عناصر بصری چه میگویند؟
( عناصر بصری چه میگویند؟ ) در روابط موجود در یک تصویر نیروی کشش و جاذبهی عناصر نسبت به یکدیگر اصل دیگری از نظریهی گشتالت را تشکیل میدهد و به آن قانون جمع شدن اطلاق میشود که در ترکیب بندی ها دارای ارزشی بسیار است. این اصل در زبان مربوط به تصاویر از دو حیث دارای اهمیت است و دربارهی آن وضعی از حالات بصری است که میان عناصر موجود در آن بر اثر تأثیر متقابل و نسبی آنها بر یکدیگر نوعی رابطهی بده و بستان به وجود میآید. یک نقطه به تنهایی با کل شکل ارتباط برقرار میکند، ولی چون تنهاست، رابطهاش با فضای مربع منحصر به تأثیر متقابل خفیفی میشود. در شکلی که دو نقطه دیده میشود. رابطهی متقابل این دو نقطه در این است که آنها برای جلب توجه کردن با یکدیگر به رقابت و نزاع میپردازند و چشم نمیداند که اول به کدام توجه کند، زیرا هر یک عبارتی هستند نسبتا مستقل از دیگری و به علت فاصله زیاد میان آنها دافع یکدیگر به نظر میآیند. هر چه این دو نقطه به یکدیگر نزدیکتر شوند، نیروی جاذبه میان آنها بیشتر میشود. در عمل دیدن، که به طور طبیعی انجام میگیرد، واحدهای منفرد بصری مجموعه شکل های ویژهی دیگری را به وجود میآورند. هر چه نقطه ها به هم نزدیکتر باشند به وجود آوردن شکل های پیچیدهتر به وسیلهی آنها بیشتر میشود. انسان همیشه به صورت حسی، نیاز مبرمی به ساختن کلیتها از درون واحدهای منفرد دارد، که در این مورد کار او متصل کردن حسی نقاط به یکدیگر است و این بر اثر نیروی جاذبه میان نقاط صورت میپذیرد. انسان دوران باستان نیز بر اثر همین پدیدهی بصری بود که با دیدن نقاط روشن ستارگان در آسمان شب، در آنها صورتهایی شبیه به شکل های دیگر مییافت.
ما هنوز هم با نگریستن به آسمان بیابر و پر ستاره در شب، قادریم از آن نقاط روشن، صورت فلکی دب اصغر و دب اکبر و نظیر آنها را بیابیم، و اینها صورتهابی هستند که پیشینیان ما نیز تشخیص داده بودند و شاید امروز بتوانیم در این نقاط روشن صورتهای جدیدی بیابیم.
اهمیت دیگری که قانون جمع شدن برای آموزش بصری دارد. فهم چگونگی تأثیر عناصر مشابه بر یکدیگر است. در زبان بصری عناصر مشابه یکدیگر را جذب میکنند و غیر مشابهها دافع یکدیگرند. که در نتیجه چشم خطوط مفقود را خود به خود به وسیلهی مربوط ساختن واحدهای مشابه ردیابی میکند. تشابهات و اختلافهای بصری میتواند به صورتهای گوناگونی وجود داشته باشد که در عمل دیدن و قانون جمع شدن همین حالت را پیدا میکنند تشابهات دیگر میتواند در اندازه بافت ، رنگمایه یا تونالیته و غیره نیز باشد. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
مثبت و منفی
هر چیزی را که میبینیم یا موضوع اصلی است و یا عاملی کمکی و فرعی است، همانطور که در کلام نیز اسم، جنبهی اصلی و صفت، جنبهی فرعی دارد، در پیامهای بصری نیز این رابطه پیوندی نزدیک با مراحل دیدن و فهم جذب کردن خبر دارد. یک مربع مثال خوبی برای یک عبارت مثبت بصری است، زیرا حدود و کیفیت خود را به روشنی بیان میکند. در مثالهای زیر مربع سادهترین میدان دیدی است که میشد انتخاب کرد. با آنکه نقطه نیز یک عنصر سادهی بصری است، ولی با ورود آن به داخل این میدان نوعی فشار بصری به بیننده وارد میکند (مربع سفیدی که یک نقطه سیاه داخل وجود دارد) و توجه و علاقه ی بصری او را تا حدودی از مریح معطوف به خود میسازد. این مثال آغاز مرحلهای است که مثبت و منفی یا پوزیتیو و نگاتیو در دیدن مطرح میشود. معنا و اهمیت مثبت و منفی فقط در این است که تمام عناصر و رخدادهای بصری موجود در یک تصویر با آنکه از یکدیگر مستقل هستند، در عین حال با هم در اتحاد نیز هستند. در شکل هایی که متشکل از یک مربع سفید با یک نقطه سیاه در داخل آن یا یک مریع سیاه با یک نقطه سفید داخل آن هستند، میتوان دید که مثبت و منفی بر خلاف مفهوم رایج آن در فیلم و عکاسی به معنای تاریکی و یا روشنی تصویر و یا شکل معکوس آن نیست. در اینجا، خواه نقطه به صورت تیره روی میدانی روشن قرار گیرد و خواه روشن روی میدانی تیره باشد، در هر حال یک شکل مثبت است، زیرا فعال شدن فشار بصری به علت آن است و مربع شکلی منفی است به عبارت دیگر در مواجه شدن با یک تصویر، آنچه تأثیری عمده بر چشم بیننده بگذارد عنصر مثبت است و آنچه حالتی خنثیتر داشته باشد عنصر منفی محسوب میشود وجود مثبت و منفی گاه در دیدن باعت خطای باصره میشود، اغلب اتفاق میافتد به چیزی که نگاه میکنیم به علت نشانههای بصری خاصی که دارد آن را به شکل دیگری میبینیم. مثلا ممکن است از دور چیزی به نظرمان بیایید که فکر میکنیم سگی است که روی پاهای عقبش ایستاده است و وقتی به آن نزدیکتر میشویم میفهمیم که در حقیقت دو نفر انسان بودهاند که با هم گرم گفتگو هستند، و یا ممکن است یک قطعه سنگ در نظر ما به صورت آدم جلوه کند. توجه به علایم و نشانههای بصری نسبتا فعال و مثبت، ممکن است باعث شود که ما آنچنان گمراه شویم که نتوانیم به درستی شکل مورد نظرمان را معین کنیم. خطای باصره همیشه مورد توجه روانشناسی مکتب گشتالت بوده است. علیرغم آنکه جریان جمعآوری یک خبر ممکن است طولانی و یا بغرنج باشد، چشم همواره در جستجوی یافتن یک راه ساده برای تشخیص موضوع است، در فرهنگ چین علامتی وجود دارد به نام «یین و یانگ» که مثال خوبی است از این نوع تضاد همزمان با طراحی که دو عنصر مکمل در آن به کار رفته است جنب و جوش و تحرک دایم این علامت به علت سادگی مفرط آن است که در عین حال بسیار بغرنج نیز میباشد و به این دلیل مثبت و منفی در آن هرگز حل نمیشود این علامت نمونهای عالی از ترکیب دو عنصر در یک کل واحد به متعادلترین صورت ممکن است. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
مثالهای دیگری نیز برای نشان دادن این حقیقت فیزیکی – روانی وجود دارد که طرح آنها باعث فهم بهتری از زبان بصری میشود.
در یک میدان دید بصری شکلی که بزرگتر است به نظر جلوتر و نزدیکتر به ما میرسد. اگر این دو شکل کمی روی هم بیایند، پدیدهی مذکور نشدید میگردد و نیز به نظر میرسد که عنصر روشن روی زمینهی تیره منبسط میشود حال آنکه عنصر تیره روی زمینهی روشن به حالت انقباض در میآید. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
برای آموزش زبان گفتاری شیوه جدیدی را موسوم به شیوهی برلیبز (Berlitz) به وجود آوردهاند. در این شیوهی آموزش زبان، به یاد گرفتن صرف افعال، املای کلمات و دستور زبان نیازی نیست، بلکه زبان عملا به کار گرفته میشود. در ارتباط بصری نیز شیوهی مشابهی وجود دارد، فقط باید مواد یا گچ را بر داشت و به ترسیم پرداخت، خواه یک نقشهی سریع برای اتاقی جدید و خواه طرحی برای یک تابلوی اعلانات باشد. برای به وجود آوردن یک پیام یا یک نقشه و یا یک برداشت خاص ذهنی، استفاده از شیوهی بصری بسیار مناسب است. ولی طراحی به این شیوه را چگونه میشود با آموزش حساب شده هماهنگ کرد؟ تفاوت میان نگرش مستقیم و شهودی برای خلق یک اثر بصری و نظریهی لزوم تعلیم و آموزش بصری، در نتیجهی کار آنها به چشم میخورد. میزان دقت و نزدیکی میان شکل بصری پیام و منظور و محتوای آن در این دو شیوه متفاوت خواهد بود. در ارتباط به وسیلهی کلام، آنچه گفته میگردد فقط یکبار شنیده میشود و دیگر اثری از آن نخواهد ماند. یادگیری نوشتن این امکان را به ما میدهد که بر مطلبی که میخواهیم بیان کنیم تسلط بیشتری داشته باشیم و امکانات تعابیر و برداشتهای گوناگون را به کمترین میزان بکاهیم. یک پیام بصری نیز با کمی تفاوت تقریبا شبیه به همین مورد است. شیوهی ارتباط به وسیلهی تصویر بغرنجتر است و از این رو امکان محدود کردن تعداد تعابیر مختلف از پیام دشوارتر میشود، اما، با دانش عمیقتری از جریانات حسی که نحوهی واکنشهای ما را نسبت به محرکهای بصری تعیین میکند، میتوان میزان کنترل خود را در به وجود آوردن معانی به وسیله شکل های بصری افزایش داد.
در این قسمت فقط پارهای از امکانات موجود در اخبار بصری، آمد. ولی میتوان از آنها در جهت توسعهی یادگیری زبان عناصر بصری استفاده کرد تا به کمک آن هر کس بتواند این شیوه را بهتر بفهمد و بدان وسیله بیان کند. دانستن مطالبی دربارهی ادراکات حسی انسان، در نحوهی پیاده کردن یک ترکیب بندی سودمند است. در واقع این نوع مطالب به منزلهی دستور زبانی است برای کسانی که درصدد یادگیری سواد بصری هستند. سواد خواندن و نوشتن الزاما شخص را شاعر نمیکند، لزومی هم ندارد که بکند. به همین قیاس نیز میتوان گفت که هر طراح یا سازندهی پیامهای بصری الزاما نباید هنرمندی بسیار توانا باشد. این نوع مطالب مقدمهای است برای فهمیدن تواناییهای موجود در نسل انسان که هم اکنون در محیطی مملو از انواع رسانه های بصری قرار گرفته است. این نوع قواعد اولیه برای کسانی که از نظر بصری هیچ آموزشی ندیدهاند به عنوان دستور یا برنامهی کار میتواند بسیار مفید باشد به وسیلهی آن میتوانند بر محتوای آثار بصری خود نظارت بیشتری داشته باشند تا آنها را به صورتی مقبولتر و قابل فهمتر ارائه دهند. شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.