فنون ارتباط بصری را بیشتر بشناسیم
( فنون ارتباط بصری را بیشتر بشناسیم ) فنون بصری به طراح امکانات بیشماری برای بیان بصری معانی گوناگون میدهد. این فنون به صورت قطبهای متضاد در مقابل یکدیگر قرار میگیرند. مثلا فن یا تکنیک پراکندگی و تشتت نقطه مقابل وحدت است. همانطور که دیدیم، احساس هیجان و حرکت را به خوبی میتوان با فن پراکندگی نشان داد، ولی آیا این شیوه برای پوستر مربوط به مرکز بهداشت نیز مناسب است؟ در اغلب موارد پاسخ منفی است. بنابراین انتخاب یک تکنیک بستگی به این دارد که طرح آن را از نظر ترکیب بندی به چه صورتی تحلیل کرده باشیم. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو میتوانید پیرامون موضوع بازاریابی عناصر چند رسانه ای، اطلاعات جامعی را بهدست بیاورید.
تکنیک ها یا فنون بصری در اینجا به صورت دو قلب متضاد مطرح شده، یعنی نهاییترین و آخرین شکل هر یک از آنها در نظر گرفته شده است، ولی به هنگام استفاده لازم نیست که شکل های هر یک از آنها به کار گرفته شود. هر یک از آنها را میتوان تا حدودی تعدیل کرد، درست مانند درجات بیشمار خاکستری که بین دو قلب سیاه و سفید قرار گرفته است، بین دو قطب فنون بصری نیز مراحل بینابینی بسیاری وجود دارد. فقط باید به یاد داشت که استفاده از آنها به صورت تعدیل شده نباید به نحوی باشد که در ترکیب بندی نتوان آن فن را آشکارا مشاهده کرد، و گرنه طرح مبهم و اغلب کم اثر و گمراه کننده خواهد بود و میدانیم که ابهام و نامشخص بودن برای ارتباط بصری اغلب زیانبار و مخرب است.
نام بردن تمام فنون بصری کاری بس دشوارتر است و حتی از آنها که نام برده شده است مشکل میتوان تعریفی قطعی و نهایی ارائه کرد. زیرا تعابیر و برداشتهای شخص نیز در شکل دادن به آن فن مؤثر است. ولی به هر حال با تمام محدودیتها هر فنی را میتوان در مقابل ضد آن به نحوی تقریبی تعریف کرد.
متعادل – ناپایدار
پس از کنتراست مهمترین فن بصری ، تعادل است. دلیل اهمیت اولیهی آن نحوهی کار دستگاه حسی انسان است که احتیاج بسیار شدیدی به تعادل دارد، چه هنگام طراحی و چه وقت واکنش نسبت به یک تصویر. ضد این حالت همان ناپایداری و بیتعادلی است. در فن متعادل ساختن، طرح در مرکز ثقل با محور تعادلی حسی بین عناصر موجود قرار دارد و دو سمت محور یا مرکز ثقل از نظر سنگینی دارای وزنهایی مساوی هستند. ناپایداری، حالت فقدان تعادل است و از نظر بصری بسیار ناآرام و تحریک کننده است. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین میکند.
متقارن – نا متقارن
در یک اثر بصری میتوان از دو راه به تعادل رسید. یکی از قرینه سازی یا طرح های متقارن و دوم از راه طرح های نا متقارن. طرح متقارن همان محور تقارن درست از وسط یا مرکز کمپوزیسیون عبور میکند و عناصر موجود در دو سمت آن عینا یکدیگر را منعکس مینمایند. این تکنیک در طراحی بسیار ساده و منطقی است، اما گاه ممکن است به علت یکنواختی و سکون باعث کسالت شود. همانطور که گفته شد تعادل را از راهی به غیر از قرینه سازی نیز میتوان به دست آورد، این شیوه را نا متقارن مینامند و یونانیهای قدیم برای آن ارزشی قائل نبودند و از نظر آنها نوع بدی از تعادل محسوب میشد.
در فن نا متقارن سازی، میتوان با قرار دادن عناصر مختلف اثر به نحوی آنها را ترتیب داد که از نظر وزن با یکدیگر تعادل برقرار کنند، ولی در عین حال قرینه یکدیگر نباشند. برقرار کردن تعادل بصری با این روش کاری بس بغرنج است ولی نتیجه کار از لحاظ بصری بسیار جالب و متنوع خواهد بود.
منظم – نا منظم
منظم بودن طرح بدان معنا است که عناصر در آن همگی به تبعیت از یک شیوه و نقشه واحد مورد استفاده قرار گرفته باشند. ضد این حالت نامنظم بودن طرح است. در این گونه طرح ها هدف ایجاد حالتهای غیرقابل پیشبینی و اعجاب برانگیز است و آنها را نمیتوان به یک نوع برنامه محدود کرد. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو میتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
ساده – بغرنج
نظم و ترتیب سهم به سزایی در به وجود آوردن یک طرح ساده ادا میکند صراحت منفرد یا محدود بودن عناصر و حذف ریزکاریها و جزئیات کم اهمیت و درجه دوم از خصوصیات دیگر فن ساده کردن طراحاند. در نقطه مقابل این طرح، بغرنج بودن قرار دارد. که در آن ریزکاریها و عناصر و نیروهای بصری بسیار وجود دارد که در نتیجه، جمعآوری آنها به وسیله ذهن برای یافتن معنای موجود در نقش کلی کمی دشوار است.
وحدت – پراکندگی
این دو تکنیک یعنی وحدت و پراکندگی یا تشتت، بیشباهت به فنون سادگی و بغرنجی که اشاره شده نیستند. وحدت در طرح به معنای آن است که عناصر مختلف به نحوی با یکدیگر ادغام شده باشند که همه آنها روی هم تبدیل به کل واحد و یکپارچه شوند. پراکندگی زمانی است که عناصر و واحدهای بصری در طرح با آنکه به یکدیگر مربوط هستند ولی هر یک خصوصیات فردی خود را حفظ کنند.
صرفه جویانه – پرنقشی
استفاده از حداقل عناصر بصری در طرح روش اصلی فن صرفهجویانه است و در مقابل آن فن پر نقشی قرار دارد. فن اول عبارت از انتخاب و ترتیب عناصر بصری در نهایت اختصار و سادگی است و پر نقش همانطور که از نام آن بر میآید عبارتست از افزودن عناصر بسیار به طرح اولیه و پرداختن به ریزکاریها و جزئیات در این روش اغلب از عناصر تزئینی زیادی استفاده میشود که در صورت استفاده صحیح از آن موجب ملایمت و زیبایی طرح میگردد. طرح های پر نقش و نگار تداعیکننده قدرت و غنا هستند حال آنکه صرفهجویی در طرح از لحاظ بصری که فقط به اساس کار توجه دارد خلوص، فروتنی و فقر است.
مختصر گیری – مبالغه
مختصر گیری و مبالغه، همتاهای عقلانی فنون صرفهجویانه و پر نقشاند، هدفهای آنها مشابه است، منتها در زمینههای متفاوت. در فن مختصرگیری طراح حداکثر وسواسی و محدودیت را برای خود قایل میشود تا با حداقل انرژی و عناصر بصری، حداکثر واکنش و توجه بیننده را برانگیزد. روش مبالغه درست نقطه مقابل آن است. در فن مبالغه برای آنکه طرح مؤثر باشد باید واقعیت را به طرز فوقالعادهای بزرگتر از آنچه است نشان داد. با این کار توجه اذهان با قوت بیشتر جلب میشود. هر دوی این فنون به جای خود مفید و با ارزشاند. شما میتوانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.
ارتجال – قابلیت پیشبینی
قابلیت پیشبینی، از نظر فنی، استفاده از نوعی نظم یا نقشه در طراحی است، که به آسانی قابل فهم باشد. در این گونه طرح ها بیننده خواه از روی تجربه و خواه از روی منطق و یا مشاهدات خود میتواند پیشبینی کند که عناصر بصری در کل کار چگونه مورد استفاده قرار گرفتهاند. ولی در فن ارتجال، نظم یا نقشهای آشکار دیده نمیشود. این فن از لحاظ عاطفی تأثیری بس قوی و محرک دارد.
برای مطالعه مقاله های دیگر در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.