انیمیشن سلولوئیدی و انیمیشن سنتی چگونه ساخته میشوند؟
( انیمیشن سلولوئیدی و انیمیشن سنتی چگونه ساخته میشوند؟ ) انیمیشن سنتی ، مبتنی بر فیلم است. عکسهای واحدی از زنجیره انیمیشن به عنوان فریم های جداگانه در نوار طولانی فیلم شفافی ضبط میشوند. فیلم حاصله در مقابل نور پروژکتوری عبور داده شده و انیمیشن روی صفحه نمایش ظاهر میشود. بعدها، برای نمایش انیمیشن در تلویزیون ، رمزگذاری تصویرها و صدا های فیلم روی نوار مغناطیسی در قالب ویدئو به کار گرفته شدند سالنهای سینما و کانال های تلویزیونی امکانات ارتباطی گستردهای در اختیار انیماتورها قرار دادند که توسعه تجاری انیمیشن سنتی را تغذیه کرد.
فیلم به شدت امکانات توصیفی انیمیشن را افزایش داد. چندین حلقه فیلم میتوانستند تعداد دلخواهی از تصاویر واحد یک فیلم را در خود جای دهند. این به انیماتورها امکان خلق انیمیشن هایی بلندتر با حرکتهای ظریفتر را داده پروژکتورها نرخ فریم ها را به گونهای مطمئن نمایش میدادند که حتما به تولید حرکتی طبیعی بیانجامد، و سرانجام، فیلم به انیماتورها اجازه داد به مخلوقات خود صدا نیز اضافه کنند. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
چالش های انیمیشن سنتی
انیماتورها برای به وجود آوردن شخصیتهای خود، باید به دنبالهای از چالش ها فائق آیند. یکی از چالش های عمده تعداد زیاد تصویرهایی است که باید خلق شوند. فیلم با ۲۴ فریم در ثانیه به نمایش در میآید. انیماتورها باید به نحوی ۱۴۴۰ تصویر مجزا برای هر دقیقه از انیمیشن تولید کننده، یک تیر دو نشان، چرخهها و نگهدارها از رایجترین ترفندهایی هستند که برای انجام این عمل به کار میروند.
یک تیر دو نشان، تعداد تصویرهای لازم را به نصف کاهش میدهد. انیماتورها متوجه شدند که با استفاده از دو تصویر یکسان میتوانند حرکت قانع کنندهتری پدید آورند (از هر طرح با مجموعهای از اشیا معمولا دو بار عکس تهیه میشد). به این طریق دوازده تصویری کار بیست و چهار تصویر را انجام میداد. از آنجایی که هر تصویر برداری طراحی صحنه جداگانهای میطلبد، یک تیر دو نشان سبب صرفهجویی در زمان تولید میشود.
یک چرخه مجموعهای از تصاویر است که میتواند برای طولانی کردن نمایش اعمال تکراری به کار رود، یک مثال رایج مجموعهای از طرح هایی است که راه رفتن شخصیتی را نشان میدهد. اگر مجموعه به گونهای کشیده شده باشد که آخرین گام به نرمی با نخستین گام تلفیق شود. یک پیادهروی طولانی میتواند با تکرار چرخه، هر چند بار که بخواهید، به سادگی پدید آید.
نگهدارها دنبالهای از نقاشیهای یکسان هستند که عمل با حالت خاصی را بیان میکنند. برای مثال، چهره و بدن یک شخصیت میتواند برای ابراز تعجب طراحی شود. این طراحی را سپس میتوان، در صورتی که فیلمنامه ابراز تعجب یک ثانیهای شخصیت را خواستار شده باشد. ۲۴ بار تکرار کرد.
انیماتور همچنین با مجموعهای از چالش های خلاقانه با هنری روبه رو است. عکاسان و تصویربرداران جهان پیش روی خود را ثبت میکنند. اما انیماتورها میبایست جهان خود را خلق کنند میتوانیم با اشارهای خلاصه به برخی از تکنیک هایی که انیماتورها برای به دنیا آوردن شخصیت های خود به کار میگیرند، به این فرایند چالش های خلاقانه نیم نگاهی بیندازیم.
به تصویر کشیدن اثر گذار حرکت، به آگاهی از چگونگی حرکت واقعی اشیا در جهان نیاز دارد. برای مثال، اشیا جرم دارند و نسبت به اینکه چقدر سنگین هستند کم و بیش به تدریج شتاب میگیرند. گلوله برف در ابتدای غلتیدن به پایین تپه باید آرام برود و سرعت آن به تدریج زیاد و وقتی که به سطح زمین میرسد، به تدریج آهسته شود، انیماتورها همواره از چنین افزایشها و کاهشهای تدریجی در سرعت حرکت بهره میبرند اینها در برخورد با بسیاری حرکتهای گوناگون افزایش تدریجی سرعت حرکت و کاهش تدریجی سرعت حرکت نامیده میشوند.
اشیا اغلب از جای اصلی خود بیرون میزنند. سرعت گلوله برف، که در اثر چسبیدن تدریجی برف در مسیر آن آهسته میشود، برای آخرین بار جهشی ناگهانی به جلو میکند و در حالی که از حرکت باز میایستد در مسیر اصلی خود قرار میگیرد.
اجزای مختلف اشیا اغلب مستقل از یکدیگر حرکت میکنند. اگر گلوله برف به درختی در پایین تپه برخورد کند، در وهله اول، حرکت شاخهها از حرکت تنه عقب خواهد افتاد. در حالی که تنه در نقطه اوج حرکت خود به حالت سکون موقت در میآید، شاخهها به حرکت خود ادامه میدهند. توجه به چنین حرکتهای همپوشانی به انیماتورها کمک میکند حرکتهای زنده و قانعکنندهای تولید کنند.
مشاهده دقیق جهان طبیعی برای موفقیت انیمیشن بسیار اهمیت دارد. اما اکثر انیماتورها سعی میکنند که فقط حرکتهای طبیعی را کپیبرداری نکنند. در عوض، انیمیشن معمولا قدرت خود را برای اثرگذاری شدید از اغراق ماهرانه حرکت میگیرد. اغراق اغلب تنها در سرعت حرکت صورت میگیرد (گلوله برف به آرامی شروع به حرکت به سمت سرازیری میکند) اما به طرز غیرطبیعی و تندی سرعت میگیرد و سرعت بسیار زیاد آن مردم وحشت زده در مسیر خود را پراکنده میکند. نمونههای دیگر اغراق بر اعوجاج تمرکز دارند. کشیدگی و لهشدگی مواد اولیه هنر انیماتور سنتی هستند. گلوله برف سرعت گیرنده، به دستاندازی برخورد کرده و به هوا میپرد. همینطور که بالا میرود، به شکل یک بیضی دراز عمودی کشیده میشود. به زمین میخورد و به شکل یک بیضی افقی له میشود؛ مثل فنر به شکل دایره باز میگردد و به راه خود ادامه میدهد. در کشیدگی و له شدگی در اثر گرانش اغراق زیادی وجود دارد تا به سفر گلوله برف سرزندگی ببخشد.
این راهبردها در طیف وسیعی از موضوعات انیمیشن به کار بسته شدهاند. در حقیقت، هر چیزی را که بتوان عکس برداری کرد کاندیدایی برای انیمیشن است. بریده کاغذها، مجسمههای گلی، عروسکهای خیمه شب بازی و انواع اشیای طبیعی در موقعیت قرار میگیرند، عکس شان گرفته میشود، دوباره در موقعیت قرار میگیرند و دوباره عکس شان گرفته میشود تا تنها فریم های یک عکس انیمیشن فیلم برداری شده پدید آید. اما تکنیکی که مستقیمترین اثر را بر تولید انیمیشن های دیجیتال گذاشت انیمیشن سلولوئیدی بود. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
انیمیشن سلولوئیدی
انیمیشن سلولوئیدی را استودیوی دیزنی در اوایل و اواسط قرن بیستم کامل و همهگیر کرد. سلولوئید در اصل به طرحهای تک فریم انیمیشن اشاره دارد که روی ورقهای سلولوئید طراحی میشدند. همان ماده شفاف و انعطافپذیری که در تولید فیلمهای اولیه به کار میرفت. سپس از این طراحیها برای تولید فیلم انیمیشن عکس برداری میشد. امروزه، استثنائا جای سلولوئید را گرفته است اما شیوه هنوز با نام سنتی اش شناخته میشود.
مزیت اصلی ورقههای سلولوئید این است که به انیماتورها اجازه میدهد صحنهها را به قطعاتی تقسیم کنند که یکسان میمانند و قطعاتی که باید فریم به فریم تغییر یایند؛ به این شکل مقدار زیادی در زمان طراحی صرفهجویی کردهاند. پس از آن یک نقاشی واحد میتواند برای عناصر تغییرناپذیر صحنه دوباره و دوباره به کار رود، برای مثال، اگر شخصیتی در مسیر دهکدهای جست و خیز کند، ساختمانهای دهکده، آسمان، ابرها درختان و غیره اقلام تغییرناپذیر پس زمینه به شمار میروند. اینها را میتوان روی یک سلولوئید قرار داد. اشیایی را که تغییر میپذیرند، میتوان روی لایههای دیگر سلولوئیدها جای داده کودک جستان و خیزان به مجموعهای طراحی نیاز دارد که هرکدام موقعیتهای مختلفی از دستها، پاها، سر و نیم تنه او را به تصویر میکشند. در این لایه سلولوئید فقط کودک طراحی میشود. برای خلق تک فریم های انیمیشن ، دو لایه در برابر یک منبع نور بر هم سوار میشوند و از تصویر ترکیبی (صحنه پس زمینه دهکده و یک مرحله از فرار کودک) عکس برداری میشود، برای فریم بعدی، سلولوئید بالایی حذف میشود و جای خود را به تصویر سلولوئید مرحله بعدی قرار میدهد، پس زمینه میتواند سر جای خود بماند (تنها یک بار باید طراحی شود).
دیزنی برآورد کرده است که هر فیلم انیمیشن ای جدیدی میتواند خلق یک میلیون طراحی، پیش طرح و نقاشی را در پی داشته باشد.
تکنیک انیمیشن سلولوئیدی سبب صرفهجویی در زمان شده و همچنین به انیماتورها روی عناصر مخلوقاتشان کنترل دقیقی میدهد. لایههای تکی سلولوئید را میتوان در باز تولید حرکتهای پیچیده وابسته به هم، به کار برد. برای مثال، لابه دیگری از سلولوئید میتواند برای طراحی موقعیت لبها به کار رود تا با صدای آواز خواندن دختر به هنگام جست و خیز در مسیر دهکده هماهنگ شوند.
انیمیشن سلولوئیدی همچنین تقسیم کار را تشویق و استانداردهای بالای هنری را ترویج میکند. یک تکنیک به نام فریم بندی کلیدی، کارهای طراحی را بین متخصصان مختلف تقسیم میکرد. هنرمندان ماهر پیش طرحهای اصلی برای حرکتهای عمده را تولید میکردند؛ یعنی فریم های کلیدی اینها اغلب حد پایانها نیز نامیده میشدند زیرا معمولا تنها محدوده یا حد نهایی اعمال را ارائه میگردند. نخستین فریم کلیدی با حد نهایی، میتوانست گربهای را نشان دهد که شروع به جهیدن به سمت موشی بیخیال کرده است. فریم کلیدی دوم برخورد با یک دیوار را ثبت میکند، هنگامی که طعمه از چنگش میگریزد، دستیاران سپس به طرز طاقت فرسایی توالی گام به گام تغییرات را برای تولید توهم حرکت طراحی میکنند، این توالی میان یابیها نام دارد. طراحان میان یابی برای راهبری کار خود از ترفند پوست پیازی بهره میجویند. طرح فریم کلیدی روی میز توری قرار میگیرد و ورق کاغذ دیگری روی آن قرار داده میشود. تصویر پایینی از زیر مشخص میشود زیرا نور از پوست پیاز عبور میکند و برای راهبری طراحی به مرحله بعدی عمل به کار برده میشود.
سپس طراحیهای میان یابی و فریم کلیدی را جوهر زن هایی از کاغذ به سلولوئید منتقل میکنند که در به کار بردن خطوط به یک طرف سلولوئید خبره هستند، در عین حال گروهی دیگر از متخصصان یعنی مات تنها با دقت به سمت دیگر رنگ اضافه میکنند. این هنرمندان باید با دقت و مراقبت زیادی کار کنند.
آنها برای محافظت از ورق نرم استات، دستکشهای پنبهای میپوشند و در محیطهای بیگرد و غبار کار میکنند تا ظهور لکه در عکسهای سلولوئید را به حداقل برسانند. نتیجه تلاشهای آنان بسیار تأثیر گذار است سلولوئیدها به خودی خود معمولا از آثار هنری با ارزش به شمار میروند و بسیاری از آنها در حد اقلام کلکسیونی ارزش گذاری شدهاند.
برای تولید انیمیشن سنتی سلولوئید به متخصصان زیاد دیگری نیاز است که عبارتند از: تهیه کنندگان کارگردانان، نویسندگان فیلمنامه، متخصصان صدا، فیلم برداران و حتی بررسیکنندگان یعنی متخصصان در کسب اطمینان از این که همه سلولوئیدها درست آماده، مرتب و تراز (یا پیوست) شده باشند. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
تولید انیمیشن سلولوئیدی : هزینه و پیچیدگی انیمیشن سلولوئیدی برنامهریزی دقیق هر مرحله از تولید را با اهمیت میسازد، آماده کردن استوری بورد، آزمایشهای مدادی، طرحی از یک تراک صوتی انیمیشن و حلقههای لایکا راهنماهای مهمی برای برنامه ریزی و تولید هستند، بسیاری از این اعمال سنتی همتایان مهمی در تولید چند رسانه ای مدرن دارند.
استوری بورد دنبالهای از طراحی هاست که طرح اولیه محتوای صحنههای اصلی انیمیشن را میزند. آماده کردن استوری بورد برای انیماتورها راهی به سوی توسعه و آزمودن ایده های آنهاست و برای انیمیشنی موفق ضرورت دارد، به سادگی میتوان گفت تصاویر و صدا های وابسته به هم در یک انیمیشن آنقدر زیاد هستند که بدون این راهنمای مهم ادامه کار ناممکن است. استودیوهای بزرگ، در اتاقهای مخصوص استوری بورد با دیوارهای عظیم و پوشیده از چوب پنبه، به خلق و نمایش این مرورهای انیمیشن های پیشنهادی میپردازند.
روی استوری بورد حرکتهای انیمیشن را طرحریزی و گفتگو با سایر صداهای هر صحنه را یادداشت میکنند. میزان جزئیات ارائه شده، از یک صحنه تا صحنه دیگر متفاوت است. در برخی موارد، تولید تصاویر نسبتا کامل و رنگ آمیزی شده، برای بررسی الگوهای رنگ با جلوههای سایه روشن اهمیت دارد. در مواردی دیگر، پیش طرحهای ساده مدادی برای بررسی حرکتهای پیشنهادی کفایت میکنند. این پیش طرحها اغلب به پایهای برای آزمونهای مدادی تبدیل میشوند؛ یعنی مجموعهای از پیش طرحهای ساده که از آنها عکس برداری میشود و به نمایش در میآیند تا طراحی سکانسهای متحرک سازی شده آزمایش شود. این آزمون به مدیران، هنرمندان و دیگران اجازه میدهد حرکت اشیا و شخصیتها را بررسی کنند و ایده های خود راه پیش از واداشتن تیم به تولید سلولوئیدهای کاملا طراحی و رنگ آمیزی شده، بهبود بخشند.
موسیقی متن، در اکثر انیمیشن ها عنصری مهم است گفتگوها، جلوههای صوتی و موسیقی بخش اعظم اثر گذاری دراماتیک محصول را تشکیل میدهند و باید دقیقا با تصویرهای مربوطه هماهنگ باشند. طرحی از یک تراک صوتی انیمیشن پیشنویسی از تراک صوتی انیمیشن است. مانند استوری بورد، محتوای این طرح با تغییر هدف و محتوای صحنه عوض میشود، موسیقی کامل متن ممکن است در فرایند تهیه نسبتا دیر آماده شود، اما صدای گفتگو احتمالا از نخستین مواردی است که به این طرح ابتدایی افزوده میشود چرا که در راهنمایی برای تولید حرکتهای مربوط به شخصیتهای سخنگو حیاتی است. همینطور که تولید ادامه مییابد، انیماتورها فعل و انفعال صدا و تصویر راه پس از تلفیق طرح ابتدایی با نسخهای پخش شده از استوری بورد، به بوته آزمایش میگذارند. سرانجام، این آزمایش میتواند کل انیمیشن را شامل شود، حتی اگر بسیاری از طرحها و صداها ناقص مانده باشند. این پیشنویس کاری از انیمیشن کامل، گاهی اوقات حلقه لایکا نامیده میشود. اشارهای به دوربینهای نسبتا ارزان قیمت لایکا، که در اصل برای عکس برداری از سلولوئیدهای آزمایش استفاده میشدند.
تکنیک سلولوئید به تجهیزات و مواد تخصصی نیز نیاز دارد. هر لایه استات در حدود پنج درصد از نور تابیده شده را فیلتر میکند. این مسئله در فام نهایی دریافتی از رنگهای لایههای پایینتر تفاوت آشکاری به وجود میآورد. برای جبران آن مجموعه رنگهای ویژهای به کار میروند که در فامهای مختلف تهیه شدهاند. به این ترتیب، رنگ قرمزی که در یک لایه ظاهر میشود مشابه با رنگ قرمز لایه دیگر خواهد بود. علاوه بر دوربینها و نورپردازیهای مخصوص، انیمیشن سلولوئید به دستگاه های دیگری هم نیاز دارد تا
- * در راه شخصیتهای متحرک تغییر مسیر ایجاد کند (میز انیمیشن، پانتوگراف)
- * توده سلولوئیدها را متناسب با تک تک هزاران عکس دوربین با دقت مرتب کند (سوراخ کاری سلولوئیدها و چفت و بست دار کردن صفحهها)
- * فیلم نهایی را همگام و ویرایش کند (بینندگان، دستگاه های ویرایشگر، Splicer ها)
به طور خلاصه انیمیشن سلولوئیدی ، شکل پیچیده، پرزحمت و گرانقیمتی از انیمیشن است. البته بسیاری از بهترین نمونههای هنر انیماتورها را نیز تولید کرده است او در دهه ۱۹۶۰، هزینه های فزاینده تولید، اکثر انیمیشن های طولانی مدت را محدود کرد. سایر انیمیشن های تجاری نیز فشارهای مشابهی را تجربه کردنش کامپیوتر با قرار دادن ابزارهایی جدید در دست طیف بسیار وسیعی از انیماتورهای خلاق، چشم انداز انیمیشن را به شدت گسترش داد. شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.