اثر بصری از چه نوع اطلاعاتی تشکیل شدهاست؟
( اثر بصری از چه نوع اطلاعاتی تشکیل شدهاست؟ ) انواع سهگانهی یک پدیدهی بصری سهم بهسزایی در به وجود آمدن و پخته شدن یک اثر دارد. برای پدیدآورندهی یک اثر بصری بسیار ضروری است که از هر یک از این انواع اطلاعات کافی در اختیار داشته باشد و بینندگان آن اثر نیز باید متقابلا با آنها آشنایی داشته باشند. هر یک از این انواع شبیه سازی ، انتزاعی و رمزی یا سمبلی دارای خصوصیات ویژهی خود هستند و میتوان آنها را به تنهایی تعریف و بررسی کرد، ولی این خصوصیات به هیچ وجه ناقض یکدیگر نیستند، بلکه با یکدیگر روابطی متقابل برقرار میکنند و تأثیر یکدیگر را فزونی میبخشند. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
اگر بخواهیم گزارش بصری دقیق و مستقیمی از محیط بدهیم، قویترین و مؤثرترین راه، استفاده از شیوهی شبیه سازی است. قبل از اختراع دوربین عکاسی فقط عدهی معدود و خاصی در جامعه بودند که میتوانستند از طریق طراحی یا نقاشی یا مجسمهسازی چیزی را آن طور که واقعا در دنیای خارج است به مردم بنمایانند. این توانایی همیشه مورد تحسین مردم بود و هنرمندی که قدرت این کار را داشت به عنوان انسانی متشخص مورد توجه قرار میگرفت. یک اثر بصری واقع گرایانه که جزئیات در آن به دقت رعایت شده دارای جذابیت و افسون خاصی است. عبارت ساده «عین خودش است»، بیانگر تحسینی است که از هنرمند به عمل میآید، ولی این موضوع با ورود دوربین عکاسی تغییر کرد. مسئلهی شبیه بودن آنقدر ساده و بیاهمیت شده است که هرگز حتی اشارهای هم به آن نمیشود، چه در یک عکس معمولی خانوادگی و چه در یک عکس پرتره یا تک چهره که در عکاسخانه گرفته شده باشد. دوربین عکاسی گزارش بصری هر چیزی را که مقابل عدسی آن قرار گرفته باشد با دقت و جزئیات زیاد به ما تحویل میدهد. گاهی دقت دوربین آنقدر زیاد است که نقطه ضعف آن محسوب میشود. حال آنکه یک طراح یا نقاش، که منظورش ارتباط برقرار کردن است، راههای بسیاری برای نظارت و کنترل تصویری که ساخته میشود در اختیار دارد، چه از لحاظ تکنیک کارش و چه از لحاظ سبک کاری که اختیار میکند. ولی به هر صورت، شبیه سازی از طبیعت و محیط و ثبت واقع گرایانهی آنچه دیده میشود از خصوصیات دوربین عکاسی است و شاید همین موضوع باعث شده که در قرن اخیر علاقه و توجه بیشتر به نوع دوم اخبار بصری یعنی نوع انتزاعی آن معطوف شود. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
انتزاع همان طور که قبلا اشاره شد نخستین وسیلهای است که در آغاز طرح یک برنامه ی بصری به کار گرفته میشود. مفیدترین وسیله برای طرح های تجربی و اجمالی که برای رسیدن به حل یک مسئلهی بصری از آن استفاده میشود انتزاع است. انتزاعی بودن یک طرح ذاتا پدید آورنده را از زحمت ترسیم نهایی واقع گرایانه میرهاند و به او اجازه میدهد که به آسانی زیر ساخت و مسایل کمپوزیسیون و فنون مختلف را به صورت خالص و اولیه و بدون در نظر گرفتن ظواهر نهایی آن طرح و بررسی کند. انتزاع روندی پویا است و به راحتی و آزادانه میتوان آن را بارها آزمود. تعجبآور نیست که بسیاری از هنرمندان علاقهی بیشتری نسبت به این نوع خالص هنری از خود نشان میدهند. همان طور که گفته شد هنرمندان و پدید آورندگان تأثیرات بصری با ظهور دوربین عکاسی خود را در کار آزادتر یافتند زیرا دیگر الزاما احتیاجی نبود که کار آنها به وجود آوردن یک اثر واقع گرایانه و شبیه سازی شده باشد. بنابراین، دوربین و هنرمند با یکدیگر در رقابت نیستند، همیشه هنرمندانی هستند که از تعلیم و استعداد خاصی برخوردارند تا بتوانند ادامه دهندگان راه واقع گرایی باشند، نظیر سالوادور دالی که فراتر از واقعیت رفته است و اصطلاحا بدان سورئالیسم میگویند و نیز نقاشیهای شبیه سازانه و ظریف اندرو وایت. بیتردید این نوع هنرمندان همیشه خواهند بود.
توجه به طرح های تجربی و آزاد برای رسیدن به راهحلهای بصری مناسب، به هر حال، از ضروریات هر هنرمند و طراح است، زیرا او در ابتدا از یک صفحهی کاملا سفید شروع میکند و به تدریج ترکیب بندی خود را باید به پایان برساند. ولی این گونه طرح ها برای فیلم سازان یا فیلم برداران تلویزیونی ضروری نیست. در هر دو مورد اخیر کار بصری اصلی عبارت است از اخبار بصری واقع گرایانه همراه با جزئیات که فیلم ساز را اغلب از بررسی و برنامه ریزی بصری اولیهی کارش باز میدارد. در فیلم و تلویزیون وسیلهی عمدهی پیام رسانی زبان است. اغلب در طرح های اولیه و برنامه ریزی فیلم از کلام استفاده میشود و نه طرح های بصری. اگر کسانی که برای خلق آثار خود از لنز دوربین استفاده میکنند با نوع انتزاعی پیام های بصری آشنایی عمیقتر یابند، قطعا راههای جدیدی برای بیان بصری افکار پیدا میشود.
آخرین نوع خبر بصری نوع سمبلیک یا رمزی است که دربارهاش به حد کافی صحبت شد. هر نوع علامت را که بدان معنای خاصی داده شود، از سادهترین آنها مثل اعداد تا سیستم های پیچیدهتر معنادار، سمبل یا رمز مینامیم. سمبل در هر صورت به تأکید و روشن شدن معنا در ارتباط بصری کمک میکند. در چاپ کتاب و مجله یا پوستر، رمزها جزء مهمی را تشکیل میدهند و هر چند حاوی خبر مستقلی در درون خود هستند، ولی هنگام بررسی طرح، با آنها باید مانند یک پدیدهی انتزاعی برخورد کرد؛ و طراح باید هنگام کار آنها را از لحاظ معنا و صورت ظاهر در نظر بگیرد. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
جریان خلق یک اثر بصری به طور خلاصه از مراحل متعددی از طرح های اجمالی و تجربی تشکیل شده است که به تدریج پالوده میشوند و به انتخاب و تصمیم نهایی نزدیک میشوند. وضعیت نهایی در واقع همان هدفی است که پدید آورندهی اثر در نظر داشته است، جریان دریافت یک پیام بصری از طرف بیننده حالت معکوس دارد یعنی بیننده نخست متوجه اخبار و مطالب آشکار موجود در اثر میشود و سپس در مرحلهی دوم است که به ترکیب بندی و عناصر اولیه و فنون به کار رفته پی میبرد. این عمل از طرف بیننده اغلب به صورت ناخودآگاه انجام میگیرد، ولی نقطه ی اوج تجربه و فهم بصری است که وی از یک اثر دریافت میکند. اگر ترکیب بندی اولیهی اثر موفق باشد یعنی هنرمند راه حل مناسبی برای آن پیدا کرده باشد، باعث میشود که تمام کار دارای استحکام و وضوح باشد و کاری که در آن ترکیب بندی، و معنای آشکارتر هر دو با دقت پرداخته شده باشد واقعا موفق و و عالی است. در اینجا ارزیابی یک اثر نباید ذهنی باشد و در نتیجه استفاده از کلماتی نظیر زیبایی چندان مثمر ثمر نیست. یک اثر وقتی از لحاظ بصری و ارتباطی قوی و موثر است که به روابط متقابل معنای طرح و ترکیب بندی آن به طور مساوی پرداخته شود، زیرا این دو همراه با هم قویترین نیرو در کلیهی انواع ارتباط به شیوهی بصری هستند. شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.