کنتراست چیست و در زندگی چگونه به کار میآید؟
( کنتراست چیست و در زندگی چگونه به کار میآید؟ ) شرط آنکه هنگام به وجود آوردن آثار بصری بر کار خود تسلط کامل داشته باشیم، فهم صحیح رابطهی میان پیام و معنا از یک طرف و فنون بصری از طرف دیگر است. دانستن برخی از قواعد روانشناسی درباره دریافتهای حسی و آشنایی با خصوصیات عناصر اولیهی بصری پایهی محکمی است برای کسانی که جویای سواد بصری هستند. این جمله هنگام تصمیمگیری دربارهی حالت ترکیب بندی بسیار مفید است. با تکنیک ها و فنون بصری است که میتوان بر ایجاد معانی بصری احاطهی کامل یافت و از میان همهی فنون بصری کنتراست یا تضاد بیش از بقیه برای کنترل یک پیام بصری هنگام ایجاد آن دارای اهمیت است، به همین دلیل آن را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار میدهیم.
کنتراست و هماهنگی
هر مفهومی فقط در مقابل ضد خود معنا پیدا میکند. بدون سرما، گرمایی وجود ندارد، و یا بدون پستی، بلندی نیست، و بدون تلخی، شیرینی معنا ندارد. تضاد یا کانتراست موجود در پدیدهها باعث حساستر شدن قوای حسی ما نسبت به معنی آنها میشود. این کار به علت وجود اضداد صورت میگیرد.
سوزانه لانگر (Susanne Langer) در مقالهای به نام انتزاع در علم و هنر، مینویسد: «وحدت جویی احساسی از طرفی تمایز قایل شدن منطقی از طرف دیگر با یکدیگر رابطهی بسیار نزدیکی دارند که جزء اصول اولیه مربوط به شکل هاست. این موضوع بر قدما پوشیده نبود و بدان «وحدت در عین کثرت» میگفتند».
در جریان بیان تصویری، کنتراست عامل مهمی در به وجود آوردن یک کلیت منسجم است. کنتراست در همهی هنرها وسیلهی بسیار مهمی است که با آن، معنا قویتر بیان میشود و در نتیجه ارتباط برقرار ساختن سهلتر میگردد. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
باید تأکید کرد که هماهنگی و کنتراست چون در مقابل یکدیگر قرار میگیرند در کل جریان بصری از اهمیتی فوقالعاده برخوردارند چگونه دیدن و در نتیجه چگونه فهمیدن را به وسیلهی آنها میتوان دریافت. به نظر میرسد که بدن انسان طالب و جویای هماهنگی و آرامش خاطر در حال بسط است، این همان چیزی است که در مسلک بوداییهای «ذن» به آن «مراقبه در حال بسط و آرامش مطلق» میگویند. همانطور که روانشناسان گشتالت معتقدند ما نیازمند آنیم که محرکهای مختلف را به صورت یک کل واحد در آوریم و از تشنج با تنش بکاهیم، تا بتوانیم پدیدهای را به صورتی معقول در آوریم و برایش توضیح عقلی بیابیم و ابهام و سردرگمی را از میان برداریم. در زمینهی بحثهای منطقی نیز اهمیت کنتراست یا تضاد به خوبی آشکار میشود. اگر انسان در جریانات فکری تاریخی خود به همهی آن چیزهایی که در طلبش بود میرسید، سبکباری، سکون و تعادل مطلق به وجود میآمد، کنتراست نقطه ی مقابل تعادل است، کنتراست یا تضاد برهم زنندهی آن تعادل است، ذهن را تحریک و توجه را جلب میکند. بدون کنتراست کلیهی مدرکات ذهن از بین میروند و حالتی شبیه به مرگ یعنی حالت فنا به وجود میآید. اگر تمام محیط، لکههای رنگ و تمام سایه روشنها بدون استثنا به خاکستری تبدیل شوند، رؤیت بدون دیدن، مانند زیستن بدون زنده بودن، صورت میپذیرد. این وضعیت شبیه وضع پالینو روس (Palinurus)، است که محکوم شده بود زنده به گور شود و تمام وقایعی را که در قبر برایش اتفاق میافتد حس کند.
روانشناسان معتقدند رؤیاهایی که در خواب میبینیم برای ذهن انسان مانند عمل تعریق است، زیرا از طریق آنها ذهن از کلیهی سموم تصفیه میشود و از کدورت شستشو مییابد و این عمل برای سلامت روان ما بسیار لازم است. به همین ترتیب به نظر میرسد که جریان زنده ماندن نیاز شدیدی به تجربیات حسی و به خصوص تجربیات بصری از طریق دیدن دارد. ما چیزهایی را که میبینیم به مراتب بیش از آن مقداری هستند که بدان نیاز داریم، ولی با وجود آن اشتهای دیدن در ما به هیچ وجه کم نمیشود ما از طریق دیدن خود را به جزییات جهان متصل میکنیم و با دیدن به وسیلهی دیدهی باطن به تفکرات بصری میپردازیم حالا که جریان دیدن در حین عمل به سمت بیتفاوتی متعادل مطلق حرکت میکند باید به خود جریان توجه کنیم نه به نتیجهی نهایی آن. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
نقش کنتراست در عمل دیدن
در آموزش بصری، مفهوم کنتراست با موضوع دیدن یا ندیدن و وجود یا فقدان نور آغاز میشود. هر قدر هم دستگاه فیزیولوژیک چشم و سلسلهی اعصاب ما خوب کار کند و هر قدر هم که دیدنیهای زیادی در محیط باشد، در تاریکی مطلق هیچ کدام از ما نمیتواند ببیند. وجود چشم برای دیدن شرط دوم است، شرط اول وجود نور است. نور به صورت سایه روشن دیده میشود، یعنی از روشنی یا نور به تدریج به سوی تاریکی میرود و درجات رنگمایه ها به صورتی بسیار ظریف و خفیف تغییر مییابند. برای آنکه اشیا را بتوان دید باید این درجات مختلف را در جوار یکدیگر مشاهده کرد. به یاد داشته باشید که وجود یا فقدان رنگ تأثیری در میزان تاریک – روشن با رنگمایه ندارد، و اهمیت این عامل برای دیدن و نیز طراحی همواره ثابت است که به مراتب مهمتر از رنگ است.
روشنی را با رنگ های سفید نشان میدهند که به تدریج به سیاهی مطلق میرسد. بنابراین هر چیزی را که به صورت نقاشی یا طرح میبینیم، میتوان به وسیلهی این دو نوع مطلق تاریک – روشن یعنی رنگ سیاه و سفید نشان داد، که بیانگر خاصیت فیزیکی تاریک – روشنی نور است. نور دارای تعداد بسیار زیادی درجات تاریک – روشن یا رنگمایه است، در حالی که با ذرات رنگی در نقاشی بیش از حدود سی و پنج درجه را نمیتوان نشان داد و با این وصف سفیدترین درجه رنگ سفید را بدون نور نمیتوان دید، پس نور برای فیزیولوژی دیدن نقش حیاتی دارد، خواه نور ماه باشد یا خورشید و خواه از شمع باشد یا لامپ برق. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
اما یک حالت دیگر نیز به غیر از فقدان نور میتواند مانع دیدن شود و آن حالتی است که مثلا در آن، تمام پدیدههای موجود در محیط به رنگهای خاکستری در آیند در این حالت میشود دید، یعنی احساس کوری نخواهیم داشت، ولی توانایی تشخیص آنچه میبینیم به کلی از بین میرود. این مطلب گفته شد، تا بتوانیم نتیجه بگیریم که وجود کنتراست در رنگمایه ها نیز برای دیدن به همان اندازهی نور حیاتی است. به وسیلهی تاریک – روشنی یا رنگمایه وجود نقوش مختلف را حس میکنیم و با ترجمهی ذهنی به معنای این تاریک – روشنها پی میبریم و شکل ها و ابعاد و سایر خواص بصری آنها را در مییابیم. در جریان ترجمهی ذهنی تاریک – روشن ها به ابعاد و شکل ها و غیره که ما در تمام عمر خود با آن مواجه هستیم، به تدریج با جهان اطراف و پدیدههای بصری موجود در آن آشنا میشویم از انبوهی مورچه که روی زمین در حرکتند گرفته تا ماه و ستارگان با اندازهها و میزان درخششهای مختلف، نور نقش و نگارها را به وجود میآورد و این نقشها بیوقفه به وسیلهی ذهن تشخیص داده میشوند و سپس خبر مربوط به آن برای استفادههای بعدی در مغز ضبط میشود. برنارد برنسون( Bernard Berenson)، این موضوع را هنرمندانه در مقالهی دیدن و دانستن وصف کرده است: «تودهای سبز رنگ میبینیم. بعضی کدر، بعضی شفاف و پارهای براقاند، بعضی سوزنی شکلند بعضی صاف و پهن که بر ستونهایی استوانهای قرار گرفتهاند. آنها قهوهای هستند یا به سبز مایل به خاکستری میمانند. در کودکی یاد گرفتم که آنها درختند، برای آنها تنههایی را میسازم، با شاخهها و برگها، و برگها را تک تک روی آنها میگذارم، بر حسب نوع، بر آها نامهایی مثل بلوط، کاج و زیتون میگذارم، ولی چشمهای من فقط تودهای از رنگمایه های سبز میبیند».
بدین سان چشم و روند بینایی در جهات مختلف ورای رؤیت گسترش مییابند و به قلمرو عمل هوش وارد میشوند. عمل سلسله اعصاب ما به عمل و نحوه دیدن گره خورده است. لمس کردن، چشیدن، شنیدن و بوییدن همگی در دانش ما از جهان سهمی دارند و هر یک از آنها دیدههای ما ار از جهان تأیید و تقویت میکنند و گاه با آن در تضاد قرار میگیرند. برای آنکه بدانیم چیزی نرم یا سخت است آن را لمس میکنیم و برای تعیین معطر بودنش آن را میبوییم و آنها را میچشیم تا بدانیم به همان اندازهای که خوشبوست خوشمزه هم هست یا نه، و گاه برای آنکه بدانیم چیزی در حال حرکت است یا نه به آن گوش میدهیم. همهی حواس ما قدرت تمیز دهندگی دارند و بر میزان قدرت تشخیصمان از جهان میافزایند. اما کمتر کسی است که فضیلت دیدن را بر کلیهی حواس دیگر قبول نداشته باشد. دیدن هنگامی خوب انجام میگیرد که موضوع مورد دید به وسیلهی کنتراست از لحاظ بصری وضوح و روشنی پیدا کرده باشد. وجود کنتراست در هنر و در طبیعت برای بیننده و پدید آورنده موضوعی کلیدی است. دونالد آندرسون (Donald Anderson)، در کتابی به نام عناصر طرح، میگوید: «استفاده از کنتراست در استفاده از مواد خامی نظیر گل، مفتول، ذرات رنگی، خبر، صوت، کلمات، اعداد و غیره و تبدیل آنها به یک ساخت دارای انسجام و در سطح عالیتر از اهمیت ویژهای برخوردار است». شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.