فایل ها برای ما چه کارهایی انجام میدهند؟
( فایل ها برای ما چه کارهایی انجام میدهند؟ ) هر چند تقریبا تمامی کامپیوتر های دیجیتال از کدهای باینری استفاده میکنند، اما الزامأ بدین معنا نیست که آنها از کدهای مشابهی استفاده مینمایند. سیستم های کامپیوتر ای متفاوت یا پلتفرم ها از سخت افزار یا نرم افزار متفاوتی استفاده میکنند. در نتیجه، فایلی که در یک پلتفرم کامپیوتر خوانده یا پردازش میشود نظیر یک PC دارای Windows ممکن است در دیگری مانند Macintosh مورد استفاده قرار نگیرد. علاوه بر این، گوناگونیهای فراوانی در فرمت های فایل داده در درون و میان پلتفرم ها وجود دارد. یکی از نگرانیهای عمده توسعه دهندگان چند رسانه ای سازگاری فایل است که تضمین میکند کامپیوتر ای قادر به پردازش دستورالعملها یا داده هایی است که در قالب یک فرمت فایل مشخص رمزگذاری شدهاند.
فایل های برنامه به کامپیوتر دستورالعملهای خود را میدهد. این فایل ها شامل سیستم های عامل (Windows و os x)، زبانهای برنامه نویسی (Java و ++C) و برنامه های کاربردی (Excel ، Word و Photoshop) است. برنامه ها برای پلتفرم های کامپیوتر ای مشخص ایجاد شده و معمولا با پلتفرم های دیگر سازگار نیستند. توسعه دهندگان چند رسانه ای غالبأ از بیش از یک محیط کامپیوتر ای (معمولا PC ها یا Mac ها) استفاده میکنند. اولین مسئله سازگاری این است که آیا برنامه ای که تمایل به استفاده از آن را دارند با پلتفرم مورد نظر سازگاری دارد یا خیر. برنامه های کاربردی رایجی چون Word یا Photoshop غالبا در دسترس PC ها یا Mac ها هستند اما توسعه دهنده باید نسخه هایی مجزا از آن را برای هر پلتفرم تهیه کند.
فایل های داده چند رسانه ای نظیر متن، تصویر، صدا، ویدیو و انیمیشن دو چالش سازگاری را پیش روی میگذارند. چالش اول این است که آیا یک فرمت فایل از قابلیت سازگاری چند محیطی برخوردار است یا خیر. فرمتی را که دارای قابلیت سازگاری چند محیطی نباشد، نمیتوان در پلتفرم های دیگر استفاده کرد. به عنوان مثال، شرکت Microsoft فرمت تصویر BMP را ایجاد کرده و شرکت Apple فرمت PICT را. این دو فرمت داراری سازگاری چند محیطی نبوده و توسعه دهنده از تصاویر PICT در یک برنامه کاربردی طراحی شده برای کامپیوتر های شخصی دارای Windows استفاده نمیکنند. تصویر PICT جهت استفاده باید به فرمت Windows و یا فرمتی تبدیل شود که قابل استفاده در هر دو پلتفرم باشد مانند TIFF.
دومین مسئله مرتبط با سازگاری داده چند رسانه ای این است که آیا برنامه های کاربردی متفاوت در یک پلتفرم قادر به پردازش فرمت مشخص هستند یا خیر. توسعه دهندگان چند رسانه ای عناصر متعدد برنامه های خود را در نرم افزار رسانه ای مشخص نظیر واژهپرداز، برنامه های گرافیکی با برنامه های ویرایش ویدیو، ویرایش یا تولید میکنند. در برخی شرایط، توسعه دهندگان جهت ایجاد یک مؤلفه رسانه ای مشخص با چندین برنامه متفاوت کار میکنند. به عنوان مثال، آنها روی تصویری در یک برنامه ویرایش عکس کار کرده و سپس با استفاده از برنامه ای دیگر جلوه های ویژه به آن میدهند. عناصر متعدد رسانه ای که یک توسعه دهنده خلق و یا وارد (import) کرده است، بعدا با استفاده از نرم افزار تألیف با همدیگر ترکیب میشوند. در تمامی طول این فرایند اطمینان از سازگاری فایل هایی که استفاده میشود با برنامه های تألیف و رسانه ای مشخص که بعدها مورد استفاده قرار میگیرند بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال، بعضی از فرمت های تصویر مانند TIFF را میتوان در بسیاری از برنامه های ویرایش تصویر استفاده کرد، این فرمت ها همچنین با نرم افزار تألیف سازگار هستند. فرمت های جدیدتر و آن دسته از فرمت ها که برای اهداف مشخصی تولید شدهاند، فاقد پشتیبانی وسیع بوده و پشتیبانی از آن، به عنوان مثال، PNG، رقیب فرمت GIF به وسیله بسیاری از برنامه های ویرایش تصویر زمان گیر است.
فرمت های فایل طبیعی مثال مهمی از فایل های تخصصی هستند. این فرمت ها، قراردادهای رمزگذاری به کار برده شده توسط برنامه های کامپیوتر ای مشخصی چون Adobe Photoshop یا Corel Painter هستند. فرمت های طبیعی شامل اطلاعات مشخص برای برنامه ای هستند که آنها را به وجود آورده است. به عنوان مثال، یک فایل در فرمت طبیعی PSD (Photoshop) شامل اطلاعاتی در مورد فیلترها و سایر جلوههایی است که در حین ویرایش تصویر به کار رفته است. در کل، فرمت های فایل طبیعی با سایر برنامه های کاربردی ناسازگار هستند. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
چک لیست فرمت فایل برای ایجاد چند رسانه ای
آیا فرمت با موارد زیر سازگار است؟
- * سیستم عامل پلتفرم توسعه
- * سیستم عامل پلتفرم توزیع
- * نرم افزار رسانه ای مشخص توسعه دهنده
- * نرم افزار تألیف توسعه دهنده
آیا ابزار تبدیل فایل جهت تولید یک فایل سازگار در دسترس است؟
آیا تمامی نسخههای فایل های اصلی تمامی عناصر رسانه ذخیره سازی شدهاند؟
تبدیل فایل
مشکلات سازگاری فایل را غالبا میتوان از طریق تبدیل فایل که فرآیند تبدیل یک نوع فایل به نوعی دیگر است، مرتفع ساخت. میتوان با برنامه های کاربردی خاص مانند Equilibrium’s Debabelizer تبدیل فایل را انجام داد. استفاده از عملکرد “Save as” جهت انجام تبدیلها در نرم افزار های محبوب رسانه ای مشخص امکانپذیر است. به عنوان مثال، یک تصویر TIFF ضبط شده توسط یک اسکنر را میتوان در Photoshop باز کرد و آن را به پسوند JPEG توسط استفاده در وب ذخیرهسازی کرد.
نگهداری فایل
فرمت های گوناگونی که برای ایجاد و توزیع یک برنامه چند رسانه ای نیاز است، نگهداری دقیق فایل های اصلی و مشتق شده را مهم جلوه میدهند. نگهداری درست یک فایل میتواند در زمانی که به بازبینی و یا به هنگام رسانی برنامه ها نیاز است، صرفهجویی به عمل آورد. علاوه بر این، اطلاعات غالبا در تبدیل فایل از دست رفته و یا تغییر مییابد. نگهداری فایل اصلی در زمانی که یک برنامه به بازبینی نیاز داشته و یا به نسخههای کیفیت بالا برای پروژههای آینده نیاز است، بسیار اهمیت دارد.
نگهداری فایل اثربخش دارای سه مرحله عمده است: شناسایی، دستهبندی و محافظت. فایل ها را باید با دقت بر حسب محتوای مشخص، نوع عمومی و یا برنامه مولد آنها شناسایی کرد. محتوا را باید با اسامی فایل که آن را از آیتمهای دیگر متمایز میسازد مانند MouseClickSound،OctSalesPrice ، LargeLogo شناسایی کرد. با ایجاد اسامی معنیدار برای فایل ها میتوان از بسیاری از شکها و شبهات در زمان ایجاد و یا بازبینی برنامه های کاربردی اجتناب ورزید. انشعابهای استاندارد که شرح آن در بالا رفت نوع فایل یا برنامه های مولد آنها را شناسایی میکند و آنها را حتما باید در اسامی فایل نگه داشت. مانند: OctSalesPrice.doc، LargeLogo.gif ، MouseClickSound.aif.
دستهبندی، به فرایند دستهبندی معنیدار فایل های مرتبط گفته میشود. پوشههای الکترونیکی همان نقش کلی خود را به عنوان پوشههای کاغذی انجام میدهند. فایل ها زمانی که در گروههای تصویر، سندهای متنی، کلیپهای ویدیویی و الی آخر دستهبندی میشوند، راحتتر جایگزین نیز خواهند شد. دستهبندیهای مشخصتر در توسعه چند رسانه ای اهمیت بیشتری دارد و در نشان دادن ساختار کلی یک برنامه دارای مزیت است: CellDivisionAnimations ,LessonOne Answers June SalesImages و البته ما نباید دستهبندی مهم دیگری را از یاد ببریم: Source Video ,SoundOriginal، PhotoOriginals سرانجام این که نگهداری فایل شامل آمادهسازی و ذخیرهسازی نسخههای پشتیبان، همچنین توزیع آنها به افراد یا دپارتمانهایی میشود که برای کارهای آینده خود به آنها نیاز خواهند داشت. از جمله ملاحظات کلیدی دیگر پایداری و قابلیت دسترسی به رسانه ذخیره سازی و تضمین این امر است که فایل های مهم در بیش از یک موقعیت ذخیره سازی شده باشند. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
دیجیتالی کردن
توسعه دهندگان چند رسانه ای با دامنه وسیعی از رسانه ها سروکار دارند و هر یک از آنها معمولا در فرمت دیجیتال بهتر کار میکنند. حروف و اعداد واحدهای مجزا هستند. گویی آنها پیشاپیش در کدهای دیجیتال نمایش داده شدهاند. قراردادی که به سهولت حروف یا اعداد مشخص را با کدهای مشخص شناسایی میکند. به عنوان مثال، کد ۱۱۱۱۱۱۱۰۰۱۰۰۰۱۰۰ ASCII حروف N و ۰ را نشان میدهند.
نمونه برداری قادر به تولید مجدد یک فرمت دیجیتال فوقالعاده از منابع آنالوگ میشود اما غالبا فایل های بسیار بزرگ را نیز تولید میکند. توسعه دهندگان چند رسانه ای باید به طور مستمر در کیفیت رسانه ها با نیاز به توزیع کارآمد و اثربخش محصولات خود توازن ایجاد کنند. دو فاکتور بسیار مهم که بر کیفیت رسانه نمونه برداری شده اثر میگذارد درجه وضوح و نرخ نمونه است. درجه وضوح نمونه به طور مستقیم به مسئله مهم دیگری در تولید رسانه دیجیتال مرتبط میشود که کمی سازی است. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
درجه وضوح نمونه و کمی سازی
درجه وضوح نمونه تعداد بیت های استفاده شده در نمایش یک نمونه دیجیتال است. کمی سازی؟ فرایند گرد کردن مقادیر یک نمونه به نزدیکترین مقدار در دسترس در کد دیجیتال به کار برده شده است.
تمامی نمونه برداری ها شامل مقداری کمی سازی هستند. این بدین خاطر است که پدیدههای آنالوگ پیوسته بوده و نمونه برداری همواره مجموعهای از مقادیر مجزا تولید میکند. از آنجا که زمان و فضا به طور نامتناهی قابل تقسیم هستند، پس هیچ ثبت محدودی از نمونه ها قادر به ضبط تمامی اطلاعات در یک منبع آنالوگ نیست: تمامی نمونه ها در حقیقت گرد شدهاند. از طرف دیگر نمونه برداری دیجیتال با کیفیت بالا قادر است نسخههای دیجیتال غیرقابل تشخیص مجازی از رسانه های آنالوگ تولید کند. کمی سازی تنها زمانی مشکل آفرین است که درجه وضوح نمونه بسیار پایین باشد. به عنوان مثال، عکسها غالبا دارای هزاران سایه از رنگ هستند. چنانچه درجه وضوح نمونه کاهش یابد، بیت های کمتری برای رمزگذاری در دسترس بوده و رنگهای کمتری قادرند به نمایش گذاشته شوند. از این رو، بعضی از نمونه های رنگ را باید کمی سازی کرد یعنی آنها را با نزدیکترین جانشین موجود تطبیق داد. در صورتی که رنگهای بسیار اندکی در دسترس باشد، بخش عظیمی از داده تصویر اصلی از بین میرود. به عنوان مثال، صورتی کمرنگ و قرمز را باید با نزدیکترین تطبیق خود یعنی قرمز روشن به نمایش گذاشت.کاهش درجه وضوح نمونه از ۲۴ بیت به ۲ بیت دامنه رنگهای مجزا را از میلیونها به تنها چهار رنگ کاهش داده است.
رنگهای قهوهای و سبز باید به رنگ سیاه یا خاکستری کمی سازی شوند. رنگهای ضعیف و سایههای رنگ آبی نیز در آسمان باید حذف شوند.
استفاده از کدها با بیت های بیشتر، یا به سخن دیگر افزایش درجه وضوح نمونه با جلوههای کمی سازی مقابله خواهد کرد. ۱۶ / ۷ میلیون رمزگذاری متمایز در جه وضوح نمونه ۲۴ بیتی، اختصاص دادن یک کد متفاوت به هر سایه از رنگ را که توسط آدمی قابل تمیز باشد امکانپذیر ساخته است. این امر تصاویری را تولید کرده است که با کیفیت عکسهای آنالوگ ۳۵mm رقابت میکند.
نرخ نمونه
دومین فاکتور مهم در تعیین کیفیت صدا و تصاویر دیجیتال، نرخ نمونه است. نرخ نمونه تعداد نمونه های گرفته شده در یک واحد از زمان (صداها) یا فضا (تصویر) است. در مورد صدا، این نرخ با کیلوهرتز، یعنی هزاران نمونه در هر ثانیه بیان میشود. نرخ نمونه برای تصاویر با فضایی که پر میکنند تعریف میشود و به آن درجه وضوح فضایی میگویند. درجه وضوح فضایی معمولا از هفتاد و دو تا چند هزار پیکسل در هر اینچ متفاوت است. شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
نرخ نمونه پایین، کیفیت تصاویر دیجیتال و صداها را کاهش میدهد زیرا آنها اطلاعات آنالوگ اصلی را حذف میکنند. به عنوان مثال، فرکانس یک صدا به وسیله نسبتی تعیین میشود که در آن شکل موج بالاترین و پایینترین بسامد خود را تکرار کند. در صورتی که نمونه های بسامد اندکی برگرفته شده باشد، اطلاعات فرکانس حذف شده و نسخهای “هموار” و صدای بمی از نسخه اصلی تولید خواهد شد. در تصاویر، تعداد کم نمونه ها موجب میشود تا کیفیت مانند حد فاصل رنگها در خطوط از بین برود و غالبا تصویری “غیرکامل و مبهم” تولید میکند.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.