شکل ها و سطح ها دارای چه جهاتی هستند؟

 

 

( شکل ها و سطح ها دارای چه جهاتی هستند؟ ) هر یک از شکل های اصلی دارای سه جهت اصلی با معنای خاص خودش است مربع، جهت افقی و عمودی، مثلث، جهت مایل و دایره، جهت دورانی دارد. هر یک از این جهان تداعی کننده یک معنا است که در به وجود آوردن پیام های بصری بسیار مفید است. به جهت عمودی – افقی قبلا اشاره شده و فقط محض یادآوری مطالبی می‌گوییم. این جهت برای انسان مهم‌ترین مرجع برای حفظ تعادل و تحرک است.
اهمیت آن فقط برای ارگانیسم انسان در محیط زیست نیست، بلکه وجود یک تعادل در یک تصویر با پیام بصری نیز حائز اهمیت بسیار است. این انسان نیست که با در نظر گرفتن این جهت‌ها قادر به حفظ تعادل در خود می‌باشد، بلکه در طرح و ساختن اشیا و ابنیه نیز رعایت آن‌ها ضروری است. جهت مایل با مفهوم تعادل رابطه عکس دارد به این معنا که مایل یعنی فقدان تعادل این جهت بی‌ثبات‌ترین و در نتیجه پر تحرک‌ترین نیروی جهت‌دار بصری است و در تصاویر وجود چنین جهتی بیش از همه چشم را به خود جلب می‌کند. معنا و حالت آن نا آرام و تهدید کننده است.
جهت دورانی دارای حالت و معنای محاط‌کنندگی، تکرار و گرما است. کلبه جهت‌های نامبرده در رسیدن به تأثیری خاص درک ترکیب‌بندی دارای اهمیت فوق‌العاده است. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو می‌توانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را به‌دست بیاورید.

سطح

سطح یا گستره به چندین طریق به وجود می‌آید: ۱) از انفجار نیروی متمرکز در نقطه و انبساط مرزهای آن در جهت تنها دو بعد فیزیکی – مهندسی، ۲) از حرکت خط در تمام طول خود، در غیر مسیر پیدایش خویش، در اثر نیرویی با نیروهایی بیرونی که در تمام نقاط خط اثر یکنواخت می‌گذارد، ۳) از گزش و پیوستن یک سر خط خمیده مواج یا شکسته، به سر دیگرش، در نتیجه‌ی بسته شدن خط به روی خود بر اثر تأثیر نیروهایی بیرونی، ۴) از هم پهلو شدن تاریکی و روشنایی و ایجاد تاریک – روشن، ۵) از افزوده شدن «رنگ» بر زمینه و ایجاد «لکه» (موجزترین و ساده‌ترین شکل گستره)، ۶) از تجمع بسیار نزدیک بی‌نهایت نقطه در فضا و در جهت تنها دو بعد فیزیکی – هندسی، ۷) از هم پهلو شدن بسیار نزدیک بی‌نهایت خط در جهت تنها دو بعد فیزیکی – هندسی در فضا. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین می‌کند.

۱- انفجار نیروی متمرکز در نقطه سبب انبساط مرزهای «فرضی» نقطه‌ی هندسی و مرزهای محسوس نقطه‌ی نگاشتاری به همه سو و تنها در جهت دو بعد فیزیکی – هندسی می‌گردد و سطح ایجاد می‌کند. این انفجار درونی ممکن است به جای منبسط کردن مرزهای نقطه به متلاشی شدن نقطه به نقطه‌های متعدد منجر گردد و این چنین تعدد و تکاثر نقاط که به سرعت زیاد می‌شود، ایجاد سطح می‌کند. نیروهای متلاشی شده‌ی درونی نقطه به تدریج که مرزهای آن منبسط می‌شود، کم می‌شود تا جایی که با نیروهای بیرونی مواجه با این انبساط هم سنگ گردد، در این هنگام انبساط مرزهای واقعی خود دست می‌یازد، همانند قطره‌ای روغن که بر کاغذ بیفتد، دیده می‌شود که روغن به تدریج در هر سوی کاغذ گسترده می‌شود لیکن در آغاز با حرکتی سریع که نشان دهنده‌ی شدت انفجار درونی قطر (نقطه) و سپس به تدریج با حرکتی کند شونده تا جایی که کنش روغن به حداقل می‌رسد و گسترشش متوقف می‌گردد. در این هنگام «گستره‌ی چوب» روی کاغذ به وجود آمده است که شکل ویژه‌ی خود را داراست. امکان دارد انفجار نیروی درونی نقطه از هر طرف به یک اندازه نباشد و یا از سوی دیگر، مقاومت نیروهای بیرونی در برابر انبساط نقطه، در همه‌ی طول مرزهایش همانند و یک اندازه نباشد، گستره‌ی ایجاد شده شکل ای است غیر هندسی و با امکانات ویژه هنگامی که نیروهای «رانش»، مرزها به بیرون در تمام سوهای دو بعد فیزیکی به یک نسبت عمل کنند، شکل ایجاد شده دایره است و تغییرات منظم این نیروها است که شکل های هندسی از مثلث تا «پر ضلعی» ها را به وجود می‌آورد. هنگامی که نیروهای رانش مرزها به بیرون و در تمام سوهای دو بعد فیزیکی به یک نسبت عمل می‌کند، ممکن است نیروهایی بیرونی بر همه سوی گستره‌ی در حال تشکیل وارد آید و آن‌ها را به سوی درون و یا به سوی یکدیگر براند، لحظه‌ای می‌رسد که شکلی بسته ایجاد خواهد شد و آن یک حجم است.
یک حجم توخالی، یک کره تخم مرغ، یک مکعب، یک سه پهلوی منظم یا نامنظم  و غیره. تشکیل کرات آسمانی که از انفجار درونی ماده‌ی اصلی و به امر پروردگار انجام شده است، در آغاز مراحلی این چنین را طی کرده است.
چنین است که آن‌ها همیشه در اثر همان نیروی بیرونی فشار آورنده بر سطح بیرونی و نیروهای انفجاری درونی مقاوم در برابر نیروهای بیرونی به گرد خود و به گرد دیگران می‌چرخند.

۲- هنگامی که یک پاره خط ساکن و آرام از درون، همانند نقطه ای متلاشی شود و یا از بیرون مورد هجوم نیروی یا نیروهای بیرونی قرار گیرد که بر تمام طولش و در خلاف جهت پیدایش خودش از نقطه، اثر کند و آن را در تمام طولش و تنها در جهت دو بعد فیزیکی (یا فقط یک بعد) به حرکت درآورد، رویه ایجاد می‌شود و پس از پایان نیروهای عامل و متوقف شدن حرکت، سطح به وجود می‌آید.
اگر تمام نقاط خط به نسبت برابر تحت تأثیر نیروی بیرونی قرار نگیرد سطح ایجاد شده شکلی نامشخص و در ارتباط با کنش نیروها دارد.
در صورتی که نیروی بیرونی مؤثر گردد، شکل تولید شده شکل آغازین خط را حفظ می‌کند، یعنی اگر خط مستقیم و راست بود، سطح ایجاد شده مربع و یا مستطیل است و اگر خط خمیده بود، سطح نیز واجد خمیدگی خواهد بود. اگر ایجاد سطح در نتیجه‌ی انفجار و تلاش نیروی درونی خط باشد، سطح به وجود آمده شکلی «نامشخص» و «غیر هندسی» دارد و شایان پیش‌بینی نیست.

٣- ممکن است یک خط خمیده، مواج یا شکسته تحت تأثیر نیرویی یا نیروهایی بیرونی قرار گیرد. نتیجه‌ی آن در ارتباط با نیرو یا نیروهای وارده و نحوه‌ی کنش آن‌ها است. در حالت عادی سطح ایجاد شده، شکل خط اصلی را به خود می‌گیرد؛ یعنی سطح خمیده، مواج یا شکسته جمع شده و بر روی خود بسته شود، بدین طریق که یک سر خط به سر دیگر بپیوندد، همانند ماری که دم خود را در دهان بگزد.

۴- در بخش تاریک – روشن دیدیم که برای ایجاد تاریک – روشن به دست کم دو درجه تاریکی یا روشنی متفاوت نیاز داریم (هر چه که این درجه‌ها ضعیف و ناچیز باشد) که برخورد این دو درجه علاوه بر ایجاد تاریک – روشن، ایجاد خط تجسمی محتوایی و سطح (رویه) نیز می‌کرد، یعنی دو درجه تاریک – روشن خود نمودار دو گستره بوده مگر آن‌که پهنای زینگی‌ها آنچنان کم باشد که به صورت دو رشته یا دو خط هم پهلو شده، و آشکار گردند. مسلم است که زینگی‌های متعدد تاریک – روشن، سطوح متعدد بوجود می‌آورد و الزاما ایجاد حجم نیز می‌کند.

۵- افزوده شدن یک «رنگ» بر زمینه، هر چه که باشد، ایجاد »لکه» می‌کند و «لکه» شکل آغازین سطلح است. افزوده شدن رنگ بر زمینه، علاوه بر ایجاد «لکه» (سطح) موجب شناخت رنگ و ارزش‌های آن و هم‌یاری یا تضادش و عدم هم‌یاریش با گستره می‌گردد. رویه‌ی سفید بسیار نیرومند و مغرور است و اجازه نمی‌دهد هر کسی به آسانی با آن مواجه گردد و تنها یک لکه‌ی رنگ است که می‌تواند غرورش را در هم شکند و بر آن «رویه»، «سطح» یا «لکه» را بیافریند از این لحظه به بعد کار بر روی «رویه‌ی زمینه»، آسان می‌گردد. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو می‌توانید به کسب و کار خود رونق بخشید.

۶- تجمع بسیار نزدیک بی‌نهایت نقطه در جهت تنها دو بعد فیزیکی – هندسی ایجاد سطح می‌کند. چنین است که کهکشان‌ها در دید نخست، به صورت سطوح سفید آشکار می‌گردد و یا صحرای پر از ماسه و شن زارها که از تجمع بسیار نزدیک بی‌نهایت نقطه درست شده‌اند (دانه‌های ماسه = نقطه)، گستره‌ی صحرا را تشکیل داده‌اند. گونه‌ی نقطه‌ها یا اندازه‌ی آن‌ها حالت سطح را کمی دگرگون می‌کند لیکن در «اصل تشکیل سطح» چندان تأثیری نمی‌گذارد.

۷- هم پهلویی بسیار نزدیک بی‌نهایت خط در جهت تنها دو بعد فیزیکی – هندسی نیز ایجاد سطح می‌کند. خواه خط، نگاشتاری باشد یا تجسمی محتوایی فرضی یا خط تجسمی برجسته (پلاستیکی). کلفتی یا باریکی خط‌ها بدون اهمیت اساسی است لیکن زمینه‌ی تاریک – روشن خط ها همیشه باید یکسان باشد و الا تاریک – روشن‌های متفاوت، به جای دست یازیدن به سطح، به حجم خواهد رسید خط ها می‌توانند به صورت مثبت و منفی باشند یعنی با فاصله‌های خطی که از زمینه برگزیده می‌شوند این تفاوت در تجمع خط ها تنها درجه تاریک – روشن سطح را متفاوت می‌کند.

آن‌چه که درباره‌ی ایجاد سطح بیان شد، در مورد حجم نیز صادق است لیکن در مورد حجم‌ها اثر نیروها در همه سو و در همه‌ی‌ ابعاد فیزیکی – هندسی (بلندا، پهنا، ژرفا) است. تشکیل سطح نخستین گام تسخیر «فضا» به وسیله‌ی هنرمند است لیکن سطح به مجرد تشکیل شدن زندگی می‌آغازد و امکانات و محدودیت‌های ویژه‌ی خود را بر هنرمند تحمیل می‌کند. حجم نیز تسخیر فضا است لیکن با امکانات بیشتر و محسوس‌تر. سطح و حجم دو موجود جاندارند که باید در ارتباط با زندگی ویژه‌ی آن‌ها با آنان رفتار ویژه‌ای پیش گرفت. ساده‌ترین شکل های سطوح برای بررسی امکانات و محدودیت‌هایشان، سطوح هندسی هستند و والاترین سطح برای ایجاد اثر هنری مربع و مستعلیل است؛ ما این شکل ها را به اختصار بررسی می‌کنیم. شما می‌توانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.

 

برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینه‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.