه، خط ، شکل ، جهت ، بافت ، بعد، مقیاس، و حرکت – شروع میشود. اولین گام در راه ایجاد یک کمپوزیسیون، انتخاب عناصر مناسب برای آن است. به عبارت دیگر شکل یک ساخت متشکل از عناصر است و به طور خلاصه آن را یک ساخت عنصری مینامیم. اما برای ایجاد ساخت عنصری چه باید کرد؟ این که اثر بصری تاثیری گویا بر بیننده داشته باشد، بستگی به عناصر آن و نحوهی استفاده از آنها به وسیلهی یکی از فنون بصری دارد. هنرمند در انتخاب خود از عناصر و تکنیک ها با راهحلهای بیشماری مواجه است و همین کثرت راهحلها است که موجب میشود ما نتوانیم تکنیک های بصری را به نحوهى قطعی و نهایی برشماریم و به تعریف آنها بپردازیم.
دیدن و دریافت حسی از تواناییهای طبیعی انسان محسوب میشود و طراحی کم و بیش با هر دو سر و کار دارد، میدانیم که توانایی طبیعی شنیدن باعث نمیشود که هر کس بتواند یک قطعه موسیقی بسازد، به همین ترتیب به صرف توانایی دیدن، هر کس نمیتواند یک عبارت بصری گویا و قابل فهم به وجود آورد. یک معنای بصری از طریق معنا و حالت کمپوزیسیون ( آگاهی ) با ترکیب بندی ، و از راه استفاده از عناصر بصری ، فنون یا تکنیک های بصری انتقال مییابد و عوامل و نیروهای بیشماری در این انتقال دخالت دارند. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
بیتردید، کنتراست نخستین تکنیک است، زیرا کنتراست انواع ترکیب بندی ها را قابل رؤیتتر میسازد. معنای حاصل از یک تصویر نتیجه تاثیر روانی و فیزیولوژی محرک های خارجی است که بر اندام زندهی انسان اثر میکنند. انسان تمایل دارد که کلیهی علایم بصری را به سادهترین شکل ممکن گردآوری کند. او خود به خود علایم بصری مشابه را به یکدیگر مربوط میکند، نیاز مبرمی به تعادل دارد، قسمت چپ را به راست و نیز پایین صفحه را به بالا بیشتر ترجیح میدهد و این نواحی را بیشتر مورد توجه قرار میدهد، همه این عوامل ناظر بر نحوهی دریافت حسی یک تصویر میباشند و شناخت چگونگی آنها میتواند دلیل رد یا انتخاب یک فن بصری شود. خصوصیت یک تصویر همراه با نحوه دریافت آن از طرف بیننده، مجموعا تمامیت و کل یک شکل را تشکیل میدهد. پاول اشترن (Paul Stern) در مقالهی مسایل شکل هنری این موضوع را به این صورت تعریف میکند: «فقط هنگامی که کلیهی عناصر موجود یک تصویر یعنی تأثیرات فردی هر یک از آنها به صورت احساسی ذاتا و طبیعتا حیاتی درآید که در کل تصویر بیان میشود، و فقط زمانی که وضوح و روشنی تصویر با وضوح و روشنی محتوای درونی تصویر همراه باشد، میتوان گفت یک شکل واقعا هنری به وجود آمده است.» یک تصویر یا شکل بصری تشکیل یافته است از: نخست عناصری با خصوصیات و ترتیبی ویژه، و سپس تأثیر و نیرویی که در بیننده بر میانگیزد. نحوهی انتخاب عناصر ( آگاهی ) مورد استفاده در طرح و چگونگی استفاده از آنها باید براساس آن جهت و میلی باشد که محتوای آن ایجاب میکند. به این ترتیب شکل نهایی یک عبارت بصری مبتنی بر نتیجهی تجزیه و تحلیل عینی طراح یا سازندهی آن است، اوست که تعیین میکند یک اثر بصری صرفا برای کار ویژهاش ساخته میشود و یا جنبهی خبری دارد، و با هر دو اگر عبارت معروف لوییس سولیوان، را بپذیریم که «شکل تابع کار ویژه است»، منطقی خواهد بود که در ادامهی آن بگوییم «شکل تابع محتواست». شکل یک هواپیما با نوع کاری که از آن خواسته میشود تعیین میگردد شکل یک پوستر نیز به همین گونه است. پیروی شکل از کار ویژه نباید به طور مکانیکی، خشک و بی روح تلقی شود، بلکه منظور اینجا پیروی شکل از محتوا و منظور اثر است. مثلا پوستری را در نظر بگیرید که برای اعلان یک جشن کوچک که در تابستان برگزار میشود تهیه میگردد. این نوع جشنها معمولا در فضای باز ترتیب مییابند و در آن انواع بازیها و سرگرمیها برای همه به خصوص بچهها وجود دارد و درآمد آن نیز به امور خیریه اختصاص مییابد. طراح میتواند این موضوع را با حروفی ساده و کتابی روی پوستر پیشنهاد کند. ولی آیا او با این کار از محتوای پوستر پیروی کرده است؟ خیر، اگر این نوع کار را بر اساس محتوا و منظور آن به درستی تجزیه و تحلیل کنیم به این نتیجه میرسیم که این پوستر باید روشن و باز و حتی تا حدودی شلوغ باشد در آن نوعی هیجان و سرگرمی منعکس شود و دارای اجزایی پراکنده و پر جنب و جوش باشد و این عوامل را فقط در کل ترکیب بندی جمع آورد ( آگاهی ) و نتیجه تقریبا قابل پیشبینی است. شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.