کنتراست در رنگمایه ، رنگ ، شکل و اندازه
( کنتراست در رنگمایه ، رنگ ، شکل و اندازه ) روشنی با تاریکی نسبی در کار، میزان شدت کنتراست را تعیین میکند. اندازه و نسبت در اینجا تنها عوامل تعیین کننده مقدار کنتراست نیستند. اگر متن را به دو اندازه مساوی نیز تقسیم کنیم باز میتوانیم، کنتراست سایه روشن را با آن نمایش دهیم. زیرا قسمت سنگینتر سیاه بر کل متن غلبه دارد. اگر تون یا رنگمایه روشنتری را به جای سیاه انتخاب کنیم، قسمت تیره باید به نسبت قسمت روشن بزرگتر گردد، تا حالت سنگینی و غلبهای که بر اثر این تأکید بصری صورت گرفته است حفظ شود، درست است که رنگمایه هرگز چنین منظم و مهندسی مورد استفاده قرار نمیگیرد ولی با تحلیل ترکیب بندی های مختلف از نظر تاریک – روشنی با رنگمایه میتوان میزان کنتراست ای را که در آنها به کار رفته است، ارزیابی کرد. رامبراند کسی بود که برای کنترل و به وجود آوردن آثارش از حد مفرط کنتراست در رنگمایه یا تاریک – روشنی استفاده میکرد، و به این دلیل است که آثار نقاشی او از قویترین و جذابترین آثار بصری است که تاریخ هنر به خود دیده است. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
کنتراست در رنگ
میدانیم رنگمایه یا تونالیته در ارتباط با محیط از اهمیت خاصی برخوردار است. در نتیجه هنگام به وجود آوردن کنتراست نیز این عامل نقش مهمتر از رنگ ایفا میکند از سه جنبهای که برای رنگ قایل شدیم (جنبه رنگی، میزان اشباع، و درخشندگی) آنکه به جنبه سایه روشن یا رنگمایه نزدیکتر است یعنی میزان اشباع آن از همه مهمتر است یوهانس ایتن نظریه خود را درباره رنگ ها بر مبنای ساختهای موجود در آنها قرار داده است، و کنتراست های مختلفی را در این زمینه مطرح میکند، که مقدم بر همه آنها کمتر است رنگمایه است. شاید قبل از این نوع کنتراست ، مهمترین کنتراست رنگی کنتراست سرد و گرم باشد که در آن رنگ ها را به دو گروه گرم، یعنی زرد و قرمز، و سرد یعنی آبی و سبز، تقسیم میکند، کیفیت دورشونده و عمقدار رنگ سبز – آبی باعث شده است که از آنها برای نشان دادن ساختهای دور استفاده کنند در حالی که کیفیت قویتر قرمز – زرد را به هنگام بیان انبساط مورد استفاده قرار میدهند. از این کیفیات در تجسم بخشیدن به فضا استفادههای شایانی میشود زیرا از طریق گرمای رنگ تقریبا مقدار مسافت را میتوان حدس زد. این، کنتراست های رنگی دیگری نیز مطرح ساخته است که از آن جملهاند کنتراست مکملها و کنتراست همزمان، کنتراست مکملها تعادل یافتن نسبی رنگ های سرد و گرم است. بر طبق نظریه رنگ مونسل، در گردونه رنگ، رنگ های مکمل در مقابل یکدیگر قرار میگیرند رنگ های مکمل به صورت جامد یا ذرهای دو خصوصیت دارند: اول آنکه هنگام مخلوط شدن تولید نوع میانه خاکستری میکنند. دوم آنکه اگر در مجاورت یکدیگر قرار گیرند خصوصیت رنگی یکدیگر را با شدت بسیار زیادی نمودار میکنند. این دو نظریه مونسل به نام کنتراست همزمان خوانده میشود. مونسل رنگ های مکمل یا متضاد را از طریق پدیده فیزیولوژیک پس – تصویر به این ترتیب به وجود میآید که اگر برای مدتی به رنگی خیره نگاه کنیم، و سپس به صفحه سفیدی نظر بیندازیم برای چند لحظه رنگ دیگری پیش چشممان، ظاهر میشود، آن رنگ همان پس – تصویر است و مونسل آن را به عنوان رنگ متضاد یا مکمل رنگ نخست معرفی میکند. این جریان را به ترتیب دیگری نیز میتوان مشاهده کرد. اگر مربع کوچک خاکستری رنگی را بر روی صفحهای رنگی قرار دهیم، مربع خاکستری به رنگ مکمل رنگ صفحه دیده میشود. مثلا اگر صفحه قرمز باشد، مربع خاکستری مایل به آبی دیده میشود. به عبارت دیگر رنگ مکمل نه تنها پس از نگاه کردن به یک رنگ دیده میشود، بلکه درست همزمان با نگاه کردن به یک رنگ نیز رؤیت رنگ مکمل مانند نوعی پاک کنندهی فیزیولوژیک است. چشم ما به هر رنگی که نگاه کند برای خشتی کردن تأثیر آن رنگ، مکمل را بدان میافزاید تا تأثیر آن رنگ را خنثی نماید و به حد معتدل رنگ خاکستری برسد. تلاش چشم برای رسیدن به این حد اعتدال وقفهای ندارد و در اینجا وسیلهی رسیدن به آن کنتراست است. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
کنتراست در شکل
تمام دستگاه ادراکات حسی انسان نیازمند نوعی آسایش بصری، تعادل کامل و یا تراز کردن است و کنتراست درست خلاف این جریان حرکت میکند. هنگام استفاده از هر عنصر بصری، میتوان بلافاصله از تحرک کنتراست در جوارش به صورت نیرویی استفاده کرد. یک شکل ساده و منظم و آسوده را میتوان به زیر تسلط یک شکل نامنظم و تصادفی در آورد که موجب جلب توجه بیننده شود. بافت های نامتشابه در جوار یکدیگر کیفیت خاص خود را بهتر جلوهگر میکنند.
اندازهها و کیفیتهای متضاد عناصر بصری در کنار یکدیگر، موجب روشنتر شدن معنای بصری آنها میشوند. فایدهی اصلی این تکنیک برجسته کردن معانی میباشد و در عین حال میتواند حالت و احساس کلی یک عبارت بصری را به نحو قابل توجهی روشن کند. کانتراست در واقع تقویت کنندهی مقاصد طراح است. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
کنتراست در اندازه
تغییر و دست بردن در مقیاسهای واقعی باعث تحریک چشم میشود، این کار از طریق نمایش ضد آن چیزی که ما به دیدن آن عادت داریم صورت میگیرد رابعطهی میان میوهی درشت بلوط در جلو صحنه و درخت کوچک بلوط در پشت صحنه در واقع برگردانی بصری ، از این معنا که «درخت عظیم بلوط از میوهی کوچکی حاصل میآید.» است. برای آنکه روی کنتراست تأکید بیشتری نماییم، میتوانیم برای عرضهی آن از شیوههای اجرایی گوناگونی استفاده کنیم، مثلا میوهی بلوط را با سایه – روشن و درخت بلوط را با خط نشان دهیم و درخت را به صورت یک تصویر سایه روشن دار و میوهی بلوط را با خط نشان دهیم با این عمل کنتراست یا تضاد افزایش مییابد و در نتیجه انتقال معنا یا خبر با سرعت و شدت بیشتر صورت میگیرد.
کنتراست را میتوان همراه با کلیهی عناصر اولیه اعم از خط، سایه روشن یا رنگمایه، رنگ، جهت، شکل، حرکت و به ویژه نسبت و مقیاس – و از طریق آنها به وجود آورد که هم به هنگام شکل دادن یک پیام بصری مورد استفاده قرار میگیرد و هم هنگام ترجمهی ذهنی و فهم آن پیام. انواع کنتراست ها هر یک به نوبهی خود ابزار بسیار مفیدی برای نظم بخشیدن و احاطه یافتن بر پیامهای بصری هستند.
هر پیام بصری ترکیب پیچیدهای از عناصر گوناگون است و خطر پیدا شدن ابهام و سردرگمی در آن همیشه وجود دارد. اگر بخواهیم نتیجهی نهایی کار ما دارای استحکام باشد باید سعی کنیم مفاهیم کلی و مبهم را به کمک کنتراست روشنی و دقت ببخشیم و هنگام تصمیمگیری دربارهی طرح بدان حالت مشخص و عینی بدهیم. همانطور که گفته شد، عبارت است از جمعآوری و سازمان دهی ذهنی به اخبار بصری که از محیط دریافت میکنیم و این عمل در یک سطح بسیار بغرنج انتزاعی بسط و پرورش مییابد. اخبار بصری نیز به همین ترتیب دارای مراتب مختلف از سادگی تا بغرنجی هستند و این وظیفهی طراح است که خبر را در هر مرتبهای که هست نظم دهد و ناظر بر آن باشد، عناصر بصری به هر صورت و هر کجا که باشند باید چنان سازمان یابند که پاسخگوی مقصود مورد نظر طراح شوند. شکل، خواه علامتی باشد روی تنهی درختی در جنگل برای نشان دادن راه و خواه برجی سر به فلک کشیده، همیشه باید تابع کار ویژه و هدف طرح باقی بماند. برای رسیدن به این منظور، کنتراست در واقع پلی میان توصیف بصری طراح از پدیده و فهم بینندگان از آن است؛ و منظور از توصیف بصری آن است که افکار، احساسات و صورتها را دیدنی و قابل رؤیت کنیم. شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.