خط تجسمی و توضیحاتی در این باب
( خط تجسمی و توضیحاتی در این باب ) گفتیم که خط تجسمی میتواند دو گونهی متمایز داشته باشد: خط تجسمی محتوایی و خط تجسمی ملموس یا مادی شده. خط تجسمی محتوایی از شکافتن تاریکی و ایجاد روشنایی از آن و یا برعکس از تمرکز و تراکم روشنایی به صورت تاریکی به وجود میآید ولیکن آیا تراکم نور میتواند تاریکی به وجود آورد؟ آری، از دیدگاه هنر امکانپذیر است، همانطور که خورشید جهان افروز از دیدگاه فیزیک نقطهای سیاه با لکهای تیره است.
هنگامی که در پایان شب، سپیدهی بامدادی آشکار میشود، عملا تاریکی شب میشکافد، و از آن روشنایی پگاه یا بامدادی بیرون میزند. مرز پیوستگی این تاریکی و آن روشنایی خطی است که هر چند در آغاز دیده نمیشود ولیکن به آسانی حس میشود و «خط تجسمی محتوایی» یا به طور ساده «خط محتوایی» گفته میشود.
قرآن مجید در موارد متعدد از «خروج نور از تاریکیها» و یا «خروج تاریکیها از نور» سخن میگوید و برای هر کدام از این دو مورد ویژگیهای خاصی قائل میشود. در هر صورت، با به وجود آمدن تاریک – روشن، یعنی ایجاد و کنار هم گذاری دو بخش تاریک و روشسن، خط تجسمی به وجود میآید. این خط نه ضخامت دارد و نه پهنا و سوی آن نیز نامشخص است، زیرا در طول خود و در اثر نیرویی انفجاری از تاریکی بیرون میزند. اینجا نقطه آغازش یا تکوینی وجود ندارد. لیکن اگر رویههای تاریک و روشن در جهت خاصی از خود حرکتی ایجاد کنند، خط تجسمی ایجاد شده نیز واجد سو و جهت میشود. در موردی که رویههای تاریک و روشن حرکتی دورانی داشته باشند، خط تجسمی نیز به خطی دورانی یا خمیده تبدیل میشود، در این حال با رنگ تاریک – روشنها متباین یا متضاد میگردد. اگر رنگها گرم باشند، خط تجسمی خمیده که به دلیل خمیده بودنش دارای سردی سرشتی و درونی است گرمتر جلوه میکند و رنگهای گرم را برخلاف، آرامتر، ملایمتر و متعادل میسازد. در صورتی که رنگ تاریک – روشن است. آنچه که در ویژگیهای خط در آغاز این مبحث بیان شد میتواند در مورد خط تجسمی به کار گرفته شود. در صورتی که خط تجسمی افقی با رنگهای گرم تاریک – روشنها همراه باشد، آنها را ملایمتر کرده و خود نیز از آرامش و سردی خود میکاهد و خط تجسمی عمودی با رنگهای سرد تاریک – روشنها همجوار شده، ویژگی گرم خود را میکاهد و از سردی رنگهای تاریک – روشنها نیز کم میکند. خط تجسمی سرد با تاریک – روشنهای سرد، متقابلا اثر یکدیگر را میافزایند. خط تجسمی گرم با تاریک – روشنهای گرم بر عکس، متقابلا اثر یکدیگر را کم میکنند و هماهنگی رنگی اثر را شدت میدهند، در یک ترکیب کاملا شاد و پویا آرامند و در یک ترکیب سرد و آرامنده و ایستا موجب تحرک میشوند. از این دو خاصیت در ترکیبهای پویا و ایستا استفادهی شایانی میشود، خطوط تجسمی میتوانند به صورت اریبی و یا آزاد آشکار گردند. در این موارد تمام خواص و ویژگیهای خط های اریب و آزاد را در خود دارند. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
خط تجسمی ملموس یا مادی شده، از تورم، زمینه در یک امتداد ایجاد میگردد. یعنی زمینه در اثر نیرویی بیرونی، یا فضا در اثر نیرویی بیرونی نسبت به محل تشکیل خط، از حالت عادی خارج شده و در یک امتداد برجسته میگردد. این برجستگی زمینه به صورت خط را میتوان با افزودن یک خط مادی بر زمینه (به ویژه در هنرهای تجسمی پیکرتراشان) عملی کرد. این گونه «خط تجسمی مادی»، یا ملموس، بساواست و لمس میشود، میتوان آن را حس کرد و میتوان از برجستگیاش کاست با بر آن افزود این گونه خط تجسمی، از دیدگاه فیزیک دارای سه بعد مختلف است: درازا یا بلندا دارد، پهنا دارد و واجد ژرفا یا عمق است که در مورد خط اصطلاحا «ستبرا» با «ستبرى خط»، میگوییم. خط تجسمی برجسته علاوه بر این که میتواند به خود رنگ گیرد و تمام ویژگیهای خط را در بر داشته باشد، یک ویژگی خاص خود نیز دارد و آن «بی رنگی» است که با وجود این از ملموس بودن و حس شدنش نمیکاهد و در موجودیتش تغییری حاصل نمیشود. وقتی خط تجسمی مادی همرنگ زمینه باشد، آن را «خط تجسمی بی رنگ» مینامیم. «تنش» یا «رفتار»، خط تجسمی مادی در برابر «نور» با دیگر خط ها متفاوت است: «خط تجسمی مادی سایه میافکند و سایه میگیرد«، میتوان برای خط تجسمی مادی شده تعبیر دیگری ارائه کرد: «خط تجسمی مادی شده، از مادی شده خط نگاشتاری حاصل میشود و یا به عبارت دیگر خط تجسمی مادی شده، تجلی مادی خط نگاشتاری از فراسوی ژرفای فضاست، دربارهی خط تجسمی مادی شده، صرفا نباید ویژگیهای خطی بررسی و کنکاش شوند بلکه باید با آن به مثابهی یک «مشکل برجسته»، عمل نمود و همیشه آن را | از دیدگاه یک هنرمند «پیکرتراش» یا «پیکرساز»، مورد پژوهش قرار داد.
در یک ترکیب هنری، انواع گوناگون خطوط میتوانند برای توجیه کمال مطلوب هنرمند و تکامل مفهوم اندیشه ارائه شده و نیز برای تقویت یا تضعیف اثر رنگهایی که اجبارا باید به کار برده شوند، با هم ترکیب شوند. خواه این خط ها نگاشتاری باشند یا تجسمی، آنچه که مسلم است و باید به آن اهمیت زیاد داد این است که نمیتوان به دلیل «تنش» و « رفتار»، مغایر خطوط ، بی سابقه ترکیبی از خطوط خمیده و راست ایجاد کرد. این بیان مفهوم آن را دارد که چنین ترکیبی امکانپذیر نیست و یا چنین ترکیبی اگر باشد غلط، نارسا یا نا زیبا است، بلکه باید نخست ترکیبی از خطوط راست گونهگون و ترکیبی از خلوط خمیده متفاوت در همان محدوده زیربنایی فراهم کرد. سپس هر دو ترکیب را در هم ادغام نمود، ناخوشایندیها و نارساییها را از بین برد و کمبودهایش را که در نتیجه حذف بخشهایی الزامی شدهاند، تأمین کرد و آنگاه ترکیب مورد نظر (از راست – خط ها و خمیده – خط ها) به دست آورد. در این میان سه اصل مشهور ترکیب به وجود میآید: حذف، تعدیل و اغراق. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
خطای چشم (چشم فریبی) در ارتباط با خط
ترکیب خطی در یک اثر هنری، به ویژه در اثری نگاشتاری اغلب برای بیننده اشکالهایی به وجود میآورد و هنرمند باید و میتواند از این اشکالها برای القای اندیشههای غیر واقعیگرا بهره گیرد. ما مجموعهی این ایرادها و اشکالها را «خطای چشم، یا چشم فریبی» میگوییم که در این بخش چند مورد آن را بررسی میکنیم.
چشم ما در ارتباط با خط همیشه درست عمل نمیکند. نحوهی برخورد خطوط با یکدیگر در نظمهای ویژهای گاهی نتایجی میدهد که با واقعیت تصویر مغایر است. به عنوان مثال دو خط عمود بر هم و لیکن با اندازهای برابر، آن که عمودی است، بزرگتر از آنکه افقی است، دیده میشود، اگر عمودی درست بر میان افقی عمود شود و هنگامی این دو خط برابر دیده میشوند که خط افقی ۲۰ تا ۲۵ درصد از خط عمودی بزرگتر باشد. اگر موقعیت عمودی به یک خمیده – خط منظم واگذار شد، علاوه بر پدیدهی اشتباهی بالا، فاصلههای مختلف در طول موقعیت عمودی نیز درست دیده نخواهند شد.
تنش دو سر یک پاره خط (خواه عمودی یا افقی) در ارتباط با خطوط فرعی که با آن گوشهای خاص میسازد در طول پاره خط اثر میگذارد. گوشههای باز در دو سر پاره خطی، آن را بلندتر از اندازهی حقیقیاش (که به وسیلهی پاره خط هایی با گوشهی راست در دو سر خط اصلی مشخص میشود) نشان میدهند و پاره خط هایی با گوشههای تند آن را کوتاهتر جلوهگر میسازند. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
خطوط همگرا و واگرا
خطوط «همگرا»، خطوطی هستند که در ارتباط با یک خط افقی یا عمودی که خط پایه یا محور نامیده میشود نگاه بیننده را به میان خط و یا به عبارت دیگر به «درون» رهنمون کنند.
در مورد «واگرایی» مسئله درست عکس آن است. خاصیت واگرایی بزرگتر نشان دادن و ویژگیهای همگرایی کوچکتر جلوه دادن خط محور است.
خط شاخص شکل است و بغرنجیهای یک تصویر در هنر به وسیلهی آن بیان میشود. سه شکل اصلی وجود دارد، مربع، دایره و مثلث متساوی الاضلاع. هر یک از این سه شکل دارای ویژگیهایی مخصوص به خود هستند و به هر یک از آنها حالات و خصوصیاتی نسبت داده شده است که یا به علت شکل ذاتی آنها بوده است و یا به علت واکنش دستگاه فیزیولوژیکی – روانی انسانها و یا به دلیل تعابیر خاص فرهنگی و غیره، مثلا به مربع حالت بیحرکتی، صداقت، صراحت و استاد کارانه نسبت داده شده: مثلث فعالیت، جدال و انقباض را تداعی میکند و دایره بیانتهایی، گرما و محفوظ بودن را، تمام شکلهای اصلی مسطح، ساده و ابتدایی هستند و میتوان به سادگی آنها را ترسیم کرد یا به زبان تعریف کرد. مربع شکل چهارضلعی با چهار زاویهی نود درجه در چهار گوشهی آن و چهار ضلع کاملا مساوی با یکدیگر است، دایره شکل مدور پیوسته و بستهای است که کلیهی نقاط روی خط پیرامون آن از نقطهای در مرکز آن دارای فاصلهی مساوی باشد.
مثلث متساویالاضلاع شکلی است که اضلاع و زوایایش همه با هم برابرند. با ترکیب انواع این سه شکل اصلی میتوان تصویر کلیهی شکلهای موجود در طبیعت و یا در ذهن بشر را ساخت. شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.