نرم افزار تألیف و چند رسانه ای
( نرم افزار تألیف و چند رسانه ای ) ابزارهای یک مؤلف سنتی عبارتند از: قلم، ماشین تایپ و واژه پرداز. ابزار اصلی یک مؤلف چند رسانه ای نرم افزار تألیف نامیده میشود. یک نرم افزار تألیف برنامه ای است که ویژه تولید پروژه های چند رسانه ای طراحی شده است. نرم افزار های تألیف برای سرهم کردن عناصر رسانه ، همگام سازی محتوا ، طراحی رابط کاربر و فراهم کردن تعامل با کاربر استفاده میشوند. همانطور که در بالا اشاره شد، همه این کارها را میتوان از طریق زبان های برنامه نویسی نیز انجام داد، اما برنامه نویسی به تسلط بر ساختار دستوری و فرامین خاص آن زمان نیاز دارد و اغلب بسیار زمان بر است، در مقابل، نرم افزار تألیف به تولید کننده اجازه میدهد تا به جای دقت به ساختار دستوری کد، بر طراحی، تعامل و عملکرد این پروژه تمرکز کند.
نمونهای از برتری های تألیف نسبت به برنامه نویسی را میتوان در ایجاد صفحات وب چند رسانه ای دید وب سایت ها با نوشتن کدهای برنامه نویسی HTML برای تکتک عناصر در صفحه ساخته میشوند. خصوصیات متن، محل تصاویر و خصوصیات صفحه در کد تعریف میشوند. از طرف دیگر، ابزارهای تألیف وب مانند FrontPage یا Dreamweaver، بر اساس تصمیمهایی که تولید کنندگان به هنگام تایپ متن میگیرند، کشیدن و انداختن تصویرها و تعریف تعاملها از طریق گزینههای ساده در منوها، به طور خودکار کد HTML تولید میکنند. این امر به تولید کنندگان اجازه میدهد تا با سرعت بیشتری کار کرده و دقیقا بر طراحی پروژه تمرکز کنند. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
استعارههای تألیف
نرم افزار های تألیف پیرامون سه استعاره مختلف گروهبندی میگردند. کارت، آیکون و خط زمان استعاره مقایسه یک چیز (معمولا آشنا) با چیزی دیگر (معمولا جدید یا نا آشنا) به منظور درک بهتر مطلب است. کامپیوتر های Mac و کامپیوتر های شخصی برای کمک به کاربران در درک چگونگی کار کردن با کامپیوتر استعارههای رومیزی، پوشهها و سطلهای زباله استفاده میکنند استعارههای تألیف تولید کنندگان را در آشنایی با این مطالب بسیاری میدهند که نرم افزار چگونه عناصر رسانه را سازماندهی کرده، رویدادها را متوالی ساخته و پروژه چند رسانه ای نهایی را ارائه میدهد.
استعاره کارت استفاده از ابزارهای تألیف مبتنی بر استعاره کارت، جزو شهودیترین و سادهترینهاست، محتوای رسانه به صورت متوالی و بر انبوهی از کارتها سازماندهی شده است و بسیار شبیه به یک rolodex یا شبیه به مجموعهای از اسلایدها، مانند نمایش اسلایدی یا شبیه به سلسلهای از صفحات، مانند آنچه در یک کتاب میبینیم. HyperCard که Apple آن را در سال ۱۹۸۷ توسعه داد. نخستین نرم افزار تألیف ای بود که استعاره کارت را به کار گرفت. نرم افزار های تألیف کنونی مانند Toolbook و Super Card بخش زیادی از محیط عملیاتی خود را از HyperCard گرفتهاند. نرم افزار های نمایشی مانند Powerpoint مایکروسافت و Apple Key note، رسانه ها را در قالب سلسلهای از صفحه نمایشهای واحد به نام اسلاید سازماندهی میکنند. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
استعاره کارت برای پروژه هایی مناسب است که از رسانه های ایستایی مانند متن یا تصویر استفاده میکنند و یا برای محتوایی که معمولا به شکل توانیهایی تجربه میشوند و محتوا هایی که در آنها هر بار تنها یک صفحه به نمایش درآید. پخش این برنامه ها از یک صفحه به صفحه بعد میرود. مگر اینکه تولید کننده، از اشیای پیمایشی مانند هایپرلینکها، منوها یا دکمهها بهره بگیرد تا ترتیب نمایش را تغییر دهد.
کارتها دو لایه دارند. لایه پس زمینه که حاوی عناصری است که به اشتراک گذاشته میشوند مانند دکمههای پیمایشی با تصاویر پس زمینه لایه پیش زمینه که محتوای ویژه کارت را شامل میشود. سه مزیت عمده برای تقسیم محتوا به لایههای گوناگون وجود دارد. ۱) در زمان تولید صرفهجویی میشود، چرا که محتوای پس زمینه یک بار پدید آمده و برای کارتهای متعدد تکرار شده است. ۲) رسیدن به یک طراحی واحد و با ثبات سادهتر است زیرا لایه مشترک پس زمینه در هر زمانی که پدیدار شود از یک ظاهر و سازماندهی برخوردار است. ۳) اندازه فایل ها با استفاده از لایههای پس زمینه مشترک به حداقل رسیدهاند چرا که لازم نیست عناصر رسانه برای هر کارت تکرار شوند.
استعاره آیکون – ابزارهای تألیف مبتنی بر استعاره آیکون محتوای رسانه و تعامل را روی یک خط جریان سازماندهی میکند. خط جریان نمایش گرافیکی رابطههای بین اجزای سازنده یک نرم افزار چند رسانه ای است. در تألیف، آیکونها نمادهای گرافیکی هستند که همانطور که رسانه ها (یک کادر متن، یک تصویر، صدا و ویدیو) را تعریف میکنند، اشکال مختلف تعامل (گزینههای محتوا، دکمهها و پاسخهای کاربر را نیز تعریف میکنند. هر آیکون روی خط جریان کشیده میشود تا ساختار نرم افزار را پدید آورد پروژه میتواند در خط جریانهای جداگانه و تک آیکونها قطعه قطعه شود یا کلی قطعات خط جریان را میتوان با استفاده از روالهای ساده کشیدن و انداختن دوباره تنظیم کرد. خط جریانها به تولید کنندگان اجازه میدهند تا به سرعت، ساختار یک نرم افزار را تصور و تنظیم کنند و آنها را برای سازماندهی نرم افزار های دارای ساختار درختی مانند درسهای آموزشی چند رسانه ای، ایده ئال سازند و هر آیکون یک کادر محاورهای با خصوصیات و پارامترهایی دارد که تولید کننده آنها را تعیین میکند. روالهای پیچیده درختی را میتوان با آیکونهای “تصمیمگیری” و “تعامل” به راحتی تعریف کرد. با استفاده از تکنیکهای برنامه نویسی بصری نرم افزار های مبتنی بر آیکونی مانند Authorware و icon Author و بدون نیاز به اینکه تولید کننده بخواهد بر پیچیدگیهای زیانهای تخصصی برنامه نویسی تسلط یابد. نرم افزار های پیچیده و پیشرفتهای را میتوان ساخت. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
استعاره خط زمان – استعاره خط زمان محتوای رسانه ای و تعاملی را به عنوان سلسلهای از فریم ها بسیار شبیه به فریم های انیمیشن ها و فیلمهای سنتی، سازماندهی میکند. عناصر رسانه ای ابتدا به یک کتابخانه با پنجره Cast وارد میشوند، سپس میتوان آنها را مرتبا در فریم های مختلف، بدون افزایش قابل توجه اندازه فایل، به کار گرفت، هر فریم میتواند لایههای متعددی داشته باشد. لایهها ترتیب انباشته شدن رسانه ها را تعریف میکنند. گرافیکی که در چندین فریم به کار گرفته شده است در لایه پایینی قرار میگیرد تا یک پس زمینه به وجود آورده سایر رسانه هایی که برای ظاهر شدن در مقابل پس زمینه در نظر گرفته شدهاند در لایههای بالاتر قرار میگیرنده صداها در لایهای جداگانه پخش میشوند و در فریم های متعدد گسترش مییابند.
برای محو و ظاهر کردن تدریجی ناحیه مشاهده، ترانزیشنها را میتوان بر توالی فریمها به کار بست. خط زمان ارائه رویدادها و تعامل را کنترل میکند. هنگامی که هد پخش در سراسر خط زمان حرکت میکند. فریمهای مجزا روی صفحه نمایش ظاهر میشوند. سرعت پخش، بر حسب فریم بر ثانیه را میتوان تنظیم کرده و دکمهها با منوهای پیمایشی را در یک فریم گذاشت تا بتوان جریان هد پخش در خط زمان را تغییر داد.
استعاره خط زمان به ویژه برای رسانه های پویایی مانند ویدئو و صدا مناسب است که در طول زمان تغییر میکنند. نرم افزار های خط زمان، مانند Director وFlash، ابزارهای قدرتمندی برای تألیف هستند که به تولید کنندگان اجازه میدهند عناصر توالیهای انیمیشن را در مقیاس کسری از ثانیه با دقت همگام کنند. یادگیری آنها نیز دشوارتر است و معمولا تنها زمانی انتخاب میشوند که انیمیشن یا ویدئو عنصر غالب در یک پروژه چند رسانه ای باشد. شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.