فن های بصری چه امکاناتی در اختیار ما میگذارند؟
( فن های بصری چه امکاناتی در اختیار ما میگذارند؟ ) فن های بصری به طراح امکانات بیشماری برای بیان بصری معانی گوناگون میدهد. این فنون به صورت قطبهای متضاد در مقابل یکدیگر قرار میگیرند، همانند:
پر تحرک – آرام
تحرک به عنوان یک فن بصری عبارت است از نوعی شبیه سازی یا استفاده از نقوش انتزاعی که تلویحا تداعیکننده حرکت باشند فن تحرک بصری دارای حالتی پر انرژی و زنده است در حالی که فن آرام حالت بیحرکتی و سکون را منعکس میکند.
تلویح – بی پردگی
در یک پیام بصری فن تلویح وقتی به کار میرود که طراح برای نمایاندن تمایزی ظریف آن را بر میگزیند و از دادن کیفیت قدرت و وضوح زیاد به بیان پیام پرهیز میکند، برخورد تلویحی در طرح باید با برخوردهای بصری ظریفانه و بسیار لطیف همراه باشد. بی پردگی، ماهیتا یک فن آشکارجویی بصری است. در این تکنیک طراح با اطمینان و گستاخی عناصر بصری را به نحوی مورد استفاده قرار میدهد که به روشنترین وجه به چشم بیایند. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
بی طرفی – تاکید
شاید به نظر بیاید که بی طرفی، برخلاف اصول و مقاصد طراحی باشد، ولی در هر حال مواقعی است که استفاده از کمترین مقدار عوامل محرک بصری تأثیر بیشتری بر بیننده میگذارد و حالت مقاومت و تدافعی وی را برای نپذیرفتن پیام درهم میشکند در مقابل این فن تکنیک تأکید وجود دارد که بر یکی از عناصر موجود در طرح تأکید بسیار میکند و در نتیجه آنها را در زمینهی کار بسیار برجسته نشان میدهد.
شفافیت – ماتی
معانی این دو فن از نامشان پیداست. در حالت شفافیت جزییات و عناصر از خلال یکدیگر پیدا هستند و یا به عبارت دیگر از پشت طرح اصلی عناصر دیگری نیز مشاهده میشوند، مات بودن حالت عکس آن را دارد، آنچه در جلو یا پیش طرح وجود دارد جزییات دیگر را به کلی میپوشاند.
یک دستی – تنوع
یک دستی فنی در ترکیب بندی است که در آن از یک موضوع به صورت یکنواخت استفاده میشود، در حالت تنوع، عکس این معنا صدق میکند. هرگاه بخواهیم تنوع و گوناگونی را نشان بدهیم از فن دوم استفاده میکنیم، اما باید به یاد داشته باشیم که تنوع در یک کمپوزیسیون بصری شبیه به تنوع در موسیقی است یعنی هر چند موضوعها و تمهای مختلفی در آن وجود دارد همیشه همگی تحت الشعاع یک تم اصلی هستند.
مطابقت با واقع – انحراف از واقع
دقیق بودن، طرح یا تصویر بارزترین خصوصیت دوربین عکاسی است. البته می توان برای این منظور از نقاشی واقع گرایانه نیز استفاده کرد. دقت در این مورد بدان معناست که طرح را تا حد امکان شبیه به آنچه که به طور معمول با چشم خود میبینیم بسازیم، دوربین عکاسی که دستگاهی مشابه چشم انسان است تا حدودی میتواند این نیاز را برآورد. در نقاشی نیز میتوان برای ایجاد تأثیرات شبیه به واقعیت تجربی از شیوهی پرسپکتیو و سایه – روشن استفاده کرد. این نوع شیوهها در واقع نوع جعل واقعیت است یعنی به کمک شگردهایی خاص به چشم و مغز بیننده وانمود میشود که آنچه او میبیند واقعی است. ولی انحراف از واقع فنی است که با واقعیت ناسازگاری دارد. با این فن در واقعیت به اصطلاح دست برده میشود. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
شکل ها از حالت عادی خود خارج میشوند و در نتیجه تأثیری تحریک کننده و قوی بر بیننده دارند. اگر این فن به درستی مورد استفاده قرار گیرد واکنش بصری حادی در بیننده ایجاد میکند.
تخت – سه بعدی
این دو فن مربوط به استفاده یا عدم استفاده از پرسپکتیو و سایه – روشن میشود و بستگی دارد به این که آیا میخواهیم در طرح از طریق ایجاد یک فضای سه بعدی مصنوعی، مشابه محیط خارج را ایجاد بکنیم یا نه.
تک عنصری- چند عنصری
تک عنصری بودن طرح عبارت از تمرکز و توجه تمام به روی یکی از عناصر موجود در کمپوزیسیون به تنهایی است. مهمترین کیفیت این تکنیک در این است که تأکید بسیار زیادی روی یک موضوع دارد. حالت عکس آن وقتی است که دو یا چند عنصر بصری را به نحوی در جوار یکدیگر قرار دهیم. که به علت همجوار بودن به یکدیگر معنایی خاص بخشند.
ترادفی – درهم
هر گاه توالى عناصر در طرح از روی نقشه و حساب خاص و بیانگر نظمی منطقی باشد این نقوش متوالی و دارای نظم منطقی را اصللاحا فن ترادفی مینامیم. در هم بودن، زمانی رخ میدهد که نخواهیم آشکارا هیچ نوع نظم خاصی را القا کنیم و برعکس، منظورمان نشان داد بینظمی و تصادفی بودن محل عناصر موجود در طرح باشد. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
واضح – محو
واضح نمایاندن تصویر، فنی است که در آن هم معنا و هم تصویر از روشنی خاص برخوردار میشوند. با استفاده از تصاویر دقیق و یا گوشهها و لبههای بسیار واضح میتوان تأثیری بر بیننده به وجود آورد که وی سهولت معنای طرح را دریابد. شیوهی عکس آن محو کردن است که دقت و روشنی تصویر در آن کمتر است ولی حالتی نرمتر و محیطی احساسیتر در تصویر به وجود میآورد.
تکرار – سست پیوندی
تکرار، در اینجا به معنای مجموعهای بی انقطاع از واحدهای متصل بصری است، این فن به ویژه برای آن نوع بیانهای تصویری که از واحدهایی تشکیل شدهاند بسیار مهم است، در فیلمسازی، معماری و آثار گرافیک اتصال و تداوم فقط به معنای گامهایی مجزا و به دنبال هم نیست، بلکه شامل نیروی منسجم کنندهای نیز میشود که به کل ترکیب بندی استحکام و قوام میبخشد. ولی هنگام استفاده از فن سست پیوندی بیشتر بر جدایی و یا حداقل اتصالی بسیار ضعیف تأکید میشود، این فنی است که بدان وسیله کیفیت فردی هر یک از اجزای ترکیب بندی بیشتر نمودار میگردد، ولی در عین حال وجود یک کل واحد نیز تا حدودی حفظ میشود.
فنونی که در اینجا از آنها یاد شد فقط چند امکان برای شکل دادن به یک ترکیب بندی بصری بود و تعداد آنها میتواند به مراتب بیشتر باشد. باید به خاطر داشت که هر راهحل بصری یک نقطه مقابل نیز دارد. فنون بصری دیگری نیز میتوان پیدا کرد و آزمود، مثلا: درخشنده – کور، رنگارنگ – تک رنگ، زاویهدار – کمانی، عمودی – افقی، آزاد – مفید، متقاطع – موازی، استفاده از هر یک از فنون نامبرده بستگی به نحوهی اجرا و پرداخت یکی از عناصر و یا برخی از جنبههای آن دارد و هر کدام به سهم خود نقشی در شکل دادن به محتوای پیام ایفا میکنند.
فنون بصری هر یک به نحوی معنا را در ترکیب بندی تقویت میکنند و مجموعا وسایل خوبی برای فهم بیانات بصری هستند. هنرمند و بیننده هر دو از آنها بهره میجویند و باشد تا استفادهی درست از آنها راهگشای به وجود آمدن یک زبان بصری جهانی شود. شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.