ارتباط بصری و برنامه های مهم متعلق به آن
( ارتباط بصری و برنامه های مهم متعلق به آن ) اجزای اولیهی کلیهی هنرها و صنایع بصری ، نظم و نثر ادبی، موسیقی و نظیر آنها شکل و محتواست. منظور از محتوا موضوعی است که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم بیان میشود و خصوصیت اصلی هر خبر یا پیام است. ولی در ارتباط بصری شکل و محتوا هرگز از یکدیگر جدا نیستند. ارتباط بصری به انواع گوناگونی صورت میپذیرد مثلا روزنامه یا پوستر و بسیاری از مواد چاپی به شدت وابسته به کلمات و رمزها یا سمبل ها هستند، و تصویر عکاسی به طور عمده از طریق ضبط تصویری دقیق محیط به نقل خبر میپردازد، و نقاشی انتزاعی با استفاده از عناصر خالص بصری به وسیلهی ساختن که با اسکلت ساختمان قابل مقایسه است، ارتباط برقرار میکند، و محتوا در هر یک از این گونهها به نوعی خاص جلوهگر میشود. ممکن است از چند نوع مختلف از پیام های بصری محتوایی مشابه بیان شود، ولی باید نحوهی بیان آن متناسب با آن نوع به خصوص باشد، در نتیجه هر یک از آنها از نظر ترکیب بندی و نوع عناصر موجود در آنها با دیگری به میزانی چند تفاوت دارد. هر پیام برای منظور خاص شکل میگیرد، مثلا به بیان یا شرح موضوعی میپردازد و یا در مورد حل مسئله راهنمایی میکند، و یا الهام بخش مطلبی است برای رسیدن به هر منظوری راه های زیادی وجود دارد و آن راهی باید انتخاب شود که بیان را واضحتر و قویتر منتقل کند و واکنش بیشتری را از طرف بینندگان برانگیزد. کسانی که یک پیام بصری را مشاهده میکنند، آن را خواه و نا خواه مورد تعبیر ذهنی خود قرار میدهند. برای آنکه بتوان از آغاز کار تعابیر ذهنی آنها را دانست، پیامدهای ترکیب بندی یا کمپوزیسیون در طرح باید به دقت سنجیده شود، زیرا بینندگان همانقدر در معنا بخشیدن به یک طرح نقش دارند که طراح آن. و نتیجهی نهایی دیدن یک تصویر در زمینهی طرح های بصری همیشه بستگی به رابطهی این دو قطب دارد: اول نیروی نهفته در محتوا و شکل (پیام و طرح) و دوم تاثیر متقابل بیان کننده و مخاطب (هنرمند یا طراح و بیننده). در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
اخبار بصری که در آنها شیوهی رمز و شبیه سازی به کار رفته بیشتر به جنبههای محتوایی خبر تمایل دارند، حال آنکه طرح های انتزاعی از عناصر اولیه ترتیب یافتهاند و برای ایجاد و انتقال احساسی خاص به وجود آمدهاند و در واقع متکی به شکل های روشن و گویا هستند، اجزای اولیهی هر شکل و کمپوزیسیون همواره به موازات و در پشت هر تصریری وجود دارد. ولی این اجزاء هر چه باشند باز این ترکیب بندی است که مهمترین عامل از نظر خبر محسوب میشود. موضوع اخیر را سوزانه لنگر، در مسایل هنر ( ارتباط بصری ) چنین توصیف میکند: «یک تصویر از به کار بردن ذراتی روی یک بوم یا صفحه ساخته میشود، ولی تصویر آن ذرات و صفحه نیست. تصویر حاصل از این جریان ساختن از فضاست، و آن فضا خود نتیجهی کلی و نهایی اشکال و سطحها و حجمهای رنگین است. بنابراین پیام و معنا در کمپوزیسیون است، نه در ذرات فیزیکی تصویر. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
پیام و اسلوب کار
اسلوب بیان بصری یک پیام بستگی زیادی به فهم و توانایی استفاده از فنون یا تکنیک های بصری دارد. این فنون ابزار کار کمپوزیسیون های بصری هستند. دونالد آندرسون(Donald Anderson)، در کتاب عناصر طرح، چنین میگوید: «تکنیک گاهی اساسیترین عامل است برای انتزاعی کردن و ساده نمودن جزئیات پراکندهی یک شکل بغرنج و تبدیل آن به روابط سادهی گرافیک قابل فهم و یک شکل هنری»، فنون بصری، که همواره کنتراست ( ارتباط بصری ) در آنها نقش اصلی را ایفا میکند، برای آزمودن راههای مختلف بیان یک فکر، از لحاظ کمپوزیسیون بسیار حیاتی است. این کار عبارت است از یک سری طرح های تجربی و دستچین کردن آنها و بالاخره انتخاب یکی از آنها که قویترین راه حل بصری برای بیان موضوع مورد نظر است. این جریان به وسیلهی لئوشتاینبرگ (Leo Steinberg) در مقالهای تحت عنوان چشم بخشی از ذهن است این گونه توصیف شده است: «یک نقاش برای آنکه بتواند تمامی نیروی سازمان دهندگی خود را به معرض نمایش گذارد، باید ادراکات حسی خود را از قید محدودیت برهاند و آنها را با نقشهی کار خود پیوند دهد». این موضوع نه فقط در نقاشی، بلکه در کلیهی موارد بیان بصری صدق میکند. اصولا یک تصویر یا یک اثر بصری به واساطهی اخباری که از آن استنباط میشود و تعابیری که از مجموع آن اثر حاصل میآید ارزیابی میشود. معنایی که بر حسب ارادهی طراح به وجود آمده است فقط سه عامل را در مدل ارتباط بصری منعکس میکند. هنرمند، محتوا و شکل، پس سهم بیننده کجاست؟ قوهی دریافت حسی و جمعآوری اخبار بصری موجود، وابسته به طرز کار و گرایشهای طبیعی و احتیاجات سیستم عصبی انسان است. فرانسویها مکتب گشتالت در روانشناسی را مجموعا روان شناسی فرم نام نهادهاند از این رو لازم است که ما به نوبهی خود به همان میزان برای روانشناسی دریافتهای حسی اهمیت قایل شویم. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
آنچه به صورت بصری ارائه میشود همواره بسیار تحت تاثیر وضع و حال بیننده قرار میگیرد، زیرا ما آن چیزهایی را میبینیم که بدان نیاز داریم. توانایی دیدن به مسئلهی بقای انسان مربوط میشود. انسان در حالتهای روحی ( ارتباط بصری ) مختلف به وسیلهی نیروی ذهنی خود و بر حسب تمایلات طبیعیاش در عمل دیدن اعمال نفوذ میکند، و به این ترتیب است که فقط آن چیزهایی را میبیند که بدان احتیاج دارد. در نتیجه اخبار بصری چه در هنگام ساخته شدن و چه در هنگام دیدن خواه و ناخواه به وسیلهی تعابیر ذهنی دچار تغییراتی میشود. به همین دلیل برای آنکه تأثیرات یک کار پر بیننده واقعا تحت فرمان طراح باشد، او باید به نحوهی کار دستگاه بینایی در انسان آگاه باشد و به این وسیله و به کمک فنون بصری واکنش بینندگان را تحت اختیار خود قرار دهد آگاهی و هوشمندی انسان منحصر به انتزاعیات کلامی نیست، بلکه بسیاری از جلوههای آگاهی مانند فکر کردن، فهمیدن و مشاهده کردن بستگی به فهم بصری دارند. تفاوت تفکر بصری با تفکر به طور کلی در این است که تفکر بصری از بی واسطهگی خاصی برخوردار است، بزرگترین امتیاز ارتباط به وسیلهی تصویر در قابل فهم بودن سریع و فوری آن است، زیرا در این گونه موارد محتوا و شکل را همزمان میتوان مشاهده کرد. در اینجا معانی بدون واسطه قابل دیدن هستند. دیدن تاریکی همان تاریکی است و دیدن بلندی همان بلندی است. اگر یک پیام بصری به نحوی شایسته تنظیم شده باشد، معنای آن نیز بلافاصله به مغز منتقل میشود و بر خلاف زبان نیازی به رمزگشایی با ترجمهی ذهنی کلمات به معنا ندارد. سوزانه لنگر، که در زمینهی زیباییشناسی یک فیلسوف محسوب میشود، در این باره میگوید: «یکی از روانشناسان، که در عین حال موسیقیدان نیز هست، مینویسد: آوای موسیقی مانند خود احساس کردن است، به همین ترتیب میتوان گفت یک نقاشی خوب با یک مجسمه و یا عمارت و یا شکل ها و رنگ های تعادل یافته یا خطوط و سطوح مانند عواطف و احساسات هستند، با حرکتها و کششهای حیاتی ( ارتباط بصری ) و احساس انحلال و زوال آنها، آنچه میبینیم بلافاصله میفهمیم، و قبول و فهم این موضوع اهمیت فوقالعادهای برای تسلط یافتن در کار ارتباط بصری دارد طراحی در واقع استفادهای خاص از عناصر بصری است، و امری انعطافپذیر است، و برای آنکه به خصوصیت پیام ساختهی دست خود پی ببریم باید به شیوههای تجسم کردن و برنامه ریزی آغاز کار توجه کنیم. این نوع تجسم بخشیدن در واقع نوع ویژهای از تفکر و آگاهی است که با کلام سر و کار ندارد و خاصیت آن قالبریزی شکلی خاص برای القای معناست، که با استفاده از فنون مختلف صورت میگیرد. در این مورد سوزانه لنگر در مسایل هنر چنین میگوید: «شکل به معنایی که هنرمندان از آن صحبت میکنند، یعنی شکل قابل توجه و مهم یا شکل بیانگر در واقع یک ساخت انتزاعی و مجرد نیست، بلکه نوعی ظهور و تجلی است. جریانهای احساسی و عاطفی خاصی که در یک اثر خوب هنری بیان میشود به بیننده مستقیما القا میشوند. این همزمانی آنچنان است که گویی سمبل و معنا یکی است.» شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.